Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 27 besök senaste veckan (29173 totalt) |
Re:
En fråga som inte är riktad till Tord, men som jag har funderat på ett tag... Är det så mycket genväg att ta utökad B istället för att ta BE? På båda behöver man köra upp och det är samma upplägg på uppkörningen om jag har förstått det rätt, det stora som skiljer är att man måste göra teoriprovet på BE. I mitt tycke verkar det som relativt lite extra jobb att ta BE direkt. Vad är det jag missar egentligen (bortsett från att det går lite snabbare, lite billigare)? ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re:
Är inte 8 tons banden jävligt klumpiga och osmidiga jämfört med "vanliga" 2 tons band?? har man 2 tons band på varje hjul så räcker de ju långt på en banåkabil som OFTAST väger runt 1500kg . Tänker gällande vinklar o böjar på bandet när det är så brett/tjockt som 8 tons banden är. Har DU klossar som uppfyller kraven gällande 1/3 av hjulet?? Jag lyckas inte få till en sådan kloss på de bilar jag kört pga låg markfrigång/trångt hjulhus...Ge gärna tips på hur du gjort de klossarna isåfall. _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
uppkörningen är mer avancerad för BE med slalombana etc. Teoriprov osv. B96 är en rätt enkel uppkörning, kort säkerhetsgenomgång och kostar 800 kr. Klart! Klarar du dig med det så finns det ju ingen anledning att lägga mer tid och pengar på BE men det kan ju bara du bedöma. Jag nöjde mig med ett B96.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Re:
Oki, jag hade fått för mig att det var ungefär samma uppkörning som gällde och samma "teori-frågor" vid båda. Tack för klargöringen! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
När jag har lyssnat runt bland bekanta samt även min egen uppkörnign för B96 så verkar det skilja relativt lite på uppkörningarna i sig. Sen så länge man håller sig med normal personbil somd ragbil räcker ju B96 långt. Såg ingen anledning att ta BE då man kan dra minst 1800kg med b96 på alla vanliga svenssonkombis
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Magnus, jag har läst vad du skriver och håller med, men jag har inte fixat klossar än.
Om jag ska spänna rakt ner kan jag inte använda några av standard krokarna på släpet. Det sitter inga vid hjulen så alltså för att få lasta en bil så måste jag bygga om släpet om det är mer än en rekommendation. Jag använder 4st 8 tons band när jag spänner genom fälgarna som jag visade på bilden. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Jula har en variant på kloss som är ungefär som det Rolle beskriver:
http://www.jula.se/hjulstopp-2-pk-02 Men den ser en aning vek ut... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Den är dessutom utgången ur deras sortiment... Finns bara enstaka kvar på 2-3 ställen i landet ![]() _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Re:
Det kan såklart bli ett problem om man inte har fästmöjlighet i släpet på rätt ställe. Finns iof rejäla bultade öglor o köpa som man kan fästa på lämpligt ställe. Ligger fästhålen/öglor lite framåt ellet bakåt i förhållande till centrum på hjulet så är det ju inte lika bra, men kan kanske funka ändå, beror på vinkeln. Men viktigt i detta är att inte tro man ska dra hjulet i en riktning (framåt eller bakåt med banden, då blir det tokfel. Och alltså INTE kvart i tre. Ang. klossar så är det o föredra med bultade klossar framför främre hjulparet, bultade i släpet, eller iaf låsta på något sätt. Hade en Gisebo för många år sen, där satt 2st pinnar på hjulstoppen med anpassade hål i durkaluminumen, borrade på rad med visst avstånd, på så vis kunde man flytta hjulstoppen efter behov, och dom var enbart låsta med sprintar/traktorsprint på undersidan, huvudsaken dom inte kan lossna. Dessutom var stoppen försedda med en plåt som gick bakåt, så hjulet står på plåten och på plåten sitter hjulstoppet framför. Vissa vagnar har detta utrustat från fabrik, antingen med flyttbara hjulstopp, eller en kraftig framkant på lastplanet, som skall hindra rörelse, MEN hjulstoppen måste sitta där släpet blir väl avvägt i fråga om kultrycket. Därför är det sällan som en fast framdel på släpet går att använda som stopp. Och en sådan kant på framdel av släpet gör ingen nytta om bilen står säg 10-20cm ifrån. Har man en låg bil som inte går över dom fasta hjulstoppen, som förankras i släpet, så får man ta av fronten som gör bilen för låg, för att kunna lasta. Att lasta rätt, får inte hindras av någon konstruktion på bilen. Banden bör vara så kraftiga som möjligt, ju mer dom klara desto större marginal har man. Mina 8 tons är väldigt kraftiga, men anpassade för fordonslastsäkring, så dom funkar bra. Viktigt att man har ring o inte en krok bara som man drar bandet igenom, det är verkligen ingen bra ide, då kroken ger vika o bandet sliper ut mellan kroktrådarna. Hjulstopp på den bakre axeln kan man med fördel använda kilande klossar från båda håll, likt sådana jag byggde ihop. (Se bild nedan) Genom att man kilar hjulet från båda håll så hindra man rörelse. Det är viktigt! Ett fordon som rör sig lastad på släpet, är rent trafikfarligt vid ett tillbud/olycka eller kraftig undanmanöver. Inga av oss vill ju vara med om en olycka där racebilen kraschas pga att man spänt fast fel, man lägger enorm tid, möda o pengar på bilen, varför då inte göra det lite säkrare med transporten av dyrgripen oxå?? För att inte säga andra trafikanter som kan skadas av en bil som flyger av släpet vid olycka. En bil som lossnar o kommer farande bakifrån, låt som säga vi kör 80km/h och vid en hård inbromsning, påkörning bakifrån på annat fordon eller dyligt, är inte att leka med, det kan lätt bli en dödsolycka av en sådan händelse.... Värt o förhindra, tycker iaf jag. Det är bara min egen åsikt o erfarenhet av fordonstransporter, men även ex.vis transportstyrelsen åsikter! Lastkilar justbara, har olika storlekar beroende på hjuldimension på aktuellt fordon: ![]() Kilning och surrning som det skall göras: ![]() ![]() Typen av spännband som skall användas (finns fler varianter oxå, bl.a där det ligger ett kort band mellan banden som bildar slinga, framtill på hjulet) ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
Dom är nog mer för att hindra bilen/vagnen att rulla iväg, när den står på marken, vid ex.vis en punktering som ska bytas el. dyl. Alt. avkrokad släp med last eller nått. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
någon som förstår varför man med automatlåda ska ha växelväljaren i läge N? Är P-läget osäkrare på något sätt? Känns ju sådär att behöva ha bilen olåst med nycklarna i tändningen? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Re:
Är väl helt enkelt för att du ska slippa riva isär din växellåda (eller lämna bort jobbet) och byta stoppsprinten. Om bilen står och gungar på ett fordon kan du nog knäcka stoppsprinten. Alla bilar brukar ju levereras med minst 2 nycklar så om du låser bilen med nyckel 2 så är den inte olåst. Ska du parkera utanför ett hotell över natten tex så lägg i p-läget, ta ur nyckeln och lås bilen. På morgonen när du ska köra iväg lägg i neutral... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 27 besök senaste veckan (29173 totalt) |