Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (71268 totalt) |
Skulle kolla ut var jag ska ha lådoljekylen, var jag ska borra hål osv
visade sig att jag kommer inte behöva borra ett enda hål :dope ![]() ![]() kommer behöva kapa av dom nedre fästena på oljekylet så det inte sticker ut. men i övrigt så är det bara börja köpa adaptrar o grejjer ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
![]() efter massa timmars strul o skit och ett nytt specialverktyg i lådan så står nu äntligen lådan klar! saknar packningarna till kåporna till primärhuset, difflocket och sidokåpan. sen ska diffhuset och sidokåpan borras 20~ mm hål i (och ett 8,5 i difflocket) för oljekylningen mina mektider har blivit goa på sistonde allt lådmek har skett efter 23 _________________ Mattias Broberg |
||||||
Re:
Vilka delar behöver man om man skall konvertera till T5.5? Skicka gärna PM om du vill ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Re:
Föredrar att skriva här så får andra rätta när jag skriver fel ![]() Först och främst behöver man en motorkabelhärva med alla givare från en T5.5 bil. Ng900/9-3 är att föredra pga massa anledningar där jag bara kommer ihåg att den är längre och enklare konstruerad, saknar saker som är "onödiga". en renodlad motorstyrningshärva helt enkelt. Sen behöver man en styrbox med. och en magnetventil (jag passar på att konvertera till T7 ventil direkt) Man använder ett uttag på hastighetsmätaren på og900 för att få hastighetssignal vilket krävs för att man ska få mer än Grundladd. Man behöver en bländarskiva. finns att köpa på Saab (Art nr 9167024) kostar inte så mycket (jag har en ovana att glömma vad saker till bilen kostar. kanske är ett undermedvetet sätt att försvara den ekonomiska biten ![]() Sedan kommer man till Montering av bländarskivan. här finns det en miljon olika sätt säkert. men jag har fegat och köpt ett färdigt kit som ersätter AC remskivan. bolt on är Jävligt trevligt ![]() Så ser det ut. Realpower på STCS som tillverkat det. Ja. sen vet jag inte riktigt vad som behövs mer. har inte gjort det ännu så vet inte vad jag saknar. men det finns kunniga människor som kollar här så. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Har konverterat några og900or till trionic 5.5
Spjällgesgivaren måste bytas, man byter hela spjället från 9000 eller helst og900 2.1. Tomgångsmotorn går att ha de flesta bosch...att föredra är den som är vinklad ex 9000/ng900 går flödet rakt igenom, mest bara för att orignal og900 är vinklad, för snyggare och enklare montering. Hastighetsmätaren måste va den från 0g900 med 3 anslutningar från hastighetsgivaren, tror den kom 90. Kolkanistern går att använda og900 original. Triggerhjulet ska ställas 117 grader föd Annars är de bara att koppla, _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Re:
helt 100 på det? Som jag fattar det kör Peter med den 2 poliga på sin samma sak så har jag läst om några amerikaner som kört med den. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Tack för infon
![]() Har börjar samla på mig lite delar redan (triggerkit beställt). Får se vart detta slutar... _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Re:
om du menar peter t16 så kör han med den 3 poliga, om han inte bytt sen vi konverterade den röda. Jag försökte med den 2poliga men fick inte de å funka som de skulle. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Re:
Tack.. då har jag ännu en sak på inköpslistan. ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
Grymt intressant tråd!!
Jag har en 88 og900 16 Aero med allt vad det innebär. Kjolar runt om och en jäkla massa rost. Jag körde med den för några år sen men när det blev ny bil blev den stående och jag har inte haft hjärta att göra mig av med den. Jag har trimmat lite smått med röda spridare, större turbo och 3tums hela vägen. Din tråd och ditt engagemang får mig att smått sluta tänka på att skrota den. Tyvärr är det rätt mycket rost sen den stått ute och ruttnat, men men en dag kanske jag kör in den i garaget och kör igång. Lycka till! mvh Niclas _________________ Niclas Hellström |
||||||
Re:
bästa berömmet man kan få ![]()
Tack! _________________ Mattias Broberg |
||||||
Konstaterade att Vrid är orsaken till allt ont!
så ett par 268/9,6 kammar har beställts. där sprack budgeten så blir att fula med org kamdrev med borttagen klack. Det jag klurar på nu när jag går i väntans tider är inklockningen. hur man gör det finns det guider på lite överallt, men vad gör vilka värden? Inklockningsvärden: Alt 1: 1.5/1.2 (insug/avgas) Alt 2: 1.7/1.5 (insug/avgas) skriver försäljaren. men vad gör vad? vilken karaktär får motorn med alt2 vs alt 1? eller är det olika för varje bil? hårdare ventilfjädrar är påväg med och en avgastempsmätare. ska bottna turbon på så höga varv det går. kan nämnligen inte läsa sånnadär "flow charts" så jag fattar inte riktigt hur mycket ladd vid vilket varv som turbon bottnar och vad det har för effekt. EDIT: Hur får jag reda på vad jag har för turbo/ vad den orkar o vadå? enda jag vet är att den såldes som en "trim60" och det står a/r 43 på den _________________ Mattias Broberg |
||||||
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Re:
det där är en länk till den här sidan ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
![]() ![]() http://forum.savarturbo.se/viewtopic Antar det här är kammarna som det gäller? http://www.exd.se/shop/index.php?pag _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Re:
jo jag har sett att du skrivit det lite överallt ![]() Men vad är underbar? jag vill ABSOLUT inte ha nått vrid. under 375NM helst. all effekt på topp. sen har jag ingen helt vanlig saabfyra. stor skillnaden är att min motor landar på runt 8.2-8.4 i kompförhållande istället för 9.0. sen är flödet på en B212 topp mycket sämre än det i en T5 eller T7. sånna saker antar jag spelar in, varpå beprövade recept på andra motorer inte riktigt går att överföra. det va därför jag undrade vad som händer när man ökar/minskar överlapp osv Fördel dessutom är att avgasvärden , katalysator osv är sånnt som jag inte behöver bry mig om så mycket iom att det är en 84. ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
Vrida fram kam = mer varv för effekt o vrid i högre register
Retardera kam = mer bottenvrid och effekt vid lägre varv I stort sett så "enkelt" alt 2 isåfall // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (71268 totalt) |