Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förslag/intressekoll om mekgarage i södra Stockholm
4 besök senaste veckan (4974 totalt)
TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare

Hej allihopa!

För några dagar sen reggade jag mig på Garaget för att eventuellt försöka få med mig lite folk till att hyra ett mekgarage.
Inte så många har svarat hittills så jag testar min lycka här istället!

Saxar min text från Garaget:

...nu registrerat mig för att kolla om det finns intresse för att gå ihop och hyra in sig( eller i alla fall undersöka möjligheterna för det) i ett parkeringshus i Skarpnäck, i södra Stockholm, som är ute på annons.

Det är ett väldigt stort projekt inser jag och jag har inte resurserna till att realisera det på egen hand.
Där av får de som vill vara med stå för sin del av insatsen.

Detta är annonsen i fråga: http://www.newoffice.se/sok-lokal/?search=Luftskeppsgatan+1&object . . . .

Det ser väldigt öppet ut av bilderna att döma men mäklaren lät positiv till att kunna hålla varmgarage, återstår att se.

Alternativ 1:
Det minsta antagandet för att för att kunna skapa en någorlunda avskärmad verkstadsdel anser jag vara detta: http://www.newoffice.se/object/2673/
Med plats 1567 samt utrymmet till vänster om det som allmän del( möjlighet till dusch/toalett och kanske en soffa och ett bord).
Med det utrymmet skulle man kunna få in 6st( eller kanske 7st med lite vilja) mekplatser och priset som jag fick av mäklaren skulle innebära 2222-1905 kr/mån per plats.

Nu hoppas jag det är en förhandlingsfråga då jag anser att runt 500-700kr per parkeringsruta är mer rimligt vilket för ovan nämnda utrymme skulle innebära närmare 1300kr/mån per mekplats( el tillkommer).

Alternativ 2:
Vid överväldigande intresse skulle man kunna hyra denna del: http://www.newoffice.se/dat/media_manag . -1-303.pdf
Med avskärmning till delen i alternativ 1 för att begränsa att verktyg och delar får för mycket fötter.
Trapphus finns ju så Alt 1-folk behöver ju inte springa i Alt-2 delen mer än när fordon ska genom( x antal nyckelansvariga). Eventuella brandutrymningskrav får beaktas.

Så få på pappret som möjligt är givetvis bäst för ordningen men det får väl kräva så många det behövs, själv skulle jag kunna ha totalansvar( ekonmiskt och övrigt) för mellan 1-3 mekplatser beroende på hyra.
Hantverksmässigt för att få till lokalen så har jag koll på elen( behörig) samt kan väl snickra/kakla lite också.
Rika rörmokare( finns det några andra?( För att inte tala om vent-killar som har en massa extra FTX-aggregat i bakfickan!) är välkomna(Fast alla som är intresserade är såklart önskade! )!

Ursäkta väggen av text men det kanske gallrar bort de allra lataste i alla fall.

Är detta en bra eller dålig idé?

/Martin

Stockholm
Här sen Jan 2008

Hej, kan vara av intresse! Jag vet en del som söker garage, vi talar vidare på telefon.
Hälsningar Jonas

08
Här sen Apr 2005

Ser ut som ett kallgarage? Lär bli sjukt dyrt att hålla anständig temp en svensk normalvinter.

TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

Svartpilen: PM med telenr skickat!

Kolja skrev:
Ser ut som ett kallgarage? Lär bli sjukt dyrt att hålla anständig temp en svensk normalvinter.

Ja det är ju en stor fråga som man som sagt får grotta lite i.
Ingen som är van vid att räkna på uppvärmningskostnader?

08
Här sen Apr 2005

Re:

TheMartein skrev:
Svartpilen: PM med telenr skickat!

Kolja skrev:

Ja det är ju en stor fråga som man som sagt får grotta lite i.
Ingen som är van vid att räkna på uppvärmningskostnader?

Se till att du hyr inkl. värme min. 18 grader på kontraktet. Allt annat är ekonomiskt vansinne och potentiellt hälsoskadligt om det ska göras något riktigt arbete vintertid.

TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:

Se till att du hyr inkl. värme min. 18 grader på kontraktet. Allt annat är ekonomiskt vansinne och potentiellt hälsoskadligt om det ska göras något riktigt arbete vintertid.

Hyresgästanpassningar återspeglas alltid i hyran= ju mer man gör själv desto lägre hyra kan man hålla, vilket mäklaren även poängterade.
Sen får man självklart se vad som behövs göras, som jag skrev i mitt första inlägg, och hur hållbart det skulle vara ur ekonomisk synpunkt.

Jag vill i första hand få ihop några seriöst intresserade så man kan börja kolla upp saker och kanske äntligen få ett vettigt ställe att skruva gängpaj på saker i.
Det verkar ju inte drälla om mekgarage i Stockholms närförorter direkt så att ta tag i saken själv känns snart som enda utvägen.
Men om någon har en färdig plats som jag kan hyra så får ni gärna skrika till.

08
Här sen Apr 2005

Lycka till.

2000 i kallhyra i förort är i mesta laget imho. Att ha grundvärme, ljus och eluttag är inte en anpassning utan bas som jag ser det.

Tänk på att hyresgästens EGNA standardförbättringar kan läggas till grund för framtida hyreshöjning. Ingen ide att lyxa till fastighet som man inte äger...

TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Lycka till.

2000 i kallhyra i förort är i mesta laget imho. Att ha grundvärme, ljus och eluttag är inte en anpassning utan bas som jag ser det.

Tänk på att hyresgästens EGNA standardförbättringar kan läggas till grund för framtida hyreshöjning. Ingen ide att lyxa till fastighet som man inte äger...

Har du över huvud taget läst mitt första inlägg?

08
Här sen Apr 2005

Re:

TheMartein skrev:
Kolja skrev:
Lycka till.

Jodå. "....och priset som jag fick av mäklaren skulle innebära 2222-1905 kr/mån per plats". Och att du tror dig kunna deala ner det med 60-70 procent.

robber
08
Här sen Mar 2003

Hej!

Jag är intresserad med då till 700kr priset.

Som jämförelse så kostar en p-plats i garage några hus ned 400kr månaden i "öppet" garage och 500kr för bur.

Alla garage i Skarpnäck gapar tomma och vill man ha en plats får man det samma dag kan vara ett argument?

Citera
TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
TheMartein skrev:
Kolja skrev:
Lycka till.

Jodå. "....och priset som jag fick av mäklaren skulle innebära 2222-1905 kr/mån per plats". Och att du tror dig kunna deala ner det med 60-70 procent.

I och med att samma garage och andra garage i Skarpnäck har annonser ute för 600kr/mån per parkeringsplats så tror jag att det finns utrymme för förhandling ja.
Om inte får man väl söka efter andra lokaler.
Känner du till några lämpliga lokaler för 500kr/m2/år varmhyra så får du gärna säga till. Annars brukar en sådan lokal gå på runt det dubbla.

Sen tänker jag självklart inte bygga wc för att han veckan senare ska kunna tiodubbla hyran, sånt får man avtala om.

Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

robber skrev:
Hej!

Som jämförelse så kostar en p-plats i garage några hus ned 400kr månaden i "öppet" garage och 500kr för bur.

Alla garage i Skarpnäck gapar tomma och vill man ha en plats får man det samma dag kan vara ett argument?

Hej! Toppen!
Har du länk till dessa garage? De kanske är bättre lämpade.
Kollar man här: http://www.garageplatsen.se/sok-garageplats# så verkar det finnas varmgarage för samma priser i området. Såg de först nu men det kan ju vara värt att kolla närmare på. Dessa två närmare bestämt:
http://www.garageplatsen.se/visa-annons/garageplats-pilotgatan-3-skarp . . . .
http://www.garageplatsen.se/visa-annons/garageplats-segelflygsgatan-4- . . . .

08
Här sen Mar 2003

Re:

TheMartein skrev:
robber skrev:
Hej!

Hej! Toppen!
Har du länk till dessa garage? De kanske är bättre lämpade.
Kollar man här: http://www.garageplatsen.se/sok-garageplats# så verkar det finnas varmgarage för samma priser i området. Såg de först nu men det kan ju vara värt att kolla närmare på. Dessa två närmare bestämt:
http://www.garageplatsen.se/visa-annons/garageplats-pilotgatan-3-skarp . . . .
http://www.garageplatsen.se/visa-annons/garageplats-segelflygsgatan-4- . . . .

Garagen jag tänker på är bostads/hyres garage i Stockholmparkerings regi dvs uppstyrt redan

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Hur går det?

Var förbi idag och tog lite bilder

Citera
TheMartein
Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

robber skrev:
Hur går det?

Var förbi idag och tog lite bilder

Hehe snyggt!
Jag pratade med mäklaren idag lite snabbt bara. Han bad mig skicka mail med uppgifter så skulle han återkomma med lite mer information. Mailet skickades så han svarar väl imorgon kanske.

Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Uppdatering

Mäklaren på första garaget verkar ha svårt att svara, både åt mig och en annan som kontaktade honom paralellt.

Dock så har jag kontakt med en annan mäklare på ett liknande garage i samma område som faktiskt svarar på frågor, nu gäller det bara att åka dit och kolla på plats.

Men jag gärna ha en-två med mig i startgropen så kontakta mig gärna om du är seriös med att vilja ha någonstans att vara!

4 besök senaste veckan (4974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande