Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring, nu sätts spaden i marken!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9609 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

12 miljoner, 7% ränta på det. 5% avskrivning, 200.000 i löpande underhåll. En kommunalt subventionerad heltidstjänst, säg 200.000 ger en årlig kostnad på 1,84 mkr. Sälj årskort för 2000:- så är vi 1000 pers som i princip får fri tillgång till en racerbana året runt!

Drömmer....

Anders

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

MK skrev:

Du måste bygga lika solitt på räserbana som vanlig väg, kanske ännu bättre. Problemet är ju dränering. Minsta lilla spricka eller så på vanlig väg anses nog inte vara lika "illa" som på bana. För vanlig motorväg hörde jag någonstans att 1000kr per meter, dvs en kilometer kostar en miljon.

OT + att jag kanske verkar som en messerschmitt (tycker nog flera redan )

Men när västkustbanan byggdes dubbelfilig motorväg + dubbelspårig järnväg parallellt kostade denna 1 Mkr per meter. Säg att motorvägen kostade 1/3 av detta så är det 300 kkr per meter. Vad kostnadsposterna för detta är vet jag inte men uppköp av mark kostar en hel del och att broar, viadukter med mera ger stora punktvisa kostnader utmed sträckan bidrar också mycket. Tänkte bara upplysa om hur dyra skattepengar det blir att bygga motorvägar över hela landet.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Anders mfl.

Jodå det har hörts o hojtats om detta bana en längre tid, vilket bla kan bekräftas på deras hemsida under nyheter.
Först skulle banan ligga på Hästnäs, vilket är nära Visby (stan-för oss) dör f.ö flygplatsen o en golfbana (elr 2) ligger. Bökigt verkade det bli, och tur tror jag att dom valde att flytta det.

Nu skall det ligga i eller vid ett kalkbrott 3 mil norr på.

Håller f.ö med i tveksamheten till ekonomin. Har ju Midlandabanan i baktanke. Är väl ännu inte FIA/bankodkännd för tävlingstillstånd.
Hoppas GR inte går samma öde till mötes utan att man löper linan ut.
Till invigningen skall bansträckningen vara klar. 12 miljoner 6 km. Reaterande byggs 2004. Finansieringen i detalj vet jag inte så mycket om. Destå mera pitoreskt ställe destå mera bildragspengar finns det. (Eu Kommun, Nutek mm)
Sprickbildning i asfatlen bör inte vara det största problemet då underlagen inte innehåller humus som kan ställa till det.
Arbetet skall starta i februari.

Här sen Nov 2002

En grej till - pissa i skogen o bo i tält - hoppas VERKLIGEN att det inte stannar på halva vägen, isf är det ett j-a fjasko. thumbs down

Å andra sidan - nytänkarnde! Årskort, almänhetes körning a'la ringen. (att slippa hyra hela skiten för att åka lite) riktigt positivt! thumbs up

Jag har kontakt med dem - självklart skall vi träffas och åka Gotlandsormen vid ett tillfälle hojtar när det närmar sig

Bromma
Här sen Dec 2002

Stefan,

Tack för lokal info och ser fram emot ytterligare rapporter hur arbetet fortskrider.

MVH
Anders

ps. Snygg bild/bil du har som signatur!!

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Underlaget betyder väldigt mycket för kostnaden när man bygger väg. Gotland har nog ganska bra förutsättningar, ungefär som i Danmark där man har sand som underlag, vilket innebär att man nästan kan ploga upp en sträcka och asfaltera direkt.

Här sen Dec 2002

blixten skrev:
Underlaget betyder väldigt mycket för kostnaden när man bygger väg. Gotland har nog ganska bra förutsättningar, ungefär som i Danmark där man har sand som underlag, vilket innebär att man nästan kan ploga upp en sträcka och asfaltera direkt.

Sandön mellan Köpenhamn och Malmö är ultimat för en liten slinga med andra ord!
Hade en bekant som var intresserad av att asfaltera en kilometer väg upp till sitt hus - kollade upp riktpris åt honom och fick också 1000kr/m som summa...och då pratade vi riktig väg (vilket han inte ju självklart inte hade behov av, men för ett bättre pris ville de göra markanalys och så vidare så...ja, ni förstår - det var ju bara en förfrågan).
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Tycker oxå att det är otroligt roligt att det fins folk som vill satsa på rejsing!
Men man är ju bara svensk i grund o botten! Så lite tveksam ska man väll vara !?
Redan de banor som fins idag har otroligt svårt att hitta investerare som vill satsa pengar på motorsport! För det mesta när det handlar om motorsport är det idiellt arbete som gäller o de som verkligen tjänar pengar går att räkna på en hand!
Så hur har dessa gossar tänkt att tjäna pengar!? Vad är det för "nyckel" de hittat som alla andra missat?
o nått som är konstigt! Att helt plötsligt så ska det byggas räserbanor över hala sverige!

Björkvik Ring
Gotland Ring
Mittsverigebanan
mm

Ja det är inte konstigt att man blir lite skeptisk som svensk! För så här bara kan det väll endå inte bli!?

MVH
Fredrik

NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Stefan,

Tack för lokal info och ser fram emot ytterligare rapporter hur arbetet fortskrider.

MVH
Anders

ps. Snygg bild/bil du har som signatur!!

Anders:
Är det din tidigare 993 RS?
Det mest bestående minnet av åkturen runt Gelleråsen med den var de imponerande bromsarna och farten ut ur böjarna. Tack för en trevlig åktur

Ursäkta OT!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Micke Holmström skrev:

Anders:
Är det din tidigare 993 RS?
Det mest bestående minnet av åkturen runt Gelleråsen med den var de imponerande bromsarna och farten ut ur böjarna. Tack för en trevlig åktur

Ursäkta OT!

Hejsan Micke

Jaha gamla bekanta alltså!

Nej, det är inte min gamla bil. Den finns i Stockholm. Stefans bil är dock i princip identisk.

Mvh
Anders

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag kollade med en kompis som jobbar med Entreprenadupphandligar och han gissade på att det skulle kosta ca 700 SEK/m^2.

om man har tunnare beläggning som på en cykelbana kan man komma ner till ca 400 SEK/m^2.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Antingen är din kompis en av dessa kartellbildande entrepranad gubbar eller så är folket bakom GR drömmare....

Vad är en normal banbredd, 10 meter???

10 x 6000 x 700 = 42 milj kr

Dessvärre tycker jag detta låter som en rimligare siffra

MVH
Anders

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Antingen är din kompis en av dessa kartellbildande entrepranad gubbar eller så är folket bakom GR drömmare....

Jag tror båda stämmer. eller kanske

Anders Jonsson skrev:

Jag är benägen att hålla med, hoppas vi har fel.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:

MVH
Anders

Står det klart och tydligt någonstans i informationen om GR att den ska vara asfalterad? Det kanske blir en grusslinga till att börja med?

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag måste sälla mig till de skeptiska. Det låter för lite pengar...

Förresten tycker jag att man hör talas om rejserbanebyggen lite här och där. Finns det inte ett gammalt flygfält vid Norrköping/Nyköping som skall bli Björkvik Ring? Snacka om halva jobbet med banan redan är gjort - underbyggt för att kunna tåla 37:or på några ton....
Dessutom ett mycket större upptagningsområde än Goetlhand!

Men Stefan du har väl lite pejl på "ön"?
om det skulle bli av tror jag att det skulle kunna bli hur fräckt som helst! 6000 meter!!! Kommer man ens i närheten (Undantaget Mantorp) av hälften någonannastans i Sverige?

Laholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:

Men Stefan du har väl lite pejl på "ön"?
om det skulle bli av tror jag att det skulle kunna bli hur fräckt som helst! 6000 meter!!! Kommer man ens i närheten (Undantaget Mantorp) av hälften någonannastans i Sverige?

Smålänsk mosse i närheten av samhället Gislaved & Anderstorp.... 4025 meter?

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
BTG skrev:
Förresten tycker jag att man hör talas om rejserbanebyggen lite här och där. Finns det inte ett gammalt flygfält vid Norrköping/Nyköping som skall bli Björkvik Ring? Snacka om halva jobbet med banan redan är gjort - underbyggt för att kunna tåla 37:or på några ton....
Dessutom ett mycket större upptagningsområde än Goetlhand!

Vet inte hur asfalten är på Björkvik, men efter körning på flygfältet i Ljungbyhed så kan jag säga att den grova asfalten de har där sliter däck "ut a helv..."

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Smålänsk mosse i närheten av samhället Gislaved & Anderstorp.... 4025 meter?

Ja, ok men det är ju också ett gammalt flygfält.

Mvh /Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vet inte hur asfalten är på Björkvik, men efter körning på flygfältet i Ljungbyhed så kan jag säga att den grova asfalten de har där sliter däck "ut a helv..."

Det är som på Barkaby - däckslitare medan Tullinge är mycket snällare.... Det varierar. Hursomhelst så kan man säkert lägga ett nytt lager asfalt över det gamla. Huvudsaken är väl att bärlager och sådant redan är fixat.

Mvh /Micke

Malmköping
Här sen Nov 2002

Jo det är jädrans grov asfalt som sliter bra! Finns fler här på forumet som kan intyga det.
Hoppas att det blir ny beläggning till sommaren. Lossnar även småsten, så det var fler som fick stenskott när vi körde där.

Fredda

NS BTG: 9.10.21

Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag tror båda stämmer. eller kanske

Anders Jonsson skrev:

Jag är benägen att hålla med, hoppas vi har fel.

Räkna lite på vad de skulle betala per kvadratmeter asfalt med sina budgeterade 12 miljoner,

12000000 / 10 * 6000 = 200 kr/m2 de verkar ha räknat väldans billigt

men jaja vore trevligt med en till bana är ju inte så långt med färja och sånt från stockholm.

Gotland Ring, nu sätts spaden i marken!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9609 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande