Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan belägg knastra?
849 besök totalt
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Kan belägg knastra?

Bytte igår till Green Stuff belägg och jag märkte att det "knastrade" från vänster fram på bilen, kan det vara beläggen må tro? Som kanske slits in?

Svårt att beskriva ordet med det liksom skrammlar... Har även testat att rulla med motorn avstängd, samma sak även då. Sedan så försvinner ljudet när jag trycker hårt på bromspedalen...

Kan det vara GS beläggen som slits in

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Kan belägg knastra?

Rash skrev:

Har du kört in dom efter konstens alla regler?

Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re: Kan belägg knastra?

Pär Hylander skrev:
Rash skrev:

Har du kört in dom efter konstens alla regler?

...som är? Detta är de första sportbelägg jag kör med. Helt grön på området...

Hur kör man in de då? Har kört lugnt i ca 3mil för tillfället...

Lund
Här sen Dec 2002

PF beläggen fick man en instruktion med... det gick ut ungefär på att bromsa ner till inte riktigt stillastående från ganska hög hastighet jättehårt upprepade gånger

GS beläggen sa de till mig i affären att köra försiktigt med i början bara... men fick ingen instruktion

Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Fyhr skrev:
PF beläggen fick man en instruktion med... det gick ut ungefär på att bromsa ner till inte riktigt stillastående från ganska hög hastighet jättehårt upprepade gånger

GS beläggen sa de till mig i affären att köra försiktigt med i början bara... men fick ingen instruktion

Jag fick inte heller några instruktioner med GS-beläggen..

Tänkte åka en svänga och köra in de, men hurska de köras in??

Laholm
Här sen Nov 2002

om det spelar roll för knastrigheten vete tusan, men inkörning av belägg har jag för mig har 3 faser om man är noggran, det som skiljer olika belägg emellan är tydlige måltemperaturerna, allt fritt ur minnet från ett inlägg Jonas Jarlmark skrev för länge sen ngnstans.

1. Gemetrisk inkörning, man kör och duttar lite på bromsen imellanåt med paus imellan för att belägget ska anpassa sig mot skivan, ska ej bli varmt.

2. Inkörning för att bli av med kvarvarande ej fullt uthärdat bindemedel. Halvhårda inbromsningar, ett antal. Belägget ska bli "halvvarmt"

3 Sista fasen (kristallisering?? Mkt osäker). Upprepade hårda inbromsningar för att belägget ska bli varmt och "sätta sig"

Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Tackar!! Ska ut och köra nu

Skänninge
Här sen Maj 2003

Mina Grönskit krävde en del "inkörning" innan dom tog som dom skulle.. första inbromsningen jag utförde 150-50 trodde jag dom skämtade med "bra bett" men när jag såg hur det rök från bromsarna så anade jag att det fanns en del olja kvar i dom varvid mer inkörning utfördes

Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag tycker även att det vibrerar ganska mycket ibland. Men men, ytterligare kommentarer fälls när bromsarna är inkörda

Kan belägg knastra?
849 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande