Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 -84 |Humlan|
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (71268 totalt)
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Skulle kolla ut var jag ska ha lådoljekylen, var jag ska borra hål osv

visade sig att jag kommer inte behöva borra ett enda hål :dope






kommer behöva kapa av dom nedre fästena på oljekylet så det inte sticker ut. men i övrigt så är det bara börja köpa adaptrar o grejjer

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare


efter massa timmars strul o skit och ett nytt specialverktyg i lådan så står nu äntligen lådan klar!

saknar packningarna till kåporna till primärhuset, difflocket och sidokåpan. sen ska diffhuset och sidokåpan borras 20~ mm hål i (och ett 8,5 i difflocket) för oljekylningen

mina mektider har blivit goa på sistonde allt lådmek har skett efter 23

_________________
Mattias Broberg
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8183



Re:

M.Broberg skrev:
För att göra det har jag börjat inskaffa delar för att konvertera till Trionic 5.5 som sitter i saab 900 och 9000 från 94

en styck kabelhärva, med tändkasett och lite givare.

Vilka delar behöver man om man skall konvertera till T5.5?

Skicka gärna PM om du vill

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

Jurkko skrev:
Vilka delar behöver man om man skall konvertera till T5.5?

Skicka gärna PM om du vill


Föredrar att skriva här så får andra rätta när jag skriver fel

Först och främst behöver man en motorkabelhärva med alla givare från en T5.5 bil.

Ng900/9-3 är att föredra pga massa anledningar där jag bara kommer ihåg att den är längre och enklare konstruerad, saknar saker som är "onödiga". en renodlad motorstyrningshärva helt enkelt.

Sen behöver man en styrbox med. och en magnetventil (jag passar på att konvertera till T7 ventil direkt)

Man använder ett uttag på hastighetsmätaren på og900 för att få hastighetssignal vilket krävs för att man ska få mer än Grundladd.

Man behöver en bländarskiva. finns att köpa på Saab (Art nr 9167024) kostar inte så mycket (jag har en ovana att glömma vad saker till bilen kostar. kanske är ett undermedvetet sätt att försvara den ekonomiska biten ) men antingen 130-150 eller 230-250 nånstans. under 300 och det tyckte jag det var värt.

Sedan kommer man till Montering av bländarskivan. här finns det en miljon olika sätt säkert. men jag har fegat och köpt ett färdigt kit som ersätter AC remskivan. bolt on är Jävligt trevligt



Så ser det ut. Realpower på STCS som tillverkat det.

Ja. sen vet jag inte riktigt vad som behövs mer. har inte gjort det ännu så vet inte vad jag saknar. men det finns kunniga människor som kollar här så.

_________________
Mattias Broberg
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82



Har konverterat några og900or till trionic 5.5

Spjällgesgivaren måste bytas, man byter hela spjället från 9000 eller helst og900 2.1.

Tomgångsmotorn går att ha de flesta bosch...att föredra är den som är vinklad ex 9000/ng900 går flödet rakt igenom, mest bara för att orignal og900 är vinklad, för snyggare och enklare montering.

Hastighetsmätaren måste va den från 0g900 med 3 anslutningar från hastighetsgivaren, tror den kom 90.

Kolkanistern går att använda og900 original.

Triggerhjulet ska ställas 117 grader föd

Annars är de bara att koppla,

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

ttttorsten skrev:
Hastighetsmätaren måste va den från 0g900 med 3 anslutningar från hastighetsgivaren, tror den kom 90.


helt 100 på det? Som jag fattar det kör Peter med den 2 poliga på sin

samma sak så har jag läst om några amerikaner som kört med den.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8183



Tack för infon thumbs up
Har börjar samla på mig lite delar redan (triggerkit beställt). Får se vart detta slutar...

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82



Re:

M.Broberg skrev:
ttttorsten skrev:
Hastighetsmätaren måste va den från 0g900 med 3 anslutningar från hastighetsgivaren, tror den kom 90.


helt 100 på det? Som jag fattar det kör Peter med den 2 poliga på sin

samma sak så har jag läst om några amerikaner som kört med den.


om du menar peter t16 så kör han med den 3 poliga, om han inte bytt sen vi konverterade den röda.

Jag försökte med den 2poliga men fick inte de å funka som de skulle.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

ttttorsten skrev:
M.Broberg skrev:
ttttorsten skrev:
Hastighetsmätaren måste va den från 0g900 med 3 anslutningar från hastighetsgivaren, tror den kom 90.


helt 100 på det? Som jag fattar det kör Peter med den 2 poliga på sin

samma sak så har jag läst om några amerikaner som kört med den.


om du menar peter t16 så kör han med den 3 poliga, om han inte bytt sen vi konverterade den röda.

Jag försökte med den 2poliga men fick inte de å funka som de skulle.


Tack..

då har jag ännu en sak på inköpslistan.

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare


sådär blir det om man dubblar org laddet o sen bara gasar.

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re: Saab 900 T16 -84 |Humlan| Rensade drev

Dubbel

_________________
Mattias Broberg
Citera
Oestrich
Järfälla
Här sen Feb 2011
Inlägg: 4



Grymt intressant tråd!!
Jag har en 88 og900 16 Aero med allt vad det innebär. Kjolar runt om och en jäkla massa rost. Jag körde med den för några år sen men när det blev ny bil blev den stående och jag har inte haft hjärta att göra mig av med den. Jag har trimmat lite smått med röda spridare, större turbo och 3tums hela vägen.

Din tråd och ditt engagemang får mig att smått sluta tänka på att skrota den. Tyvärr är det rätt mycket rost sen den stått ute och ruttnat, men men en dag kanske jag kör in den i garaget och kör igång.

Lycka till!

mvh
Niclas

_________________
Niclas Hellström
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

Oestrich skrev:
Din tråd och ditt engagemang får mig att smått sluta tänka på att skrota den. Tyvärr är det rätt mycket rost sen den stått ute och ruttnat, men men en dag kanske jag kör in den i garaget och kör igång.


bästa berömmet man kan få

Oestrich skrev:

Lycka till!

mvh
Niclas


Tack!

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Konstaterade att Vrid är orsaken till allt ont!

så ett par 268/9,6 kammar har beställts.

där sprack budgeten så blir att fula med org kamdrev med borttagen klack.


Det jag klurar på nu när jag går i väntans tider är inklockningen.

hur man gör det finns det guider på lite överallt, men vad gör vilka värden?


Inklockningsvärden:
Alt 1: 1.5/1.2 (insug/avgas)
Alt 2: 1.7/1.5 (insug/avgas)

skriver försäljaren. men vad gör vad? vilken karaktär får motorn med alt2 vs alt 1? eller är det olika för varje bil?

hårdare ventilfjädrar är påväg med och en avgastempsmätare. ska bottna turbon på så höga varv det går. kan nämnligen inte läsa sånnadär "flow charts" så jag fattar inte riktigt hur mycket ladd vid vilket varv som turbon bottnar och vad det har för effekt.

EDIT: Hur får jag reda på vad jag har för turbo/ vad den orkar o vadå? enda jag vet är att den såldes som en "trim60" och det står a/r 43 på den

_________________
Mattias Broberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805




_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

gasekke skrev:
Finns lite att läsa här ang kaminställning
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1308223&sid=ba40c10328e48ac . . . .


det där är en länk till den här sidan

_________________
Mattias Broberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805




_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Jepp det är sånna kammar.

_________________
Mattias Broberg
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 301



Välj alt 1.

Har själv åkt med det och karaktären vart underbar.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

RZ skrev:
Välj alt 1.

Har själv åkt med det och karaktären vart underbar.


jo jag har sett att du skrivit det lite överallt


Men vad är underbar? jag vill ABSOLUT inte ha nått vrid. under 375NM helst. all effekt på topp.

sen har jag ingen helt vanlig saabfyra. stor skillnaden är att min motor landar på runt 8.2-8.4 i kompförhållande istället för 9.0.

sen är flödet på en B212 topp mycket sämre än det i en T5 eller T7.

sånna saker antar jag spelar in, varpå beprövade recept på andra motorer inte riktigt går att överföra.

det va därför jag undrade vad som händer när man ökar/minskar överlapp osv


Fördel dessutom är att avgasvärden , katalysator osv är sånnt som jag inte behöver bry mig om så mycket iom att det är en 84.

_________________
Mattias Broberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Vrida fram kam = mer varv för effekt o vrid i högre register
Retardera kam = mer bottenvrid och effekt vid lägre varv

I stort sett så "enkelt" alt 2 isåfall // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 -84 |Humlan|
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (71268 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande