Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (22189 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
André V skrev:
Pugg 206 GTi (oväntat från mitt håll ) trillar sprillans ny under 150K-strecket och svänger fint. Enda nackdelen är den något trista växellådan och att motorn inte direkt andas "GTi", vilket iofs är en smaksak. Istället för högvarvig karaktär har den lite mer "bruksigt" mellanregister.


Jovars, förbannat rolig bil att köra faktiskt, att jag inte tänkte på den
Dock kan jag hålla med om att motorkaraktären lämpar sig bättre till korvmojjen än på banan där visarn leker kring varvstoppet

Men växellådan? Vad är det som är trist med den?
Det enda minnet jag har av växellådan är att jag älskade den för det klingande läte den utgav när växlarna gick i
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Andrew Petrykowski skrev:
André V skrev:
Pugg 206 GTi (oväntat från mitt håll ) trillar sprillans ny under 150K-strecket och svänger fint. Enda nackdelen är den något trista växellådan och att motorn inte direkt andas "GTi", vilket iofs är en smaksak. Istället för högvarvig karaktär har den lite mer "bruksigt" mellanregister.


Jovars, förbannat rolig bil att köra faktiskt, att jag inte tänkte på den
Dock kan jag hålla med om att motorkaraktären lämpar sig bättre till korvmojjen än på banan där visarn leker kring varvstoppet

Men växellådan? Vad är det som är trist med den?
Det enda minnet jag har av växellådan är att jag älskade den för det klingande läte den utgav när växlarna gick i


Man får helt enkelt köra inom registret 3-6K rpm där den drar bra istället för att nosa på rödmarkeringen. Funkar på bana det med, även om det inte är lika eggande som en riktigt varvvillig maskin.

Växellådan är trist pga de väldigt långa slagen, och att den inte synkar särskilt fort. Ingen direkt "klick-känsla".

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Bosse L: Fanns det inte Abarth-versioner av både 600, 126 och 127? Den första kanske är Fiat Abarth 1000 Corsa? Sudden hade jag redan tagit upp! R5 glömde jag ju!

Men nog är väl Fiat 124 SC en småbil? Kul DOHC-motorer från 1400-1800 kubik, snyggast fram till 69 (68?), då med fjortonhundran. thumbs up (urspårning DeLuxe?)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
André V skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
André V skrev:
Pugg 206 GTi (oväntat från mitt håll ) trillar sprillans ny under 150K-strecket och svänger fint. Enda nackdelen är den något trista växellådan och att motorn inte direkt andas "GTi", vilket iofs är en smaksak. Istället för högvarvig karaktär har den lite mer "bruksigt" mellanregister.


Jovars, förbannat rolig bil att köra faktiskt, att jag inte tänkte på den
Dock kan jag hålla med om att motorkaraktären lämpar sig bättre till korvmojjen än på banan där visarn leker kring varvstoppet

Men växellådan? Vad är det som är trist med den?
Det enda minnet jag har av växellådan är att jag älskade den för det klingande läte den utgav när växlarna gick i


Man får helt enkelt köra inom registret 3-6K rpm där den drar bra istället för att nosa på rödmarkeringen. Funkar på bana det med, även om det inte är lika eggande som en riktigt varvvillig maskin.

Växellådan är trist pga de väldigt långa slagen, och att den inte synkar särskilt fort. Ingen direkt "klick-känsla".


Vid närmre eftertanke så tror jag att jag klagade på den långslagiga lådan när jag körde den, men synkningen tror jag inte att jag märkte något fel på... Jag var nog för upptagen med att vara förtjust av det klickande ljudet metall mot metall när växlarna ramlade i
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



En Nissan Micra Superturbo hade nog varit kul. Det är den modellen de gjorde med en 930cc motor med både turbo och kompressor på.
Fast den är nog inte helt lätt att att få tag på i Sverige.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Du får en jäkligt fräsch Escort MkII med vass sugpintomaskin för 150kkr.
En annan (kanske inte så praktisk) liten bil i den prisklassen är Opel Speedster.

Lite mer sansade alternativ är gamla Clio 16V (137hk), 309 GTi och kanske en Corolla med 190-nånting hk. De borde inte kosta över 150...

En Civic av näst senaste generation med vassaste motoralternativet borde vara en kandidat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Du får en jäkligt fräsch Escort MkII med vass sugpintomaskin för 150kkr.
En annan (kanske inte så praktisk) liten bil i den prisklassen är Opel Speedster.

Lite mer sansade alternativ är gamla Clio 16V (137hk), 309 GTi och kanske en Corolla med 190-nånting hk. De borde inte kosta över 150...

En Civic av näst senaste generation med vassaste motoralternativet borde vara en kandidat.


Escorten och Speedstern är inte längre vettiga pengar, det går säkert att få tag på för 150kkr, men då är det 150kkr begat
En Civic EG6 VTi vore juh helt klart något, men det är juh inte heller vettiga pengar

Men som sagt så tänker jag inte köpa någon bil utan det var mer av ren nyfikenhet som det spekulerades
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



André V skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
André V skrev:
Pugg 206 GTi (oväntat från mitt håll ) trillar sprillans ny under 150K-strecket och svänger fint. Enda nackdelen är den något trista växellådan och att motorn inte direkt andas "GTi", vilket iofs är en smaksak. Istället för högvarvig karaktär har den lite mer "bruksigt" mellanregister.


Jovars, förbannat rolig bil att köra faktiskt, att jag inte tänkte på den
Dock kan jag hålla med om att motorkaraktären lämpar sig bättre till korvmojjen än på banan där visarn leker kring varvstoppet

Men växellådan? Vad är det som är trist med den?
Det enda minnet jag har av växellådan är att jag älskade den för det klingande läte den utgav när växlarna gick i


Man får helt enkelt köra inom registret 3-6K rpm där den drar bra istället för att nosa på rödmarkeringen. Funkar på bana det med, även om det inte är lika eggande som en riktigt varvvillig maskin.

Växellådan är trist pga de väldigt långa slagen, och att den inte synkar särskilt fort. Ingen direkt "klick-känsla".
Mjo, nog är det lite "Bolinder-Munktell" över den motorn, men att den skulle vara slö, som vissa säger, är nog mer en illusion eftersom den jobbar såpass oansträngt i den lilla bilen. Men toppigare är ju roligare och RC är roligare, inte bara pga motorn. Skulle dock gissa att det dröjer omotiverat lång tid innan man får tag i en RC för under 150'.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



varför nämner ingen 205 gti?

lägg 70-80k på en sådan så har du en dräpare som heter duga.

billig att införskaffa, står man ut med torsionen bak så är den rolig, biter till lite hårt i svängarna iblan (överstyr) men det lär man sig hantera

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Pär Hansson skrev:
Bosse L: Fanns det inte Abarth-versioner av både 600, 126 och 127? Den första kanske är Fiat Abarth 1000 Corsa? Sudden hade jag redan tagit upp! R5 glömde jag ju!

Men nog är väl Fiat 124 SC en småbil? Kul DOHC-motorer från 1400-1800 kubik, snyggast fram till 69 (68?), då med fjortonhundran. thumbs up (urspårning DeLuxe?)



Jodo visst finns det Abarth versioner på iaf 600 och 127. Säkert på 126:an också, men dat jag fkatiskt inte reflekterat över.
127 Abarth var väl mest vanlig i en 1050cc version, som ofta kördes i både Gr 1 och Gr 2 mitten-slutet 70-tal.
Fiat 600 är väl den mest klassiska och kända basen för Abarths vassa byggen. Precis som du säger så är 1000 Corsa en av dessa. Plastnos med frontmotnerad kylare, Över ca 110 hk ur tusenkubikaren, 5 växlad
Colottilåda med diffbroms. skivor runt om och ganska avancrade hjulställ och under 600 kg raceklar gör den till småbilarnas konung. (även för en Saab-fantast)
Sedan fanns ju 600 karossen som andra Abarthvarianter också som 850 TC Nürburgring t.ex.

Håller med om 124 SC, har själv haft en 69 1400cc ett kort tag. Men mera sportbil än småbil kanske?

För de med nyare preferenser gillar jag självklart förslagen på Uno Turbo!


Mycket Fiat blev det....

PS Såg att du hade med Sudden, tyckte bara den inte gick att förbigå i listan. thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Jag glömde en "modern" bil som faktiskt är vettigt prissatt, MG ZR. Baserad på nån generation gammal Civic och en mycket trevlig maskin. 80-talsutseendet får man försöka leva med.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Lennart Mäkinen skrev:
Jag glömde en "modern" bil som faktiskt är vettigt prissatt, MG ZR. Baserad på nån generation gammal Civic och en mycket trevlig maskin. 80-talsutseendet får man försöka leva med.


Ja MG:n verkar va en kalasbil ! Billig och riktigt rolig att köra. Sen är det inte helt ful heller....

Mitt förslag är givetvis.... Seat Ibiza ! Kul och billig.

Måste slå ett slag för Fabia RS också. En helt sjuk bil.... bara Skoda som kan komma på tanken att sätta en diesel i en RS version ! Men det är så rätt och bilen går som ett skollat troll. Kan verkligen rekomendera en provkörning.... kanske inget för dom som gillar ettriga varvvilliga bilar. För fabian drar något kopiöst redan från tomgång.... det gillar jag. Men sen så är jag ju inte som alla andra heller....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Vafan? Ingen som har nämnt den givna vinnaren?

Lancia Delta HF Integrale...

och om du kan lägga såpass mycket som 150' så kan du ju hitta en fin Evoluzione.

Spöar det mesta i både kurvor och rakt fram, liiten bil (runt 3.80 lång) som mha fällbart baksäte och stor baklucka är väldigt praktisk. Trots litenheten så har den ingen pluttbilskänsla när man kör den, känns som en större bil.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



och som alltid så glöms BMW compact bort E-30 bakvagn för spännande studer i kurvorna , 318 ti är lite motorsvag , men när du får upp varvtalet så är det ur kul , 323ti är inte framtung , ett stort + är mängden delar som finns att hitta till dessa vagnar thumbs up okej , jag är insnöad på dom 318ti köpte jag 95 och nuvarande 323ti 2000

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Niklas skrev:
varför nämner ingen 205 gti?

lägg 70-80k på en sådan så har du en dräpare som heter duga.

billig att införskaffa, står man ut med torsionen bak så är den rolig, biter till lite hårt i svängarna iblan (överstyr) men det lär man sig hantera


205, en bil som ständigt är trasig
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Lancia Delta HF är juh utanför marginalen vettiga pengar
Är en Isuzzu Piazza något att svänga och kränga med?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Hur kan Deltan vara utanför marginalen för vettiga pengar? Man får ju en helt ok bil för 60-70 kkr...

Det snackades ju om betydligt dyrare bilar innan Deltan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Fiat Punto sport eller HGT kan jag rekomendera. Kul på småvägar. Dock ingen röljusracer.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur kan Deltan vara utanför marginalen för vettiga pengar? Man får ju en helt ok bil för 60-70 kkr...

Det snackades ju om betydligt dyrare bilar innan Deltan.


Med vettiga pengar menar jag pengar som en småbilsköpare skulle kunna tänka sig punda ut för ett införskaffande av en småbil.
Har man tänkt sig en Toyota Yaris T-sport tror jag knappast 70loppor känns vettigt för en Lancia som är 20år äldre
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Andrew Petrykowski skrev:
MaZ skrev:
Hur kan Deltan vara utanför marginalen för vettiga pengar? Man får ju en helt ok bil för 60-70 kkr...

Det snackades ju om betydligt dyrare bilar innan Deltan.


Med vettiga pengar menar jag pengar som en småbilsköpare skulle kunna tänka sig punda ut för ett införskaffande av en småbil.
Har man tänkt sig en Toyota Yaris T-sport tror jag knappast 70loppor känns vettigt för en Lancia som är 20år äldre



Det har inte med åldern att göra...Man är inte äldre än vad man känner sig, det är väl det som skiljer oss från det kvinnliga släktet

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Andrew Petrykowski skrev:
MaZ skrev:
Hur kan Deltan vara utanför marginalen för vettiga pengar? Man får ju en helt ok bil för 60-70 kkr...

Det snackades ju om betydligt dyrare bilar innan Deltan.


Med vettiga pengar menar jag pengar som en småbilsköpare skulle kunna tänka sig punda ut för ett införskaffande av en småbil.
Har man tänkt sig en Toyota Yaris T-sport tror jag knappast 70loppor känns vettigt för en Lancia som är 20år äldre



Beror inte det på vad man vill använda sin bil till
Var det en Svenssonbil i damskostorlek, med lite halvkul egenskaper du var ute efter, förstår jag
Tror vi övriga som hakat på i tråden tänkte mera på lämpliga småbilar för den hobby som rätt mågna verkar ha gemensamt på detta forum

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (22189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande