Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
15 besök senaste veckan (640125 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 45, 46, 47   >>
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Ett försök att spara mina arduino-skisser elektroniskt.



Det blev rätt kladdigt även om det fattas alla dubletter.
Kretsen för utgång 7 finns även till utgång 9,11,12 och 13
Kretsarna till 44 och 5 är likadana.
Bortsed från transistorn är 41, 42 och 43 är likadana. 41 klarar lite högre ström.
34 och 30 är också likadana.

Till slut en länk till koden några sidor bakåt i tråden.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Avgassystem på gang.



_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15742



Ska det sen krökas ner och avslutas på de ordinarie ärtrörens plats?
Minst slutrör vinner

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 66



Niklas Falk skrev:
Ska det sen krökas ner och avslutas på de ordinarie ärtrörens plats?
Minst slutrör vinner
Det rullade förut en (om jag inte missminner mig) E21 i Avesta där de dubbla 3"-piporna slutade strax innanför hålen i bakplåten. I dessa hål satt sedan originalärtrören fastmonterade.

_________________
Absolute beginner
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det blir dubbla 2,5" på originalplats precis som jag hade på förra motorn.
Svårt att köra sleeper med den breddningen, fälgarna och luftinsläpp på sidan.

Folk kommer underskatta bilen ändå.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Dubbla slutrör på plats.

Nu fattas det bara 25cm rakt rör på varje sida och lite helsvetsning sen kan jag äntligen provlyssna.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det var kl. 9 i morse på jobbet när jag helt plötsligt kom på att jag hade bokat en tid för bullerprov. En liten stund senare kom jag på att jag hade även bokat reggbesikning - hur hade jag tänkt där? Jag måste boka av en av de. Försöker ringa men ingen svarar. Regn ute - inte bra, men giraffen skulle ju passa in i bilen och då slipper jag hyra släp. Egentligen hade det varit viktigare att besiktiga elefanten först, så jag behöver släpet iaf. Bättre jag börjar åka, jag är redan alldeles för sen... *ring* *ring* Väckarklockan går. Allt var bara en mardröm. Syns det att jag var rädd för bullerprovet?

För att göra en lång historia kort så klarade jag inte provet trots att jag kom i tid, trots sol, trots ny avgassystem...

Det var helt klart mitt fel. Jag visste att jag har en jobbig resonans i de rostfria rören som kommer på höga varvtal (låter som en lös plåt). Min bedömning var dock att jag borde klara det om provet körs på 3:an från 50km/h. Sen var jag väl medveten att jag skulle behöva göra något för bankörning.

Tyvärr körs provet på 2:an och 3:an. Då var jag rökt.

Hur får jag bort resonansen?
Systemet är uppbyggt av:
- grenrör i ~1,5" med kollektor i 2".
- en fläns och därefter allt i 2,5"
- flexrör
- ~50cm raksträcka med skarvmuff
- X-pipe
- 997 slutdämpare
- slutrör

Följande ideer finns hittills:
- kryss i plåt lite innanför slutrörets mynning
- insatsdämpare i raksträckan efter grenröret.
- insatsdämpare i slutröret. Två alternativ nedan.


Har ni andra förslag?
...eller erfarenheter av lösningarna ovan?

Jag vill helst inte fuska mig genom provet utan letar efter en bra lösning som fungerar i längden utan att skapa för mycket mottryck.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Resonansmysteriet verkar vara löst nu.
Det var skarven mellan grenrör och resten av systemet som läckte. Jag hoppas på ett nytt tillfälle för bullerprov snart.

Det "rostfria" grenröret har förövrigt redan börjad rosta. Man får vad man betalar för.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 249



Fantastiskt bygge, älskar Arduino-programmeringen som ju tar detta till en helt ny nivå. Svets + C = Win.

Såg i DJs tråd att du letar chassi och krängare. Beroende på användningsområde (Bubstern ska ju ändå gatregas) kan de här vara ett alternativ:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90682

Kör själv dem tillsammans med H&R krängare 33511-1 men bakkrängaren kan köpas löst så kan du kombinera den med (den ställbara) GT3-framkrängaren.

_________________
Dan Mattsson
Boxster S 2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8888



i96danma skrev:
Fantastiskt bygge, älskar Arduino-programmeringen som ju tar detta till en helt ny nivå. Svets + C = Win.

Såg i DJs tråd att du letar chassi och krängare. Beroende på användningsområde (Bubstern ska ju ändå gatregas) kan de här vara ett alternativ:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90682

Kör själv dem tillsammans med H&R krängare 33511-1 men bakkrängaren kan köpas löst så kan du kombinera den med (den ställbara) GT3-framkrängaren.

De i annonsen är sålda.

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Tack för tipset, men original passar antagligen inte på min bil.
Fram kan fungera om mina topplagringar passar och om det går att "sänka" 30mm.
Även bak behöver jag en annan (plan) topplagring och gissningsvis 60-80mm "sänkning" för Boxster original ridehight.
Jag skriver "sänkning" eftersom Boxsterchassit jobbar på original höjd medans dämparna skulle jobba som om bilen vore sänkt 30/80.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
SFRO byggbesiktning
Ursprungskontroll
SFRO slutbesiktning
Bullerprov
Regbesiktning

82.3dB(A) = godkännd.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 231



Grattis, det närmar sig!

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det närmar sig, men samtidigt är det så otroligt mycket kvar.

Lack och turbokonvertering (eller någon annan typ av trim) är bara en liten del av det som är kvar.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare

X51 oljesump på plats. IMS lager bytt förra året. Nu borde man kunna lita på motorn trodde jag. Visst...


Bruna plastbitar i sumpen. Kan det vara bitar av kamkjedjesträckaren? Aaaaaarggghh!

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Naj! Hoppas det är ett enkelt problem. Det är väl aldrig så bra att det är den gamla tätningen från det förra IMS lagret eller?
Grym bil!

_________________
Magnus Arnoldsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det var väldigt hård plast. Jag tror tyvärr inte på packningsrester.
Tänkte tar med bitarna till Filip på Rennsport och kolla om han har en idé.

Deppade lite efter morgonens upptäckt, men nu går det framåt igen. Fixade äntligen ett oljepåfyllningsrör. I sann bonnamekanda tog jag vad jag hade hemma. Ett kortat rör från en 997.2 satt fint.


T-stycket till expansionskälet måste göras om med ventiler på ingångarna. Då blir det även nya slangklämmer. Ser ingen vidare ut detta.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7647



De sträckarna till kamkedjan på vissa modeller från VAG brukar ha den där bruna plasten i sträckarna iaf!

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 249



oje skrev:
Bruna plastbitar i sumpen. Kan det vara bitar av kamkjedjesträckaren? Aaaaaarggghh!

Jisses vad trist! Hade en liknande erfarenhet nyligen och det naggar ju på förtroendet för motorn. Du har ju i vilket fall en uppfattning om var du ska börja leta och kedjesträckaren låter som ett rimligt antagande.

Kollade på bilden (som är lite dålig) men är det där verkligen X51-tråget? Min baffel är av metall och går ända ut till kanterna:


_________________
Dan Mattsson
Boxster S 2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
i96danma skrev:
Kollade på bilden (som är lite dålig) men är det där verkligen X51-tråget?

X51 tråget sitter på nu och ser precis ut som ditt. Bitarna fanns i gammla originaltråget.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Moment of truth.


_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
15 besök senaste veckan (640125 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 45, 46, 47   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >