Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg med bra bett för bruksbil?
3960 besök totalt
Wingman
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Tänkte byta bromsbelägg bak på min 945 till nåt som bettar bättre. Jag tycker bakbromsarna känns nästintill obefintliga (trots bra värden på besiktningen), och med uppgraderade frambromsar är det ännu värre.

Det jag behöver är alltså nåt som ger bättre bromsverkan direkt utan uppvärmning. Värmetålighet och livslängd är nästan helt oviktigt men däremot är det bra om de inte väsnas för mycket då det är en vanlig bruksbil.

Kan EBC yellow stuff vara nåt för mig?

Här sen Maj 2008

Re: Bromsbelägg

Moto-XXX skrev:
Tänkte byta bromsbelägg bak på min 945 till nåt som bettar bättre. Jag tycker bakbromsarna känns nästintill obefintliga (trots bra värden på besiktningen), och med uppgraderade frambromsar är det ännu värre.

Det jag behöver är alltså nåt som ger bättre bromsverkan direkt utan uppvärmning. Värmetålighet och livslängd är nästan helt oviktigt men däremot är det bra om de inte väsnas för mycket då det är en vanlig bruksbil.

Kan EBC yellow stuff vara nåt för mig?

Jag kör Stoptech på bruksbilen och är mer än nöjd.. fungerar både till vardags, på bana och även på vintern :-)
Citera
Wingman
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Stoptech har ju, liksom de flesta tillverkare, ett antal olika varianter och det är där jag går vilse. Vilken modell vill jag ha?
Stoptech 309 finns till bra pris på Ebay till min bil.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Kör med EBC Redstuff på min bruksis, Volvo S60 med ca 250hk, och är nöjd med dessa. Skruvat.se har såpass vettiga priser på dessa så det lönar inte sig att kolla utomlands om de är dessa du vill ha till en Volvo. Och de dammar minimalt! thumbs up

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Med risk för att vara dum - men har du koll på stötdämparnas skick? Jag hade en brukshink för några år sedan med dåliga dämpare vilket gjorde att den dök så mycket med nosen att bakhjulen knappt bromsade något alls...

MGB GT 1967
Citera
Wingman
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Kör med EBC Redstuff på min bruksis, Volvo S60 med ca 250hk, och är nöjd med dessa. Skruvat.se har såpass vettiga priser på dessa så det lönar inte sig att kolla utomlands om de är dessa du vill ha till en Volvo. Och de dammar minimalt! thumbs up

Jag kikade på tabellerna hos Autotech och yellow verkar ha högre friktion kalla, och frågan är om mina bakbromsar nånsin kommer bli direkt varma: http://atechmotor.com/volvo/940-turbo/bromsystem/

Enda nackdelen med yellow verkar vara att de dammar mer men det kan jag nog leva med eftersom det bara är bak jag funderar på nu.

Stötdämpare och fjädrar är i hyfsat skick och betydligt hårdare än original så de ska hålla måttet.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag hade ebc greenstuff på en alfa och dom var lättbromsade men inga racebelägg.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Moto-XXX skrev:
Jag kikade på tabellerna hos Autotech och yellow verkar ha högre friktion kalla, och frågan är om mina bakbromsar nånsin kommer bli direkt varma: http://atechmotor.com/volvo/940-turbo/bromsystem/

Enda nackdelen med yellow verkar vara att de dammar mer men det kan jag nog leva med eftersom det bara är bak jag funderar på nu.

Stötdämpare och fjädrar är i hyfsat skick och betydligt hårdare än original så de ska hålla måttet.
Tittade lite på länken till Autotech, Yellowstuff är nog det du ska ha om det är EBC du skaffar. Tycker EBC-beläggen är kanon till bruksbilar, de nyper märkbart bättre än original och dammar extremt lite (Green och Red, har ej provat Yellow). thumbs up

Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013

CL RC5+ eller Ferodo DS2500, om det finns. CL-beläggen dammar lite, men de bettar fint som snus.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag tycker det är en lite konstig diskussion, men det borde väl vara ett belägg med hög startfriktion som eftersökes?

Och enligt denna graf så borde ju greenstuff vara bättre än yellowstuff om man nu ska ha EBC:

stuff
Gävle
Här sen Jun 2006

Kan du utveckla det där om att du känner att den bromsar för lite där bak.
Bilprovningens värden borde väl vara en hint om att så inte är fallet.

Är det för att bilen dyker mycket med framändan? Det är helt normal isf iom den lastförskjutning som alltid blir när man bromsar. Denna känsla kan så klart förstärkas av att mjuka fjädrar och dämpare gör att karossrörelserna blir stora.
Jag tror inte att du skulle märka någon jätteskillnad av att bara byta bakbeläggen. Alla bilar är i grunder konstruerade så att de bromsar mer på framhjulen just för lastförskjutningen gör att mest vikt hamnar på framhjulen vid bromsning. Som regel vill man inte att bakhjulen ska kunna låsa upp före framhjulen då detta kan orsaka en ofrivillig piruett (som om någon plötsligt rycker i handbromsen).

Många bilar har en lastavkännande ventil någonstans kring bakaxeln som förändrar fördelningen av bromskraften beroende hur tungt lastad (baktung) bilen är. Har du en sådan på din bil så kan du leka lite med den för att se om du märker någon skillnad i bilens beteende. Kolla också om ventilen är frisk. De sitter ju lite utsatt till där under bilen och kan ha tackat för sig.

Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det har hela tiden känts som att det nästan enbart är frambromsarna som jobbar och det har blivit ännu värre sen jag bytte från 280 till 302mm fram.
Framförallt på vintern "låser" (ABS) framhjulen väldigt lätt även fast bilen knappt tappar fart, och det blir lätt så på asfalt också t ex vid "bromsmotionering" på motorvägsavfarter.
Rätt eller fel är svårt att säga men jag tänkte prova med andra belägg bak och se hur det känns, kör ATE standard nu.

Bilen sänkningsfjädrar och gula Koni så den är inte svampig utan snarare tvärtom, och jag tror faktiskt inte att 945 har lastavkännare, åtminstone inte de med ABS.
Det är som sagt en bruksbil men lite busig är den nog allt också och framförs emellanåt lite aktivare än genomsnittsbilen.

EBC-belägg verkar ju vara nåt för mig men informationen varierar ju så. På Autotech står det att yellow har högst friktion kalla medans Thomas tabell visar att de gröna har högst friktion kalla.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Moto-XXX skrev:
EBC-belägg verkar ju vara nåt för mig men informationen varierar ju så. På Autotech står det att yellow har högst friktion kalla medans Thomas tabell visar att de gröna har högst friktion kalla.
Det var konstigt med tabellerna! Dock tror jag samtliga EBC biter bättre än vad som sitter på bilen nu.

Citera
Allmänt banåkaforum
3960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande