Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M RennSport Edition | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (31014 totalt) |
I min tråd "Porsche Cayman Turbo RennSport Edition" råkade jag nämna att jag bygger om en 1M till trackday bil. Flera visade intresse för bygget, så här kommer den:
Jag har som vanligt haft stor hjälp av Filip på RennSport, som har gjort alla montage likt den mästare på detaljer han är. Vi har haft den bäste av alla s k "experter" på området 1M till hjälp, som också har levererat det mesta till bilen, nämligen Peter på Tuningwerk i München. Han har byggt ett antal såna här bilar, varav den mest extrema finns på hans hemsida. Den hade jag nöjet (!) att provköra på ett 24h Nürburgring fullvarv i höstas, med 700HK under huven. Sällan har jag varit så rädd i en racerbil. Detta svensksålda exemplar, köpte jag på Blocket som en 300 milare 2012:a , av en jävligt trevlig kille i Skåne. Exemplaret var helt rätt, d v s väldigt lite utrustning. Sen har ju i princip allt utom motor o växellåda bytts. Ombyggd kronhjul från 3,15 till 3,45, Sinterlamellkoppling, race enmasse svänghjul, Drechsler diff, Catless avgas system med bakre del från Supersprint, ombyggt insug Vishnu, mappad motorstyrning med högre laddtryck, 80% större o effektivare Intercooler, tvåvägs ställbara KW dämpare o fjädrar med ställbara topplagringar, fjäderbensstag, kolfiber motorhuv, kolfiber splitter, kolfiber backspegelkåpor, kolfiber bakluckeläpp, folierat tak, original BMW Motorsport bakre vinge, halvbur Wiechers i Crome-Molly, Specialbeställda Recaro Pole Position i BMW läder/alcantara med orange sömmar, BMW Motorsport mockaratt, CAE Ultrashifter växelspakshus, 6 punktsbälten fram, OZ Superforgiata 19 tum fälgar (marknadens lättaste) med Pirelli Trofeo R 245 fram 295 bak. Bromsarna är original till skillnad från klossarna som självklart är Pagid. Detta på Tuningwerks rekommendationer, då de menar att original är mer än bra för trackdaykörning. endast Movit klarade att slå originalbromsarna vid stort test i Tyska Sport Auto på 1M där alla de stora var med. Bilen går som ett skållat troll , ger 450-460 hk, och är p g a ombyggda kronhjulsutväxlingen perfekt på bana. Självklart kan man fortsätta utveckla, och det är naturligtvis inte uteslutet att det sker i framtiden. Den som lever får se _________________ Peter Larsen |
Galet fin, stannat flera gånger och kollat när den stått utanför rennsport. HELRÄTT
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
Precis som med din Cayman tycker jag att det är helrätt att ta en nästan ny bil och vidareutveckla den. Att båda bilarna dessutom lider av "lillebrors syndromet" och inte får gå för fort för biltillverkaren, gör saken bara bättre. Kul att visa vilken potential som finns i dessa båda modeller.
Helrätt färgkombo på BMW:n. Vitt passar så bra. Speciellt med kolfiber. Ska bli kul att följa denna tråd också. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M RennSport Edition | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (31014 totalt) |