Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Köp av Megane III RS CUP 250 hk - 2010
2 besök senaste veckan (7747 totalt)
NikHall
Täby
Här sen Jan 2014
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!

Jag skall köpa en Megane RS CUP och undrar om ni har lite tips och erfarenheter att dela med er?

Hur bra är kvaliteten? Problemområden - om några?

Vad skall man undersöka extra noga?

Skall ha bilen till lite trackdays och "kulåka", alltså ej att pendla med

Men eftersom jag varken tycker det är roligt , eller har tid med strulande bilar, värdesätter jag input kring bilens driftsäkerhet högt.

Tack på förhand!

_________________
Niklas Hallström
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Har själv haft en sådan och kört en del bana. Grym bil. Otroligt lättkörd och snabb.
God kvalitet. Jag hade inga problem egentligen förutom dåligt ljud i högtalare och handfree telefon=Egenskap, finns inget lösning.
Och kör du mycket bana och snabbt, så behöver du byta bromsskivor fram ibland.

Köp hellre en 2011. Bilar som är uttagna efter sep 2010 har nämnligen 5 år garanti.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Inte hört några direkta skräckhistorier. Tycker inte ens stereon är så dassig, men då hade någon specat Arkamyspaketet också. Klart dugligt ljud, även om jag inte tycker att det för sakens skull är speciellt bra.

Det är däremot ett helvete att byta hela avgaset, dvs från turbon och bakåt, men det kanske inte är ett bekymmer som sådant. Jag börjar få in snitsen efter två byten iofs.

Själv har jag bara råkat ut för ett drivaxelhaveri efter att en bult till värmeskölden till katalysatorn slingrat sig loss och med maximal otur slagit hål på drivaxeldamasken... Det var däremot mitt eget fel, eftersom jag precis hade bytt avgaset, och missat att dra åt en bult ordentligt. Sen var det iofs dammskydden på bromsoken fram (bytta på garanti) och rostiga hjulbultar, men inget större. Och Renaults klassiska dörrstopp som börjar knaka efter ett tag, också fått nytt på garantin.

Det enda riktigt negativa jag har att säga är inte om själva bilen, utan återförsäljare och verkstäder. Köpte bilen på Bilia i Solna, det är nog den enda Bilia jag gått in på och fått vettigt bemötande från, även efter köpet. Däremot samtliga verkstäder har gjort bort sig i varierande grader, och då har jag varit i kontakt med Bilia Segeltorp, Alvik och Södertälje, Upplands Motor samt Rejmes i Mjölby. Men det är väl som bilverkstäder är mest, det lovas mycket, sen skiter man i allt och låtsas som ingenting.

Servicen gör jag själv, efter alla tråkiga run-ins med ovanstående. Gör förvisso halva garantijobben åt verkstäderna också, saker som att rengöra drivknutsfett från halva motorutrymmet, etc.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag har bra erfarenhet av Alvik thumbs up Gäller att få rätt personlig mek bara thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jag har bra erfarenhet av Alvik thumbs up Gäller att få rätt personlig mek bara thumbs up

+1

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Läs igenom denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66258

En bil som i princip levt hela sitt liv på ringen torde ju vara en bra måttstock thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



NikHall skrev:

Hur bra är kvaliteten? Problemområden - om några?

Men eftersom jag varken tycker det är roligt , eller har tid med strulande bilar, värdesätter jag input kring bilens driftsäkerhet högt.

Tack på förhand!


På min fick jag byta kamrem och spännrullar.
Det gnisslade ett metalliskt ljud på tomgång.
Detta kostar mycket om du inte får det utfört på garantin, tror det är vanligast på de tidiga modellerna.

Har fått bytt en elektronikbox bakom batteriet.
Denna gjorde att inte strömmen från generatorn kunde passera till batteriet.
Vilket i sin tur gjorde att jag fick byta batteri då det tog död på det när detta luriga fel varit under en tid.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66



Lånar tråden med en fråga hoppas det är ok

Kan man se på bilen om den har CUP-paketet (diff och annat chassi) exempelvis att den har nåt litet klistermärke eller nåt nånstans?

Mvh
Daniel

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Bromsokena är röda = CUP.
Bromsokena är silver =Ej CUP.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag har en vit RS CUP, 18" svarta och gula detaljer i inredningen.
Tror det är en 2011

Är andre ägaren, cirka 2.600 mil. Tyvärr har det inte blivit något banåka alls för min del. För mig har det blivit en underhållande och körglad sommarbil, "snabb gatbil".

På vintern låter jag frun köra den någon mil per dag, så håller jag mig till quattro istället.
Trots Hakka 7 så blinkar det ju rätt fort när man nuddar gasen på vintern.
På sommaren drar den fantastiskt bra ur kurvorna, sanslöst grepp med diffen.
Liknar styrningen med carving, den nästan svänger av sig själv och jag vill så gärna testa konbana med den.
Den är lite nervös i 200++, men det får man nog ta med körglädjen i lägre hastighet, och jag är van med en stabil quattro.

Den väcker ganska mycket uppmärksamhet, folk ser att det är en speciell bil.

Har inte haft några större problem, om ens några.
Jag skulle kolla att den är välskött, bytt olja osv.
Den blir tyvärr smutsig snabbt.

Har bytt sommardäck, kanske onödigt tidigt men ville inte riskera något.

Renault i Kista har alltid varit hjälpsamma, många på service/meck har ägt eller ägt en själv och jag får intrycket att det är problemfritt.
Har fyllt på olja en gång och så service en gång, that's it.
Fick provköra en mecks bil som referens, och spontant tyckte jag att min gick betydligt bättre (piggare). Oklart varför, men det gladde mig såklart.

Tror jag betalar 4.400 kr / år i försäkring.

Den är ganska törstig när man gasar, men så är det ju, och bensin kan aldrig komma upp i sitt rätta pris när man har kul

Har kollat Blocket och de ser ut att hålla värdet förvånansvärt bra, åtminstone i annonserna.

Kan tänka mig att sälja den...men vet inte vad för kul jag skulle köpa istället.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Mer: Spakar och reglage är inte riktigt på samma nivå som i Tyskland, men håller en tillräckligt hög klass för att jag inte ska irritera mig. Helt ok faktiskt, men Audi är klassen högre.

Blåtand och spela musik via iPhone fungerar klockrent, bättre än tysken.

Insteget med sportstolarna. Får ett slitage i tyget på stolen, ingen big deal men lite för mkt för 2500 nil tycker jag.

I 'Street Extreme' blir bilen hysterisk inget för kökörande.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66



Wiklundh skrev:
Bromsokena är röda = CUP.
Bromsokena är silver =Ej CUP.


Tackar!

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Klädseln på sidan på förarstolen brukar bli dassig vid frekvent i och urstigande. Detta uppdaterades vid en smärre uppdatering då det blev läder/syntetläder på sidorna. Sen hade jag köpt en sen 2010 eller nyare för att få ta det del av 5 års nybilsgarantin.

_________________
Christopher Zell
Citera
RenaultSport
Köp av Megane III RS CUP 250 hk - 2010
2 besök senaste veckan (7747 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande