Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4152 besök totalt |
Köra leasingbil på trackday eller rent av på ringen?
Hej! Någon som vet hur det "lämpar" sig och hur gör ni andra? Fungerar på en lite roligare företagsbil, typ golf gti eller BMW 220d. Inga racerbilar men tillräckligt kul för att man kan tänka sig köpa ett set däck och lite bromsar kanske ???. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Sällström |
||||||
Ja, jag misstänker ju det men jag ställde frågan till dem och de/han ,jag pratade med, hade ingen aning :-)
Jag utgår från att det inte år så smart men har inte följt ringen-diskussionerna på länge och det verkar ju vara lite godtycke? Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Sällström |
||||||
Ingen av de rikstäckande försäkringsbolagen ersätter skador på bilen på Nordslingan längre. Och med tanke på att den som leasar bilen har ansvar för den så är det nog bara att betala ur egen ficka om något händer. Precis som för alla andra.
_________________ ![]() |
||||||
Hur funkar det egentligen med skador vid en vanlig trackday? Ingen ersättning heller även utan tidtagning eller?
Hur gör man rent praktiskt om man fördärvar för någon annan? Är det gentlemen emellan eller ersätter min försäkring skadan på den Andres fordon? Har aldrig funderat så mycket på det eftersom jag bara kört med egen bil och tänkt som om det vore tävling, dvs var och en deltar med samma insats, men undrar hur illa det kan bli med lånebilen? Fast det borde ju bara vara att krypa till korset och pröjsa? _________________ Per Sällström |
||||||
De absolut flesta arrangörernas träffar är du helt oförsäkrad på (även på de där tidtagning är förbjudet) när det gäller bilen. SBF- eller SMA-licensen är försäkring för personskador för dig o tredje man.
Några få arrangörer har avtal med något försäkringsbolag så att man kan vara fullt försäkrad, BMW-klubben till exempel har haft avtal på det sättet med BMW Originalförsäkringar i flera år. Det finns å andra ingen garanti att det förlängs för evigt från år till år. _________________ ![]() |
||||||
Bra att komma ihåg är ju att det räcker med att nån annan gör en miss, oavsätt hur försiktig man själv än är.
Lite olja en en bromszon ifrån bilen framför räcker nog bra för att det ska kunna bli rätt kostsamt. (Finns gott om youtubes ifrån ringen där bilar åker i staketet pga olja ifrån bilen framför.) |
||||||
Re:
Var beredd på att det här kan hända (din bil är BMWn) och att du får betala det själv: http://www.youtube.com/watch?v=BECha Man ska inte räkna med någon form av ersättning för skada på sin egen bil från annan track day-deltagare i princip oavsett vad som händer. EDIT: På turistkörningen på Nürburgring borde trafikförsäkringen för annan person som vållar skada på din bil kunna ersätta (om det i filmklippet hade hänt under turistkörningen). _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Det som är lite speciellt med Turistkörningen på Ringen (vi snackar inte trackdays nu alltså) är att i princip alla de svenska försäkringsbolagen har skrivit bort vagnskadeförsäkringen på ringen i avtalen med sina kunder. Det står bolagen fritt att utforma vagnskadedelen (och brand- och stölddelen) hur de vill och vi som kund att fritt välja mellan bolagen.
MEN, de kan inte skriva bort trafikförsäkringen eftersom den är styrd av svensk lag. Där har de inte samma möjlighet att som de vill avtala bort ditten och datten. Och man har i rättsfall kommit fram till att turistkörningen på ringen (men inte track days) f.n. motsvarar att köra som vanligt på väg. Och alltså gäller trafikförsäkringen på svenska bilar som kör på ringen på turstkörningen. Det betyder att om en annan svensk bil kör på dig och han är ur hans eget försäkringsbolags uppfattning är 100% skyldig så ska du teoretiskt få skador på din bil ersatta av motpartens trafikförsäkring. Men bolagen kan - gissar jag - säga att det är delat ansvar varvid AFAIK vagnskadan är den som skulle täcka om den gällt. Jag har inte hört någon som fått ut något på försäkring denna väg. Och om den andra bilen kommer från ett annat land än Sverige så vet vi ju ÖHT inte vad det landets lagar säger i den här frågan. MEN, skador du gör på till exempel räcken täcker faktiskt din trafikförsäkring. Osäker på om bolaget kan återkräva det av dig under någon oaktsamhetsklausul, någon annan vet kanske bättre. Men jag vet att trafikförsäkring i flera fall har stått för skador på räcken på turistkörningen där nere. _________________ ![]() |
||||||
Något tilläg av Thomas inlägg.
Ha det gröna kortet med dig,lyssna inte på försäkringsbolaget när de säger att du intebehöver det i tyskland. Har du det med slipper du betala räcket på plats, även om Dom vill ha betalat av din NU. Var inte så svensk, stå på dig. Att ringen funktonären är stor och sur betyder inte att han har rätt. Film när du kör det kan vara guldvärt vid ev diskutioner. Sen vill jag nog påpeka att forumägaren har lite fel om att försäkringsbolagen inte täcker bilen på ringen, det finns dom som gör det ( men jag kan inte lova att det alltid gör det, det beror på det specifika fallet.) Men ta med det gröna kortet Jag har varit med och lånat ut pengar för att folk ska kunna komma hem för att de inte har kortet med. Men en smäll på ringen kostar nog alltid en krona eller två, trackday eller TF.[/b] _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
Re:
Jag kan intyga att föregående talare vet vad han pratar om ( i detta enskilda fall ålltså) ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Här blir jag lite nyfiken, för ett par år sedan ringde jag runt till bolagen och frågade och dom enda? som hade gällande försäkring var Folksam. Men, nu har även dom avskrivit sig det i det finstilta. Vilka bolag täcker ringen idag ? _________________ A n d e r s J u u r i n e n |
||||||
Re:
Jag skulle gärna veta vilket bolag som tar en olycka på ringen. Enligt dom besked jag har fått så är det tvärnej från, - If - Trygg Hansa - Folksam - Salus Ansvar - Länsförsäkringar, åtminstone Skåneregionen - Moderna - Bilsport & mc Är det något bolag förutom de som erbjuder specialförsäkringar för trackdays etc. så är det mycket imtressant att veta innan nästa ringenresa. ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Summeringen är Nej! Du har ingen försäkring för bilen på bana.
I många leasingavtal är det en liten klausul om att man inte får tävla eller köra under tävlingsliknande förhållanden eller något liknande, minns inte exakt utformningen samt inte övningkör och en massa annat, kan även vara begränsad till att bara personer inom familjen får köra den osv. Du hyr ju bilen och därmed får du inte göra vad du vill med den, bilen är inte din. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Det finns trådar som diskuterar detta, men i alla fall ett av förskingbolagen du nämner täcker bilen på TF inte på trackdays. Det beror på vad du frågar dem om.
De följer svensk lag enlig en HD dom, och deras pressansvarig har i en motortidning sagt just detta. Jag bytte till dem 2010 och måste säga att jag är mycket nöjd med mitt försäkringsbolag. Jag är också lite stolt över att ha fått en skriftlig ursäkt på att de har sagt fel till mig vid den första kontakten angående vid min skada. Naturligvis friskriver de sig med att de dömmer från fall till fall men de gör de om jag krockar på E18 i Sverige också. Jag är mycket säker att de tar min nästa olycka också men jag tycker man ska vara försiktig med vad man kör och veta att det är en viss risk att köra på ringen. Som Johan sa så är detta tyvärr grundat på erfarenhet, en erfarenhet jag hade kunnat leva utan. Men man ska inte ha en övertro till försäkringar utan köra bilar på ringen och bandagar som man kan betala hela bilen själv, oavsätt om den är leasingbil eller man har lån på den. Det är min åsikt. _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
Angående HD domen så undrar jag om det är Porschen som gick av 2004 på scuderian. I så fall så var utfallet att den skadan skulle godkännas enligt de avtal som fanns 2004. Detta fall har ingen påverkan på försäkringsfall med avgalsperiod efter 2004.
För 2013 och än mer för 2014 har bl.a. If, Folksam, Salus Ansvar, bilsport & mc skrivit ut i sina avtal att de inte tar skador på ringen eller för all del vilka trackdays som helst gällande kaskodelen. Trafikförsäkringen kan de inte frånskriva sig eftersom den regleras i lag. Undantag finns genom If för vissa klubbar, t.ex.BMW klubben och Porscheklubben. Om det skulle utdelas en enskild dispens av något bolag skall man nog se till att ha det på papper i form av ett mail eller skriftligt brev. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Re:
Detta gäller endast turistkörning på Nordslingan, inte trackdays på "vanliga banor". (Bara så att ingen missuppfattar vad du skrivit.) Det borde innebära att i händelse av att man råkar köra av banan, t ex på grund av olje-/kylvätskespill, så får försäkringsbolaget stå för eventuella skador på räcken med mera? Förutsatt att man inte varit "oaktsam"?
Detta gäller bara vagnskadedelen som jag förstått det, och det med en rejält förhöjd självrisk! Om man åker av och har en försäkring hos t ex IF, ersätter de även eventuella skador på banan också? _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
Tack för förtydligandet, inte alltid man är helt vaken klockan sex på morgonen ![]() Kört av = aktsam. Kanske inte alltid i försäkringsbolagets ögon. Den kraftigt förhöjda självrisken gäller bara Porscheklubben (PCS) i de två exemplen ovan. 20kkr i grundsjälvrisk, 20% på överskjutande belopp. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4152 besök totalt |