Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (94705 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Nejmen.. vad har hänt här

Idag blev det äntligen premiärtur med bilen. Släppte ner den på golvet och ut i vårsolen för en kort provtur. Allt verkar lira thumbs up

Efteråt blev det an snabb avspolning för att få bort garagedammet

Tyvärr blev det inget Mantorp denna helg, istället har jag fått köra barnvagn. En liten tjej ankom för två veckor sen så nu är det lite annan prio som gäller. Men till Kinnekulle tänkte jag vara med igen.

BMWSC #719
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Grattis till den lille

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Micke Fagner skrev:
Grattis till den lille

Tackar!

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
På onsdag är det dags för hjulinställning. Sitter och funderar på vilka hjulvinklar man ska lägga sig på? Tips från E30-maffian mottages tacksamt. Jag funderar på följande upplägg:

Fram
Camber -3.5
Caster max
Toe-ut 0-1 mm

Bak
Camber -2 (eller så mycket som möjligt
Toe-in 0-1 mm

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Bilen är tebax från hjulinställning på Bilmekano i Karlskoga (gångavstånd till jobbet och föredömligt nära en motorbana). Ett stort plus för en erfaren mek som vet vad excenterbultar i bakvagnen på en E30 är. thumbs up

Det blev följande värden:

Fram
Camber -3.5
Caster 10.5
Toe 0

Bak
Camber -2.5
Toe 0

Den enda stora justeringen han behövde göra var toe, jag hade visst totalt 6 mm fram och 8 mm bak innan...

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Hemma igen efter årets premiärkörning med BMWSC på Anderstorp. Det har varit lite annat som gått före men nu blev det äntligen av. Vi åkte ner redan på lördag em för att tälta inne på området. Förvåningen var stor när vi möttes av hundratalet lastbilar och ett öltält. Tydligen var det truckerfestival:

Tyvärr regnade det på morgonen och var blött i princip fram till lunch men sen blev det både varmt och torrt. Det tog ett tag att hitta flytet, men framåt slutat av dagen så gick det rätt bra. På sista passet för dagen så försvann allt motstånd i gaspedalen och bilen rullade fint på tomgång längs kanten. Det blev min första bärgning av banan...

Det visade sig att det lilla fjäderbelastade länkaget som gasvajern fäster på i motorrummet hade gått av:

Nu är det svetsat och återmonterat så bilen är redo för Gelleråsen på Lördag.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Gelleråsen 14/7 med Ralphs däck avlöpte utan problem. Bjöd dessutom lillasyster på några passagerarvarv.

Igår testade jag Sala racing park för första gången:

Det var en speciell upplevelse som mer liknar konbana än räserbana. 900 m konstant svängande... Bra väder nästan hela dan, det kom några stänk på em bara.

Lyckades med konststycket att köra av en hjulbult så det blir att försöka få loss den i veckan som kommer. Det var dock på slutet av dan så jag missade inte så mycket.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Senaste uppdatering i tråden Juli 2012.... Det har iofs hänt ungefär lika mycket i garaget som i tråden...

I påskhelgen tog jag äntligen tag i detta, och hissade upp bilen på pallbockar. Tappat ur oljan och bytt filter. Nu väntar jag på en 20L-dunk med Castrol Edge som är beställd från http://www.levoil.de. 65 Kr litern inkl frakt är helt ok.

Annars planeras inga stordåd. Byte av bromsvätska och lite allmän koll och tvätt bara. Det finns lite större planer till nästa vinter men det får vi se...

Anmälde mig ikväll till premiären med BMWSC på Mantorp.

Upptäckte en rolig sak för att tag sedan, nämligen att min biltransport var klassad som obromsad i transportstyrelsens databas. Så jag har antagligen kört olagligt i 2 år. Opraktiskt med en biltransport som får lasta 250 kg Nu är det lilla datafelet tillrättat mha firman jag köpte kärran från. Det var antagligen deras besiktningskontakt på bilprovningen i Eskilstuna som knappat fel vid regbesiktningen... Dock så hade den obromsade kärran Knott hjulbromsar enligt de tekniska tilläggsuppgifterna :-)

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Och idag kom oljan! Snabbt och billigt får man säga. Nytillverkad var den enligt stämpeln dessutom.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Idag har bilen fått ny olja.

Passade även på att provmontera mina 17"-fälgar med slicks för att se hur det passar. Först med mina 15 mm spacers:

Och sen med en 10 mm spacers som ger ca 1 mm frigång mot fjäderbenet

Hmm det ser lite brett ut... och däcker är lite breda för fälgarna... men annars blev det fint!

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Kolfiberdörrsidor monterade = redo för knutan med BMWSC i helgen!

Vad mer kan väl en räserbil behöva

BMWSC #719
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

det ser fint ut! thumbs up
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Peter Eklöf skrev:
det ser fint ut! thumbs up

Tackar!

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Dags att summera motoråret! Det blev bara 4 helger med totalt 5 dagar på banan:

- Mantorp 4 maj
- Mantorp 7 juli
- Knutan 3-4 augusti
- Gelleråsen 21 september

Allihop med BMWSC. Som småbarnsförälder får man ändå vara nöjd med detta facit.

Nu är bilen besiktad med blankt papper och inställd i garaget för den vanliga höststrutsningenavvinternsjobb-fasen.

Det som är tänkt att göras i vinter är:

- Byta bromsbelägg, bromsvätska och ev även skivor
- Byta olja + filter (så klart)
- Byta Tändstift
- Byta olja i diff och vxl-låda

Sen vet man ju aldrig vad som dyker upp längs vägen...

Om tid och ork mot alla odds infinner sig så kanske jag även monterar min redan inköpta E36 styrväxel och flockade instrumentpanel, eller äntligen bygger ett riktigt fotstöd istället för det temporära som sattes dit för en ombesiktning för typ 4 år sen

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Bilen upphissad & avhjulad. En snabb koll visade att beläggen inte alls var så slut som väntat.

Däremot är skivorna ganska hårt åtgångna...

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Har äntligen bytit motorolja + filter samt diffolja. Bägge oljorna så riktigt ljusa och fina ut.

Rengjorde även luftfiltret. Otroligt hur ren boxen är på en 24 år gammal bil. Jag hade lätt kunnat äta ur den. Observera att jag inte gjort rent boxen innan bilden togs.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Bytte bromsskivor fram idag. Hade ett par använda orginalskivor som får duga iaf denna säsong. Sugen på större bromsar, jag har märkt att dom börjar krokna efter ca 20 min hårdkörning. Känslan i pedalen försvinner liksom. Dom gamla skivorna såg inte så bra ut när man började titta noga:

BMWSC #719
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

lofstrom skrev:
Ett litet steg till framåt. Nu är bakvagnen helt klar med nya dämpare och höjdjusterbara fjädrar från H&R.

Fina topplager från Millway

Hej!

Satt o tittade igenom din biltråd o allt arbete du lagt ner thumbs up thumbs up

Vill inte låta som en besserwisser eller kritisera dig, men infästningen för bakre delen av buren är inte alls bra. Buren i övrigt ser väl genomtänkt o snyggt gjord.

Det som är problemet, och det som absolut inte skulle vara godkänt av SBF, är hur bakre stöttan/krysset möter mot bakre hjulhus/dämpartorn.
Att sätta dessa mot röret som bilden, innebär att infästningen inte är starkare än tvärgående rörets böjstyvhet, och i detta fallet, svetsens styrka i sidled på tvärröret.

Bakre rören/krysset skall mötas direkt mot en förstärkningsplatta (och monteringsplatta) mot antingen hjulhus intill fjäder/dämpartorn, alt direkt mot tornet.
Om du inte ska tävla o köra enl SBF regler så är det ju iaf inte mot reglerna, MEN det kommer inte ta upp särskilt mycket kraft vid en olycka och heller inte styva upp så mycket, då tvärrörets utsätts för felaktig kraft av bakre stöttan.

Det du kan göra för att rädda situationen lite, är att lägga till stödplåtar bakom röret, längs med tvärröret från hjulhus o ut strax utanför bakre röret, samt plåtar i vinkel mot sidan på hjulhuset samt boxa ihop det med underplåt, gör det i 3mm lämpligen. Det är inte godkänt av SBF men kan göra att krafterna tas upp lite bättre med tanke på förutsättningar

Ska man tävla o enl SBF bör man nog göra om hela bakre delen av buren, tyvärr, o möta upp bakre stöttan mot tornet!

Ville bara ge min syn på det och enl SBF regelverk hur man ska bygga bur för tävling.
En riktigt trevlig banbil i övrigt, och ja ser du vill ha det så bra som möjligt så därav jag ville belysa detta.

M.v.h Magnus

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

E21 Racing skrev:

Hej!

Satt o tittade igenom din biltråd o allt arbete du lagt ner thumbs up thumbs up

Vill inte låta som en besserwisser eller kritisera dig, men infästningen för bakre delen av buren är inte alls bra. Buren i övrigt ser väl genomtänkt o snyggt gjord.

Det som är problemet, och det som absolut inte skulle vara godkänt av SBF, är hur bakre stöttan/krysset möter mot bakre hjulhus/dämpartorn.
Att sätta dessa mot röret som bilden, innebär att infästningen inte är starkare än tvärgående rörets böjstyvhet, och i detta fallet, svetsens styrka i sidled på tvärröret.

Bakre rören/krysset skall mötas direkt mot en förstärkningsplatta (och monteringsplatta) mot antingen hjulhus intill fjäder/dämpartorn, alt direkt mot tornet.
Om du inte ska tävla o köra enl SBF regler så är det ju iaf inte mot reglerna, MEN det kommer inte ta upp särskilt mycket kraft vid en olycka och heller inte styva upp så mycket, då tvärrörets utsätts för felaktig kraft av bakre stöttan.

Det du kan göra för att rädda situationen lite, är att lägga till stödplåtar bakom röret, längs med tvärröret från hjulhus o ut strax utanför bakre röret, samt plåtar i vinkel mot sidan på hjulhuset samt boxa ihop det med underplåt, gör det i 3mm lämpligen. Det är inte godkänt av SBF men kan göra att krafterna tas upp lite bättre med tanke på förutsättningar

Ska man tävla o enl SBF bör man nog göra om hela bakre delen av buren, tyvärr, o möta upp bakre stöttan mot tornet!

Ville bara ge min syn på det och enl SBF regelverk hur man ska bygga bur för tävling.
En riktigt trevlig banbil i övrigt, och ja ser du vill ha det så bra som möjligt så därav jag ville belysa detta.

M.v.h Magnus

Hej, jo vi hade inte byggt någon bur innan denna så det blev till att pröva sig fram. Det finns ett och annat som hade gjorts annorlunda om jag skulle bygga bur igen. Om det någon gång blir aktuellt med vagnbok så får jag se över detta då.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Räserbilen har fått en ny dragbil i present till sommarens utflykter

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Igår gjordes en sista check av bultar och annat undertill, och idag släpptes den ner på hjulen. Sen blev det shakedown på landsvägen hemma och en tvätt. Redo för Mantorp 3/5!?

BMWSC #719
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (94705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande