Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
...om jag nu inte är ute och cyklar så får vi antilyft vid broms och niging vid ax.

Jag vill 'påstå; att vi får lyft (Lift) vid broms och nigning (Negative Anti Squat) vid 'acceleration.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

t16 skrev:
...Jag tror jag har förstått vad som orsakar lift, vid broms så strävar dedionen att räta ut sig så att dedionleden och wattlänksinfästningen kommer i linje.

Det innebär att en dedionbussning som är högre än wattfästet ger antilift.

Tänker jag åt rätt håll?...

om du byter ut "Watt..." mot "hjulaxeln" så blir det helt rätt.

Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Får vi inte lyft även i acc?
om jag inte pedalerar så kommer kraften inte från hjulcentrum utan marknivån (dvs kontakten mellan däck och väg). Därifrån till "dedionbussningen" bär det ju uppåt. Dvs den jackar up bussningen vid acc och inte ner?
Enligt samma teori skulle de förståss dra ner karossen vid broms.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Grendel skrev:
Får vi inte lyft även i acc?
om jag inte pedalerar så kommer kraften inte från hjulcentrum utan marknivån (dvs kontakten mellan däck och väg). Därifrån till "dedionbussningen" bär det ju uppåt. Dvs den jackar up bussningen vid acc och inte ner?
Enligt samma teori skulle de förståss dra ner karossen vid broms.

Den där är lurig...

Man får nästan dela upp den i två olika komponenter känns det som, iom att de-dionen är lagrad i både framkant och hjulaxel så är det väl svårt att överföra den kraften i nån annan riktning genom själva axeln. Däremot blir det ju ett vridmoment runt axeln men den tas ju upp i växellådans infästning och går fritt från de-dionen helt och hållet.

Så om man ställer upp de reaktionskrafter som finns på hjulet så har vi en kraft vid vägen och en motriktad kraft i hjullagret, resulterande vridmoment (iom att hävarmen i hjulcentrum är noll) tas upp via drivaxeln in i växellådan och sen karossen.

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
t16 skrev:
...Jag tror jag har förstått vad som orsakar lift, vid broms så strävar dedionen att räta ut sig så att dedionleden och wattlänksinfästningen kommer i linje.

Det innebär att en dedionbussning som är högre än wattfästet ger antilift.

Tänker jag åt rätt håll?...

om du byter ut "Watt..." mot "hjulaxeln" så blir det helt rätt.

Då motverkar vi inte lift genom att sänka wattinfästningen utan endast genom att höja dedioninfästningen vilket innebär att jag få leva med lift vid broms?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Re:

Vore trevligt om min herre vill tala om vad och varför också.

ice skrev:
fuling skrev:
...om jag nu inte är ute och cyklar så får vi antilyft vid broms och niging vid ax.

Jag vill 'påstå; att vi får lyft (Lift) vid broms och nigning (Negative Anti Squat) vid 'acceleration.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
Vore trevligt om min herre vill tala om vad och varför också.

ice skrev:
fuling skrev:

Som MaZ redan varit inne på; så överför bakaxeln inte något vridmoment (både slutväxeln och bakbromsarna sitter fast i karossen).
Den enda kraftriktningen som är möjlig; 'är genom linjen hjulaxel-deDionbussning.
Under inbromsning 'strävar deDion-bussningen efter att hamna på samma höjd som hjulaxeln (likt en båt 'sträcker en ankarlina).
Under 'acceleration 'strävar deDion-bussningen efter att avvika från hjulaxelns höjdlinje (likt en stavhoppare).

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag måste sätt upp gemnvikts ekvationer när jag orkar för att se nivån av lyft och nig vid ax och broms + täcken på. Mao jag är inte 100 på vad som händer.

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

fuling skrev:
Hmm jag måste sätt upp gemnvikts ekvationer när jag orkar för att se nivån av lyft och nig vid ax och broms + täcken på. Mao jag är inte 100 på vad som händer.

Vad som händer är väl inte så krångligt
om jag lånar ice beskrivning och lägger till vad som händer med fjädringen:
ice skrev:

Den enda kraftriktningen som är möjlig; 'är genom linjen hjulaxel-deDionbussning.
Under inbromsning 'strävar deDion-bussningen efter att hamna på samma höjd som hjulaxeln (likt en båt 'sträcker en ankarlina).
Bromskraften (som verkar horisontellt bakåt i hjulcentrum) strävar att dra isär fjädringen -> mer "lift" bak än om Dedion-bussning och hjulcentrum var på samma höjd
ice skrev:

Under 'acceleration 'strävar deDion-bussningen efter att avvika från hjulaxelns höjdlinje (likt en stavhoppare).
Acc-kraften (som verkar horisontellt framåt i hjulcentrum) strävar att komprimera fjädringen -> mer nigning/"squat" bak än om Dedion-bussning och hjulcentrum var på samma höjd
-----
om jag inte är ute å cyklar kan man kolla "anti lift/squat/dive" på en bil med okänd hjulupphängningsgeometri genom att mäta hur punkten, där broms/acc-krafter verkar, rör sig framåt/bakåt när hjulet rör sig upp/ner

dvs
För (bakhjulsdrivna) bilar med A-armar eller stel axel:

När bakhjulets kontaktpunkt med vägen rör sig framåt när hjulet rör sig uppåt (fjädringen komprimeras) har man "lift" bak vid bromsning och "squat" vid acc (pga momentanpunkten lägre än kontaktpunkten)
När bakhjulets kontaktpunkt med vägen rör sig bakåt när hjulet rör sig uppåt (fjädringen komprimeras) har man "antilift" bak vid bromsning och "antisquat" vid acc (pga momentanpunkten högre än kontaktpunkten)

När framhjulets kontaktpunkt med vägen rör sig framåt när hjulet rör sig uppåt (fjädringen komprimeras) har man "antidive" fram vid bromsning (pga momentanpunkten högre än kontaktpunkten)
När framhjulets kontaktpunkt med vägen rör sig bakåt när hjulet rör sig uppåt (fjädringen komprimeras) har man "dive" fram vid bromsning (pga momentanpunkten lägre än kontaktpunkten)

I Alfans fall med dedion och bromsarna chassimonterade bak får man byta ut "kontaktpunkt med vägen" mot "hjulcentrum"

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm mitt stackars huvud tål inte förklaring text.

(e-R)/d stämmer MEN jag åkte cyckel i badkaret med täcknen, sorry

Med bromarar och diffen sittande i karrosen får man lyft vid broms och niging vid ax.
Detta gäller om
e är + (åvanför markplanet)
d är + (ligger framför hjulsentrum)
e
Allså så länge (e-R)/d är - får vi extar niging vid ax och lyft vid broms.
Är (e-R)/d blir det tvärt om

Med stel axel med diffklump på axen blir det bara
e/d
Samma sak här med + och -

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
>fuling

Vad är förkortningarna för något?

>ice

Jag tänker mig en linje från dedionbussningen till däckets anliggning mot marken, denna vill upp mot fjädrarna i bakkant och ner med dedion bussningen i framkant.

Jag kan bara inte få ihop det då kraften allitid måste utgå från däckets anliggningsyta, tänk att du låser ett bakhjul, då är det friktion mellan det och marken, det kan väl ändå inte dra rakt i hjulaxelbakåt?

Förklara gärna varför jag har fel.

Jag tror att jag ska bygga en modell av axeln i garaget!

EDIT!

Jag läste denna tråd först men såg sen att det skrivits nyttiga saker i den andra tråden!

Umeå
Här sen Feb 2004

trådlyft ! av ett alltid lika aktuellt chassi :-)

Jag kommer montera bromsarna ute vid hjulen bak på min alfa 75 inom kort.

Skall jag montera bromsoken kl 9 eller kl 3 ?

/b

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Benny Steen skrev:
trådlyft ! av ett alltid lika aktuellt chassi :-)

Jag kommer montera bromsarna ute vid hjulen bak på min alfa 75 inom kort.

Skall jag montera bromsoken kl 9 eller kl 3 ?

/b

Står du på höger eller vänster sida om bilen?

Bakom borde avlasta hjullagren om jag inte tänker helt galet.

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

MaZ skrev:

Står du på höger eller vänster sida om bilen?
Bakom borde avlasta hjullagren om jag inte tänker helt galet.

Jag brukar sitta i bilen ;-)

Bakom avlastar hjullagren,

Skulle framför blir : bilens vikt + moment från broms ?
och bakom: bilens vikt - moment från inbroms ?

eller tänker jag galet istället ?

/b

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu har jag läst på lite, bakom axeln är bättre för hjullager som mats säger. men skillnaden är så liten att man knappast behöver ta hänsyn till det.

Men kylningen av bromsarna däremot är ju oerhört viktigt. vilken placeringen kyler bättre ?

Om man inte tar hänsyn till bilens undersida i övrigt utan bara fälg och dedion , vad säger expertisen :-)

/b

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Lättast att ha kylrör i framkant om oket är i bakkant?

Rent kraftfördelningsmässigt borde det kunna sitta varsomhelst(utom för lagret då)

Varför flytta ut, för att motverka rise bak?

Umeå
Här sen Feb 2004

äh , inget fancy. bakbromsarna överhettar . är rätt enkelt sätt att få större skivor/ ok. bara svetsa dit nya fästöron ute vid naven. 164 3.0 framskivor är bolt on.

sorry om det inte är tillräckligt vetenskapligt :-)

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Överhettade bromsar är ju inget bra!

Kolla att naven är plana, nickciis nav var inte runda nog utan fick bearbetas.

Bör nog max vara 0.05mm helst mindre

Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

t16 skrev:
Överhettade bromsar är ju inget bra!

Kolla att naven är plana, nickciis nav var inte runda nog utan fick bearbetas.
Bör nog max vara 0.05mm helst mindre

Menar du ytan som bromskivan kommer ligger mot , mot hubben ?
Det är ju samma som man monterar fälgen mot normalt, borde väl påverkat fälgan om den varit ojämn ?

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Japp den ytan, saab hade problem med bromsvibrationer en gång i tiden och då mätte jag många nav på jobbet, jag har för mig det var max 0.05 eller 0-03mm det fick slå men många bilar är nästan noll.

Det som händer är att skivorna får ett konstigt slitage och blir olika tjocka efter ett tag, i början märks inget.

Jag tror inte det är samma toleranser för att bulta dit ett hjul, hur många däck är runda när man balanserar dem?

Umeå
Här sen Feb 2004

bra tips hursomhelst, jag skall kolla med mätklocka mot skivan.

/b

Citera
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande