Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elbil framtiden? Några dagar med BMW i3
1 besök senaste veckan (3391 totalt)
Louand
Laholm
Här sen Sep 2010

Trådstartare

Ingen banåkarbil men tänkte att det kunde vara kul med lite input från några dagar med en BMW i3.

Är ju emotionellt emot allt vad PK/Miljömuppsbilar heter men den lilla elgrisen i3 har fått mig att tänka om.
Ganska ful, men man vänjer väl sig Min framåttänkande chef inhandlade en i3:a till jobbet som vi fick i veckan.
Har nu kört den ett antal mil och den är fantastiskt kul.
En vikt på ca. 1100kg och ca. 170hk så är den riktigt pigg och ljudlös Känns som att åka rymdskepp eller nått.
Kraften kommer direkt och köregenskaperna är riktig underhållande vilket i sin tur gör att räckvidden blir lidande thumbs down Man kan köra cirka 10-12 mil lite inspirerat. Går längre med EcoPro läge = tråkigt.

Elgrisen

Glad som en speleman

Marchar på bra i motorvägsfart

Spännande med ca. 1mil kvar till jobbet

Beam me up, Scotty

MGB Roadster -74
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lättviktsmaterialen som kommer även i volymbilarna succesivt = skoj bilar i framtiden thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det som slog mig när jag gick förbi en på en flygplats är att den är rätt svullen, lika stor som alla andra i "golf"-segmentet.
Men tydligen ganska lätt eftersom den inte väger som en Golf (1,5 ton numera). thumbs up

Louand
Laholm
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Ja, imponerande vikt med tanke på att det är en del batterier också.

MGB Roadster -74
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag stod och kollade på dom där på IAAmässan i höstas. Jäkligt balla med aluminium chassie och hela karossen i kolfiber. Riktigt tuffa faktiskt. Kul att nån spänner bågen och bygger lite roligare elbilar. thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag provade en några mil igår och blev imponerad av känslan.
Vad händer när man petar i EcoPro-läget? Det lyckades jag glömma att prova. För mig skulle det passa perfekt att ha till och från jobbet.

Sverige
Här sen Aug 2003

Perfekt som pendlarbil för alla som åker max 10 mil om dagen
lite längre då om man väljer att ha tråkigt när man åker

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Skulle det funka om man har 10mil till jobbet och möjlighet att ladda under arbetstid??
Tänkte mest på hur mycket man får i batteriet under en arbetsdag.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

pastaracing skrev:
Skulle det funka om man har 10mil till jobbet och möjlighet att ladda under arbetstid??

Enligt spec skulle det funka man laddar ju batteriet fullt under en normal arbetsdag

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
pastaracing skrev:

Enligt spec skulle det funka man laddar ju batteriet fullt under en normal arbetsdag
Tänk om laddning på jobbet kunde bli befriat från förmånsbeskattnng i 10 år, det borde locka lite.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
pastaracing skrev:

Tänk om laddning på jobbet kunde bli befriat från förmånsbeskattnng i 10 år, det borde locka lite.

Har aldrig råkat ut för förmånsbeskattning av elstolpe för motorvärmare så vad är skillnaden

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
Har aldrig råkat ut för förmånsbeskattning av elstolpe för motorvärmare så vad är skillnaden
Det finns ställen där de plockats bort av den anledningen (förmånsjoxet kostar byråkrati).
Gratis parkering är ju beskattat på vissa ställen också.

Och är det inte beskattat idag så kommer skattverket springande med kollekthoven ganska snabbt.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

REx-varianten går ju 25-30 mil på en laddning och en tank soppa så även om man inte kan ladda fullt på jobbet (deltidsarbete...) så sparar man en del soppa totalt sett.
REx=inbyggt elverk, typ.

Anderstorp
Här sen Apr 2010

Kul men verkligen ett alternativ?

Tycker det är kul med nya lösningar i bilvärlden. Gillar nytänkande. (så länge jag får ha min bensintörstiga banbil kvar )

Men, jag tycker det är lite synd att utvecklingen av Elbilar har gått så långsamt som den ändå gjort. Vi kan klona får och byta hjärtan på folk men inte göra en elbil med vettig räckvidd (eller bota förkylningar för den delen, men det hör hemma på ett annat forum.)

Alla elbilar idag riktar sig mot en typ av kund. De som har det tillräckligt gott ställt för att ha en extra bil som går på el samt kostar på tok för mycket mer än likvärdig bensin/diesel och inte allt för långt ifrån jobbet.

Det som alla lyfter fram som ett plus är att den går på el, och har man en elleverantör som garanterar vind/ vatten/ sol el så är den helt Co2 neutral.. Eller är den det?

Hur mycket Co2 släpper fabriken ut per producerad elbil? Inget jag vet siffror på, jag vet dock att de flesta tillverkare jobbar hårt för att minska utsläppen under produktion, men de finns fortfarande. Så hur eller hur så är inte en elbil helt ren. Dessutom måste ju fabrikerna tillverka två bilar till varje hushåll. En normal bil och en åka till jobbet och småresor-bil. Inte miljöhyggligt.

CNG / CBG für alles! Enligt min åsikt så är gasbilarna ett mycket bättre alternativ. I våra pumpar på gasmackerna så är det blandat mellan biogas (biologiskt avfall som ruttnar och bildar gas) och naturgas (fossil gas som ofta finns runt oljefyndigheter). Men i takt med att förfrågan på biogas ökar så ökar också produktionen.

Här kan vi prata om bilar som är Co2 neutrala. Om vi tittar på beräkningen på tex en Audi G-tron (audi A3 gasbil) från ax till limpa så att säga. Bilen släpper ut co2 vid produktion Men, här kommer den stora skillnaden mot elbilar. Vid produktion av biogas (CBG) så tillsätter man co2. Vilket innebär att ju mer gas som produceras desto mer koldioxid samlar vi in ifrån luften omkring oss. Det innebär att på en hel livslängd av en biogasbil så samlar den in lika mycket co2 som den släpper ut vid produktion. Förutsatt att man endast kör den på gas och inte bensin dvs. Men bor man i södra sverige så finns det gasmackar typ överallt och det bränslet är ju mycket billigare än bensin, så varför skulle man köra på bensin?

Då frågar vi oss..

Hur är det med räckvidden?
Rostar inte tankarna?
Vad händer om man krockar?
De gamla gasbilarna hade bara 10 liters soppa tank.
Tätare service?
Sämre bagageutrymme?

Med mera med mera.

Räckvidden på ex. Audi A3 g-tron (Använder A3an för det är den jag har siffror på!) 50 mil på gas, totalt 130 mil på både gas och bensin

Tankar: Tankarna är tillverkade i Kolfiber. Så de rostar inte iallafall de första 700 åren av bilens livslängd, får väl se ifall naturlagarna ändras efter det.

Vid krock så går defenitivt inte de tankarna sönder heller tack vare dessa fina kompositmaterial!

Som sagt tidigare du har en rejäl bensintank med dig på 45 liter! (lika mycket som i Volvo S40 2,4 2008, och då drar den iallafall 0,9/milen.. Min sambo blir snart tokig på den förbrukningen, vill någon köpa en sådan volvo i silver med valnöt panel, skicka ett Pm till mig )

Samma service intervall som de vanliga A3orna

Med gastankarna så tappar du 100 liter utrymme i skuffen, men det är det lilla utrymmet under golvet där du hade haft ett reservhjul i normala fall. Med handen på hjärtat, hur ofta använder du det??

En gasbil är med andra ord perfekt som enda bil i hushållet, utan att man behöver oroa sig för att inte kunna åka på långresa, inte få plats i en otroligt liten bil som elbilarna brukar vara.

Nästa punkt är ju ett otroligt bra förmånsvärde på bilarna!! plus i plånkan säger jag!

PS. Nu när du kör hem från jobbet efter att ha smyg surfat halva dan på rejsa när chefen inte sett, och du tittar på priset på gasmackarna som alltid varit si så där typ 7:- få inte en chock när det numera står typ 16:-. Man har bytt enhet från Kubik till Kilo. Milkostnaden och kostnaden för full tank blir densamma!!

Gasbil som bruksbil till folket!!!

Seriöst! är du intresserad av volvon, säg till, den är perfekt för att uppleva en total avsaknad av effekt eller moment! Vill du dra husvagn eller bara vara i vägen i ren allmänhet då är det den perfekta bilen. OBS Min sambo ingår inte, men vinterdäcken är bra!

Är det något jag har fel på så säg till eller om det finns några funderingar svarar jag gärna efter bästa förmåga :P

Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (3391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande