Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1726 besök totalt |
LeMans på Eurosport, Grupp C legender just nu!
Som topic, ville bara påminna så ni inte missar dessa härliga bilar från början av 90-talet. /Andreas |
||||
Re: LeMans på Eurosport, Grupp C legender just nu!
Riktigt kul o se! Men, tyckte varannan bil bröt, kanske inte så konstigt.. Kul att se fighten mellan två Porsche 956'or, två olika verisioner. En var väldigt mkt snabbare på rakan medan den andra var avsevärt snabbare i kurvorna. Jaguarerna var överlägset snabbast, dock bröt de allihop. Mer sånt! ![]() ![]() _________________ Johan Meissner |
||||
Både drog av i 300 blås på en oljefläck strax innan porsche kurvorna som jag fatta det Grymt imponerad att de kan få ihop bilarna så snabbt och var ute och köra efter ett litet tag igen _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Aha, missade det, hörde mest bara att det var en ordentlig smäll, McNish är på sjukhus med en förmodad hjärnskakning. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Femte segern i rad och den sjätte sammanlagt för Tom Kristensen! (Snyggt namn!
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Har kollat på MotOGp dessutom idag...mycket tv blev det ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Japp idag så har man vart rejält aktiv ![]() le Mans 9-10 moto gp 10-15 le mans 15-16:30 F1 18:30-20:30 så har man ju så klart försökt följa 24h från ringen via nätet oxå .... min sambo älskar mig idag ![]() |
||||
Apropå MotOGp...jag har ofta undrat hur snabba dom är egentligen tex jämfört med Formel 1-bilarna...och enligt kommentatorerna på Eurosport så skulle GP-hojarna,trots att dom är snabbare på rakan, bli varvade efter 4 (!) varv...så mkt högre fart har tydligen Formel 1-bilarna i kurvorna...
![]() I vilket fall så är det underbart att se Rossi å grabbarna köra med feta ställ och full kontroll genom kurvorna... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Ja F1-bilarna bromsar många meter senare än MC'na och kan hålla långt högre hastigheter i kurvorna tack vare aerodynamik och avancerade bromsar. Tror F1 var runt halvminuten snabbare runt varvet på den Japanska banan Suzuka där både Moto GP och F1 körde förra året. _________________ Johan Meissner |
||||
Hemma igen! Vilket jäkla race det var!! Jag har knappt hämtat mig än. Jag stod med stoppur och klockade avståndet mellan Team Goh och Audi UK nästan hela söndan... Och jag sov inte en blund under hela tävlingen, det var alldeles för spännande (ok då, jag nickade till lite vid banan runt femtiden på morgonen...
![]() En segermarginal på 41 sekunder efter 24 timmar måste vara det tajtaste sen 1969 (jag måste kolla upp det...). Och det var väldigt kul att det var just Team Goh som vann då de hade lite motigt under kvalen och att Kristensen tog sin sjätte seger. Fast framförallt var det kul för att Audi UK och de självgoda/självsäkra/och ibland väldigt dryga (med vissa undantag förstås) engelsmännen fick sig en knäpp på näsan... Tom Kristensen spöar ju Ickx i antal segrar om man ska vara petig då Ickx egentligen bara har fem och en halv seger. 1977 (eller var det 1976?) brakade Ickx bil ihop på lördagskvällen nån gång men Ickx fick hoppa över till systerbilen. Visserligen körde han enligt utsago otroligt bra under natten och bidrog i högsta grad till stallets seger men lite fusk är det allt. En sjunde seger för Tom K kommer nog ganska garanterat nästa år... Synd för övrigt att Rydell inte lyckades vinna GTS-klassen men det var en hård kamp och han kom trea i klassen i alla fall. Full rapport kommer på min lilla sida i veckan... _________________ 911SC -82 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1726 besök totalt |