Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp till att fylla på med varvtider!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (23296 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Lofa skrev:
Borde va ett villkor på att man lägger dit logg eller liknande för att bli godkänd och hamna i listan.

Om någon är så dum att man lägger upp en varvtid som man inte kört på så... ja då är man bra dum Att fejka en varvtidslista och ladda upp är ju inga problem heller så det hjälper ju int. NÄääää.... Jag tror alla här har vett att använda listan för vad det är Det är ju inte en uttagningslista till OS eller så liksom En skoj lista bara sådär å ena sidan. Men om jag ska vara allvarlig en stund, det jag allra främst vill sikta på: en plats där alla kan dela med sig av hur de kör med dataloggar från mobiler, driftboxar, DL1'or och "riktiga" dataloggers. Inte bara varvtidslistor från mylaps, amigoo osv. Utan just dataloggfiler från allsköns manicker thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up För med en bred hög med hur-kör-jag-loggar med allsköns varvtider så kommer vi alla kunna använda det här till att utvecklas som förare De som laddar upp kan få tips (ladda upp, starta en tråd, fråga "jag har lite svårt i det här partiet, kolla gärna i loggen och ge tips"), och andra kan ladda ner och jämföra och se var de är starka eller svagare längs varvet.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Tycker listan är bra. Vet att mina tider är körda när bilen gått precis på gränsen. Kört rullande landsväg så vikt/effekt är också verifierad såpass bra som en rullande landsväg är

Alla mina tider är Amigoo loggade. Jag har alltid Harrys Laptimer i bilen med 5hz puck. Kan säga att det kan skilja rätt mkt tid mellan Amigoo dvs transponder tid och Harrys laptimer beroende på bana. Jag använd Harrys Laptimer som en indikation men inte för exakta tider.

Extra intressant att se hur mkt snabbare det går med slicks jämfört med R-däck när vikt/effekt är liknande. Skiljer mer än vad jag kunde tänka mig

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lofa skrev:
Borde va ett villkor på att man lägger dit logg eller liknande för att bli godkänd och hamna i listan.

Om någon är så dum att man lägger upp en varvtid som man inte kört på så... ja då är man bra dum Att fejka en varvtidslista och ladda upp är ju inga problem heller så det hjälper ju int. NÄääää.... Jag tror alla här har vett att använda listan för vad det är Det är ju inte en uttagningslista till OS eller så liksom En skoj lista bara sådär å ena sidan. Men om jag ska vara allvarlig en stund, det jag allra främst vill sikta på: en plats där alla kan dela med sig av hur de kör med dataloggar från mobiler, driftboxar, DL1'or och "riktiga" dataloggers. Inte bara varvtidslistor från mylaps, amigoo osv. Utan just dataloggfiler från allsköns manicker thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up För med en bred hög med hur-kör-jag-loggar med allsköns varvtider så kommer vi alla kunna använda det här till att utvecklas som förare De som laddar upp kan få tips (ladda upp, starta en tråd, fråga "jag har lite svårt i det här partiet, kolla gärna i loggen och ge tips"), och andra kan ladda ner och jämföra och se var de är starka eller svagare längs varvet.

Men en bra trigger att få folk att dela med sig till andra istället för att bara skriva en tid.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:
Vikt och effekt anges efter bästa förmåga. Ingen ide att sikta på någon (milli)meterprecision på det värdena.

Gissar att modsport/roadsport (kanske även BMW cup bilar och andra med) skriver in sin deklarerade vikt och effekt. Även om vi vet att bilen har nått annat.

Jag vet tex att min tid på knutstorp är satt med vikt över 970kg (inlk förare och pokal (!)) för bilen vägdes direkt i park ferme. Men min "roadsport minimum vikt" är 963kg inlk förare.

Samma gäller effekten, jag har skrivit 131hk eftersom det är motorspeccen som ligger till grund för roadsport. Men i verkligheten har den presterat mindre när den stått i bänk.

Aja litet rant bara

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vikt och effekt anges efter bästa förmåga. Ingen ide att sikta på någon (milli)meterprecision på det värdena.

Gissar att modsport/roadsport (kanske även BMW cup bilar och andra med) skriver in sin deklarerade vikt och effekt. Även om vi vet att bilen har nått annat.

Jag vet tex att min tid på knutstorp är satt med vikt över 970kg (inlk förare och pokal (!)) för bilen vägdes direkt i park ferme. Men min "roadsport minimum vikt" är 963kg inlk förare.

Samma gäller effekten, jag har skrivit 131hk eftersom det är motorspeccen som ligger till grund för roadsport. Men i verkligheten har den presterat mindre när den stått i bänk.

Aja litet rant bara

varför ska man skriva en vikt/effekt som inte är relevant för tiden? det är ju det som det handlar om inte någon teoretisk vikt enligt ett reglement.

Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Re:

Babbe skrev:

varför ska man skriva en vikt/effekt som inte är relevant för tiden? det är ju det som det handlar om inte någon teoretisk vikt enligt ett reglement.

Jag sätter iaf den minsta stipulerade vikten jag skall ha enl reglemente för klassen. Varför?, enkelt har inte resurerna att väga in för varje rejs, hobbyracing min vän. Personligen vet jag att jag troligen väger mer men kan inte bekräfta detta. Gillar läget och gillar att Magnus ens ger oss möjligheten att jämföra lite.

thumbs up

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär står det sen ett tag tillbaka:

Måste jag lägga till så det står "Ange faktisk vikt inklusive aktuell förare men tom tank" ? Eller förstår man vad som gäller? Sen skriver man ju in efter bästa förmåga, vet man inte riktigt så får man höfta till helt enkelt. Men höfta mot: "inkl förare, exkl soppa" så gott man kan.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Babbe skrev:

För så fungerar racingen tyvärr. Om min bil inte har 131hk så räknas den ändå som den har det. Ser att många har gjort precis som mig när jag tittar på tiderna.

En annan sak är att roadsport har 1% på vågen, vilket många utnyttjar (kör för lätt bil med flit).

Men jag kan ändra till vad jag tror min bil vägde vid varje tillfälle, samt ändra effekten till bänk-effekt, men då kan mina tider inte längre jämnföras med dom andra roadsport-bilarna...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Att använda Road- Eller Mod-sports motoreffekter i listan är ju bara fånigt.

Det sättet är ett bra sätt att räkna ut vilken klass bilen ska hamna i....men att kalla det för en sanning, går ju inte.

Naturligtvis ska det vara den aktuella effekten. Även om det är en uppskattning.
Dom flesta måste väl ha ett hum om vad deras bil ger.
Sedan om vikt och effekt-uppskattningarna skiljer några procent, spelar inte så stor roll.

Våran gamla bil är bromsad i rullar......men den motoreffekt vi angett är en teoretisk siffra vad motorn ger.
Vi vet vad bilen väger helt tom.......men hur svårt kan det vara att höfta till vad den faktiskt väger på ett stint.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Oki,

nu har jag ändrat. Fick goa 8,7kg på hk 111hk på 970 kg.

Detta behöver tydligen bevisligen skrivas ut tydligare, eftersom alla miator i listan verkar gjort samma miss som jag.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
Babbe skrev:

För så fungerar racingen tyvärr. Om min bil inte har 131hk så räknas den ändå som den har det. Ser att många har gjort precis som mig när jag tittar på tiderna.

En annan sak är att roadsport har 1% på vågen, vilket många utnyttjar (kör för lätt bil med flit).

Men jag kan ändra till vad jag tror min bil vägde vid varje tillfälle, samt ändra effekten till bänk-effekt, men då kan mina tider inte längre jämnföras med dom andra roadsport-bilarna...

Men det är ju ingen lista för tider över racing bilar utan för alla bilar. om då en 1/3 skriver en målvikt som bara är teoretisk då blir det ganska ointressant. Jag struntar i vilken vikt din bil ska ha efter ett race men det är intresant för mig vad den hade under det varvet du körde om den då inte är samma

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Listan är uppfucxx då det har ändrats från tom, till ,full, viktad, dragbilarna vikt och etc

Så bättre ta bort vikt eller att alla fyllt på i listan under samma förutsättningar

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Som sagt:

Magnus Thomé skrev:
Såhär står det sen ett tag tillbaka:

Måste jag lägga till så det står "Ange faktisk vikt inklusive aktuell förare men tom tank" ? Eller förstår man vad som gäller? Sen skriver man ju in efter bästa förmåga, vet man inte riktigt så får man höfta till helt enkelt. Men höfta mot: "inkl förare, exkl soppa" så gott man kan.

En del fyllde i innan jag skrev detta så det finns en bunt som fyllt i vikt efter något annat upplägg. Hoppeligen går alla så småningom in och uppdaterar så det blir rätt thumbs up

Sverige
Här sen Aug 2003

Ang vikt & effekt.
Effekten tog jag från bromsning jag gjort på motorn. Nu stämmer ju den iofs aldrig
när man kör i verkliga livet då man använder en standard vid bromsningen för att
kunna jämnföra olika bromsninga så ibland ger den mer & ibland mindre ute på banan.

Vikten har jag tagit tomvikten med mej i bilen plus det antal kilo bränsle jag hade i
vid aktuellt tillfälle. Jag har liten tank (29L) & bra kolla på vad den drar per mil på bana
vet hur mycket jag fyller inför varje pass så vikten stämmer hyfsat -+5kg

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Vill inte verka sur men vad är meningen med att lägga upp tider utan logg eller en video? Det ger inget. Det som ger något är att jämföra loggar eller att titta på någon annans varv.

Här sen Okt 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
Olika banlayouter kan bli ett problem. Tex så gjorde man en extra chikan på Mittsverigebanan 2013 så tiderna innan dess är inte jämförbara.

Därför är årtal obligatoriskt att mata in thumbs up (går inte att skicka in utan)

Mittsverigebanan räcker de inte med vilket årtal tyvärr då de finns 2 chikaner och dessutom tror jag att den fortfarande används utan chikaner på rakan vid vissa tillfällen.
Man får väl antingen skriva nån not eller titta på logg och eller videofil.

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
GUIDE för att ladda upp från Racechrono:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93901

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Kenne R skrev:
Vill inte verka sur men vad är meningen med att lägga upp tider utan logg eller en video? Det ger inget. Det som ger något är att jämföra loggar eller att titta på någon annans varv.

Då får vi som inte har logg, ta bort våra tider...så ditt liv inte blir meningslöst...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

ButterflyRacing skrev:
Kenne R skrev:

Då får vi som inte har logg, ta bort våra tider...så ditt liv inte blir meningslöst...

Ojoj! Ingen fara, men tack för att du engagerar dig i mitt välbefinnande.

Här sen Sep 2004

Sorteringsfunktionen på tider funkar dåligt på vissa banor? How come?

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

JohnC skrev:
Sorteringsfunktionen på tider funkar dåligt på vissa banor? How come?

Vilka banor?

Hjälp till att fylla på med varvtider!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (23296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande