Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2186 besök totalt |
944 TURBO som banbil ??
Hej Ser ut att bli ett banbil/busbilsbyte till vintern och just nu lutar det åt en 944 Turbo, -89 eller nyare med m030 kit. Jag har läst så mycket jag kunnat , bla tråden här som jämför m3e30 mot 944 turbo men några frågor kvarstår. * Hur är den på bana ? lättkörd/svårkörd ?, snabb ?, hur beter den sig ? * Hur pass bra står sig m030 kitet för bankörning ? vad är nästa steg om man byter dämpare och fjädrar ? * Finns det några standardmoddar man alltid gör på chassit ? *Hur pass mycket går det att lätta utan att begå alltför mycket våld på bilen (dvs utan att ta fram vinkelslipen)? *Vad jag förstått räcker bromsarna gott och väl för bana, stämmer det ? * Hur är det med tillförlitlighet på motor/vxllåda ? vad brukar ge upp och när ? * Rost, är det nått problem ? * Nått annat man ska tänka på innan man ger sig ut på shoppingrunda ? mvh /Dea [/list] _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Huruvida den hade M030 från fabrik eller ej spelar väl inte så stor roll tycker jag, dom dämparna har ju antagligen gjort sitt bästa för många år sedan.
Jag tycker inte 944 turbo är speciellt svårkörd. I stdskick så får man väl ändå anse att det är rätt snabb. 75kg går nog att bara montera ur, 150 kg går nog att ta utan att skära i någonting. Bromsarna räcker bra med god bromsteknik och bra klossar. Komplettera med lite extra bromskylning så är det kanon. Rost är inget (stort) problem, har sett enstaka rostiga bilar men jag vet inte hur ägaren gjort för att lyckas med det. Inga stora dyra stdgrejor oavsett en gat eller banbil menar jag, men visst får man räkna med lite pyssel här och där menar jag _________________ Pär Hylander |
||||||
Det stämmer med min erfarenhet. Ha en titt på Rennlist. _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
Re: 944 TURBO som banbil ??
* Hur är den på bana ? lättkörd/svårkörd ?, snabb ?, hur beter den sig ? Väldigt snabb och relativt lättkörd tycker jag. På blött underlag är gränsen mellan understyrning och överstyrning lite liten kanske men de funkar bra. Jag hade en 951 90 så jag hade också LSD. * Hur pass bra står sig m030 kitet för bankörning ? vad är nästa steg om man byter dämpare och fjädrar ? M030 paketet är som Per skrev troligen utslitet. Mina gula konisar bytes mot bilstein hos sanden. Dock så får man väl grövre krängningshämare i det paket för jag vill minnas att 90 och framåt är klenare hämare. * Finns det några standardmoddar man alltid gör på chassit ? *Hur pass mycket går det att lätta utan att begå alltför mycket våld på bilen (dvs utan att ta fram vinkelslipen)? Är ju alltid lite el funktioner i stolarna, de går ju byta ut ut. Baksätet är inte speciellet användbart heller så de kan man ta bort, dock väger de väl inte så mycket. *Vad jag förstått räcker bromsarna gott och väl för bana, stämmer det ? Turbo S och nyare har de stora 4 kolvs oken, de tycker jag funkar kanon. Körde med PFC97or på och med dem och bra vätska funkar de ypperligt för banåka. Jag skulle väl vilja påstå att de är bland de bästa orginalbromsarna som finns på en bil den klassen. * Hur är det med tillförlitlighet på motor/vxllåda ? vad brukar ge upp och när ? Hög, men turbon slits. * Rost, är det nått problem ? * Nått annat man ska tänka på innan man ger sig ut på shoppingrunda ? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Tackar för svaren
![]() Maz: ja jag vet, jag skäms..... ![]() Så den enda skillnaden mellan "vanlig" och m030 är dämpare och kränghämmare ?? jag trodde det var andra fjädrar/stavar också ? förhoppningen var ju att tidigare ägare hade varit ambitiös och bytt till nya m030 dämpare när dom gamla tog slut....... Vad jag förstått gjordes en del fixar på motorn from -89 bla vattenpumpsproblemet, men det skulle alltså även gälla Turbo S från -88 då ? stämmer det ? Vilka årsmodeller har LSD ? har alla Turbo S det ? Så 4-kolvsoken sitter på alla Turbo S och alla -89 - -91 ? Hur ät det med trimmandet ? vad räcker original turbo och intercooler till ? Hur är trimchippen ? mvh /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Har det varit problem med vattenpumpen så är det ju löst iom att den byttes.... ![]() Det är 4-kolvok oavsett om det är S2 eller, turbo eller turbOS. Dom är dock större på sena turbosar, samma som 928 S4. osäker på LSD. Titta på http://www.area951.nu/ ang trim i olika steg. Jag vet inte, men kanske ska man dra av lite på effektangivelserna?. Personligen är jag lite skeptisk till nyttan av laddluftkylarmodieringen (man jag har ingen erfarenhet av den) _________________ Pär Hylander |
||||||
Re: 944 TURBO som banbil ??
Ha en titt här: http://dspace.dial.pipex.com/town/pi
Nej.
If you run R tires or slicks get additional baffling installed in the oil pan. _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
LSD är standard från Turbo S -88 och Turbo -89 och senare, det är M030 också är jag rätt säker på.
Generellt sett är det ju jämförelsevis lätt att trimma, det finns många med massor av erfarenhet av trim för just 951 (ex. Sandén , JTI motorsport och Area 951). Jag tycker den är trevlig på bana! ![]() |
||||||
kasta ett öga eller två på http://groups.msn.com/porsche944sver
![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Mitt svar är att jag har sett turbo 89- utan M030 och 928 S4 bromsarna, dock är jag osäker på diffbroms.
Se till att bilen har koderna 030 och 220 och kolla bromsarna så har du garderat dig. om inte annat så går det ju faktiskt att eftermontera... ![]() Ett tips är att fixa chassie och bromsar innan du trimmar, motorn räcker! om man inte "skruvar sönder" bilen så är hållbarheten mycket god. Beroende på vilken vårdslöshetsgrad du har givetvis... ![]() Just laddluftkylarmodifieringen rekommenderade Rickard mig, med motiveringen att den funkar. Mer bottendrag alltså. Att 944 turbo är en utmärkt banbil, bevisas väl av hur många knäppisar vi är här som har en! ![]() _________________ /Mathias |
||||||
Alla turbo S har m030, de som kommer efter var som turbo S fast utan m030 som standard.
Jag hade trim från Area951 och de gjorde bilen bra mycket piggare. (20kmh på toppfarten t.ex.) då var det chip, ställbar bränsletrycksregulator, annan fjäder i wastegaten, ombyggd ic. vad de gäller bromsar och diffbroms så ska de vara de på alla från och med turbo s. Undantag kanske finns. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
M030 vad innebär detta?
kan inte så mycket om P944 turbo.. kan passa på att fråga lite! ska ev. köpa en.. tillen början ska jag titta på den imorrn ons 16/6! de är 944 turbo -87 som rullat 6000 ärliga mil den har fått 4 poäng hos förs.bolaget på alla punkter! svart me svart skinn som iochförsig ska bytas ut mot racerstolar om de nu blir nåt! så min fråga är vad ska jag titta efter? e de nåt speciellt! Mvh _________________ Jimmy Ågren |
||||||
Sounds like a crime to use such a nicely preserved 944 Turbo on track _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
Ett fabriksmonterat M030 paket är bra.
Men dämpare bör ändå bytas vilket medför att betydelse av M030 minskar. Fabriksmonterad diff är ngnt som däremot bör prioriteras i val av bil, det kostar en slant att eftermontera. Min "semi-brux" är en 968a utan fabriksmonterad M030. Förra ägaren installerade M030 dämpare samt kränghämmare. Chassit är däremot inte inställt som jag vill ha det, jag gillar inte understyrning, vill ha mer neutralt Jag håller nu på och modiferar hjulvinklar och dämp/kräng för att minska understyrningen. 944 turbo är ett utmärkt val. Skrämmmande mycket prestanda för pengarna. Sandén gör att det går att driva en sån bil med begränsad budget. Alla delar går att få tag på beg och den är lättmeckad. |
||||||
Absolut, bevara den till eftervärlden istället. _________________ Pär Hylander |
||||||
vad är en sån värd i era ögon?? _________________ Jimmy Ågren |
||||||
It's very difficult to put a honest price on a 944 Turbo at the moment...there is a major difference between what people advertise their car for and the price they actually receive. Depending on the history of the car I would say around 100-110k SEK - at least that is what it would be worth to me. For someone else it might be a bit less or a bit more. _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2186 besök totalt |