Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 55019 besök totalt |
Mäh! Jag hinner ju knappt skruva all tid går åt att köpa bra att ha grejor för att
A: bocka av på todo listan B: fylla på att göra listan Så skruva ihop finns ingen tid för ![]() ![]() Ska försöka hinna med ett besök hos herr Nyberg då han verkar trivas bra med vinkeltrissan och det är lika ovanligt med bilder här som det är gott om demokrati i Nordkorea ![]() Sorry för OT _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
ja här arbetas det i en seg takt, men de skyller jag mest på ekonomin (hemskt va dyrt de är att bygga
![]() kortat av e34 balken så den passar, har mätt ut lite vinklar och ska börja bygga nya fästen för bärarmarna, det blir olika steg för denna bakvagn. börjar utan justering på armarna pgr av budget och för att få dit en bakvagn att måtta ifrån. någon som sitter på tips hur jag ska få bäst geometri i bakvagnen? hojta högt! kommer ändra vinkeln mellan bärarmsinfästningen och silentblocken från 14grader till nånstans runt 10grader för bättre fäste under acceleration infästningarna kommer sitter ovanpå balken ochså, bör ju ge bättre vinkel då jag sänker bilen. hörde även att detta också skulle hjälpa fästet ![]() kardantunneln är i princip helsvetsad, måste få hem insugsdetaljer för att bygga klart torpeden. ![]() ![]() ![]() _________________ erik nyberg |
||
_________________ erik nyberg |
||
började plocka isär bilen mer och mer inför sommarens blästring, insåg fort att bilen är totalt skrot.
snett chassie, genomröten bak och fronten 2.5cm sne jämfört med resten av bilen. hmm tänk om man hade sett detta innan man köpte skrothögen :S aja nya tag, kapat bort all plåt jag moddat på gamla och ska ha detta på en annan 02a som jag skaffat som verkar betydligt fräschare. i sommar blir det att spara pengar till framvagnen och bakvagnen så jag kan panga ihop allt till hösten så jag kan börja fokusera mera på att få igång motorn. nu under sommaren blir det att åka sänkt rat 02a som ska rostlagas lite på helger och köras på veckorna. kommer att blästra denna också men det blir betydligt mindre så jag kommer ej plocka isär hela bilen för det. _________________ erik nyberg |
||
Re:
PYTISKT! Men den lär ju gå ganska snabbt att få ihop ändå. Synd som fan att de grundat den med grå utan att slipa riktigt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
sådärja då var det ett tag sen sist. hunnit till ungefär som med förra bilen, plus en i princip komplett bakvagn samt på en mer påbörjad framvagn.
lite nytt godis för i veckan. synd ba någon lyckats slänga mina länkarmshållar fästen. ![]() här inne är det golvbyte i full kareta ![]() bildbevis!!! bakvagn är klar förutom justering av diff fästet samt kränghärmmaren ![]() fått flytta fram motorn igen pgr jag ska ju ha hanskfack i denna doh. ![]() saknar ett motorfäste, men det ska ja göra först när styrväxeln fått ett hem. ![]() ett tag sen man fick se bilen med främre å bakre hjul ![]() HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!! tänker jag rätt om jag mäter Caster på detta sätt? 8gr på bilden med passet. jag har mätat från centrum leden längst ner till centrum topplagring. ![]() ![]() ![]() _________________ erik nyberg |
||
Nej. Det är linjen mellan övre och under kula.....och lodlinjen du ska mäta.
Det där ser ut att vara väldigt lite caster _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Bry dej inte om röret för stötdämparen.
Om tumstocken står på kulleden, nere.....och pekar mot lagringen uppe......Så är det tumstocken som ska luta tex. 8 grader. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Okej men det är så jag mätat, du kan se den bilden med vattenpasset hur det då ska luta. Men då var de rätt tänkt iafl. Jag hade passet inställt på 8 grader nu men funderar om ja bör ha närmare 10? Kommer ha e36 servo med e30 benen
_________________ erik nyberg |
||
Re:
Fäst upp det och kolla hur ytterhjulet beter sig när du styr. Enligt mitt sätt att se det, så ska cambern öka på ytterhjulet........eller åtminstone inte minska. Minskar den, har du för lite caster. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nu tror jag vi skriver förbi varandra
![]() ![]() För tillfället sitter fjäderbenet i original hålet, detta ska kapas och flyttas på, frågan är bara hur mycket ![]() _________________ erik nyberg |
||
Re:
Ja.....det var det jag tyckte det såg ut som. Som det ser på bilden, ska topplagringen flyttas en bra bit. Jag gillar e30 benen......men det skulle vara bra mycket enklare att få till det, med e36 ben. Vi har e30 ben på vår e36a. och vi fick flytta topplagringen en bra bit. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det beror ju lite på om du skall ha styrservo eller inte ...Det blir sjukt tung rattat med mycket caster .
jag har 4 grader på min Capri utan servo och det känns i armarna efter en dag på racerbanan ... man kanske skall börja gå på gym ![]() _________________ Björn Liedström |
||
Nu är jag inte någon expert på detta men att ha onödigt mycket caster ger väl ingen större vinst ,man kan ju som någon tidigare skrev kolla cambern på ytterhjulet vid sväng så att den inte minskar samt att man inte får andra problem som bumpsteer osv
I övrigt tycker jag att "något " högre värden än original duger , visst det beror ju en hel del på hur man byggt bilen också samt vilken typ av bana man kör _________________ Björn Liedström |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 55019 besök totalt |