Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Däckstrycksövervakning inne i bilen medans du kör bana
1, 2   >>
10118 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Såg att det dykt upp en hel del nya modeller. Lite dyra IMHO. Men att kunna se alla fyra däckens däckstryck inne i bilen är bland det bästa pryttel jag köpt.

http://www.conrad.se/Anslut-D%26auml;cktrycks%26ouml;vervakning-%28TPM . . . .

En variant:

En annan variant:

Stockholm
Här sen Maj 2012

Smidigt om man kan montera dem på de hjul man använder för tillfället men inte så smidigt att behöva ta av dem för att justera trycket?!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

johmei skrev:
Smidigt om man kan montera dem på de hjul man använder för tillfället men inte så smidigt att behöva ta av dem för att justera trycket?!

Om man inte låser fast dem (bara skruvar på dem som en vanlig ventilhatt) så är de precis lika enkla att skruva på o av som vanliga ventilhattar thumbs up Mina sitter på hela säsongen utan att vara "låsta".

Tullinge
Här sen Jul 2005

Mycket trevligt men vågar man lita på att de sitter kvar?

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

Magnus Thomé skrev:
Om man inte låser fast dem (bara skruvar på dem som en vanlig ventilhatt) så är de precis lika enkla att skruva på o av som vanliga ventilhattar thumbs up Mina sitter på hela säsongen utan att vara "låsta".

thumbs up Ahh, trodde de satt med låsningen. Ja men då låter de ju smidiga. Nästa steg är ventil för att tömma luft med appen/dosan.

Vilken variant har du och hur stabil upplever du kopplingen till mottagaren och hur är batteriförbrukningen?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björn Davidsson skrev:

Kan du sätta fast ventilhattarna så de sitter kvar så kan du sätta dit tryckgivarna så de sitter kvar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn Davidsson skrev:

Japp. Kört i flera år thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

johmei skrev:
Magnus Thomé skrev:

thumbs up Ahh, trodde de satt med låsningen. Ja men då låter de ju smidiga. Nästa steg är ventil för att tömma luft med appen/dosan.

Vilken variant har du och hur stabil upplever du kopplingen till mottagaren och hur är batteriförbrukningen?

Jag har denna:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70812

Batterierna håller något år eller två.

En del har problem med att uppdateringen från sändarna till mottagaren är seg (kan dröja massa massa minuter eller ännu längre i värsta fall) men mina har funkat mycket bra och uppdaterat tätt och regelbundet under körpassen. Sändarna verkar vakna till speciellt vid tryckförändringar så när dagen börjar så slår jag på mottagaren, sen skruvar jag av hattarna en efter en, sänker trycket till bantryck vid behov, sen på med sändarna. Ibland har jag i början av dagen bara gått runt och skruvat av och på hattarna (mottagaren piper till att den fått en uppdatering) thumbs up

08
Här sen Apr 2005

Vill man ta bort ett par led i näringskedjan och 150 % påslag så finns det alt.

http://www.aliexpress.com/item/InChange-InCTPMS-EXT01-TPMS-LCD-Auto-Ca . . . .

johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Det här låter som något en prylnörd som jag verkligen behöver! Haha med priserna du hittat Tony är det svårt att hålla klickfingret från köpknappen.. Rädd att man får vad man betalar för igen bara.

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Nu så äntligen fick man beställt, blev två st Tirehawk för iphone/android.

Så får vi se om det är nått att ha eller ej.

Funkar det hyffsat är det riktigt bra. thumbs up

http://www.tirehawk.com/

Verkar som det går att koppla flera enheter mot TPMS och via WiFi, undrar om det går att snappa upp signalen i depån när bilen passerar? mkt spännande.

Situation 2 ( The network setting function of App is ONLY applicable to the wireless gateway of Generation II TB-X04C ).
* Both Wireless Gateway and TireHawk App connects to another Hotspot.
* The device with TireHawk App can have Internet access.
* Support both Android and iOS systems.

Stockholm
Här sen Feb 2013

Nu behövs det bara en monitor som även kan fylla på/släppa ut luft vid behov

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Testad och fungerar, vet ej hur bra dem stämmer.

Ligger ca 0,4bar högre än en biltema tryckluftspåfyllare, får verifieras mot säkrare mätdon tror jag

Iaf funkar fint, uppdaterar ganska snabbt som det verkar.

WiFi funkade ca 30m från bilen så padda vid räcket kanske kan funka och snappa upp när man vill kolla bilen men det återstår att se.

Stockholm
Här sen Maj 2012

Nu gick det inte att hålla sig längre. Fick bli en variant som ser ut att ha vettig display att stoppa direkt i cigguttaget i konsollen eller med sladd och montering på annan plats. Första köpet på Aliexpress, får se hur det går.

Nu återstår det att hitta en manual som åtminstone innehåller latinska bokstäver så jag vet när och varför den piper och vilken sensor som skall sitta på vilket däck..

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

johmei skrev:
Nu gick det inte att hålla sig längre. Fick bli en variant som ser ut att ha vettig display att stoppa direkt i cigguttaget i konsollen eller med sladd och montering på annan plats. Första köpet på Aliexpress, får se hur det går.

Nu återstår det att hitta en manual som åtminstone innehåller latinska bokstäver så jag vet när och varför den piper och vilken sensor som skall sitta på vilket däck..

Se där Johan! Men etiska rådet för shopaholics rekommenderar att man alltid anger länken till fyndet så att medbrukare ges chansen att "investera" ;-)

johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

Kolja skrev:
Se där Johan! Men etiska rådet för shopaholics rekommenderar att man alltid anger länken till fyndet så att medbrukare ges chansen att "investera" ;-)

thumbs up Jag ber så hemskt mkt om ursäkt Tony och alla andra shopoholics där ute. Lite osäker på hur länkar till "aliexpress-annonser" funkar man vi provar:
http://www.aliexpress.com/item/freeshipping-car-tyre-pressure-monitori . . . .

Edit: Careud har ju t.o.m. hemsida på gång. http://www.careud.com/
Tydligen modell 903 jag beställt. De verkar inte hunnit få upp manualer men några sidor på engelska verkar på G. Lovande. =)
Hittade en demovideo för en annan modell från Careud, man kanske kan tyda något därifrån.. http://youtu.be/zy_8Hcustvk

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Fick hem paketet med min Careud 903 igår. Öppnade och bläddrade igenom manualen som är på perfekt kinesiska. Förstår ingenting men det är mkt krumelurer och en del bilder, ser komplicerat ut.

Nyss var jag nere i garaget och bytte tändstift så passade på att provköra min nya lilla leksak. Den gick igång direkt med tändningen och började pipa hejvilt. var skeptisk till att jag skulle få ordning på detta men knappade lite på de te knapparna på baksidan (set, pil, pil) och snart förstod jag att jag kunde ställa in celsius eller farenheit, nedre varningstryck i bar samt övre varning. Efter det var nästa problem att lista ut vilken sensor som skulle på vilket hjul, de hade bara två "krumelurer" på vardera och de såg ganska lika ut för mig. Enkelt slå på dosan och skruva på en sensor i taget och se vilket däck enligt skärmen som visar tryck. Ett par minuter senare så var ser installerat och Sensorerna visar exakt samma tryck som min biltemamätare, vilket är bra. Om det är rätt vet jag inte men jag vet vilket tryck jag gillar enligt den mätaren. Ska bli kul att testa den vid bankörning, första blir nästa helg på kullen.

Någon som har idé för hur man använder tempmätningen av luften i ventilen? Visas det bara för att det går eller kan den infon vara nyttig? Svårt att avgöra hur mkt den återspeglar tempen i själva däcket?

Edit1: Sorry iPhone vände bilden konstigt men man ser nog vad det är.

Edit2: haha den visar ju batterispänning också Ser jag på bilden. Min nya kärlek!

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Kärlek kan alltså köpas för pengar.

Nu vill jag ha en också...

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Kör ni verkligen så sakta att ni har tid och titta på däcktrycket på banan???
Skulle det inte gå fortare om man lade mer fokus på körningen istället?
Kul för prylfantasten, men jag håller nog fast vid stenålderstekniken med pit stop och pyrometer...

Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
mer fokus på körningen... pit stop och pyrometer...

Jag väntar på att min ska anlända från Kina, ska bli skönt att lägga mer fokus på körningen och mindre fokus på pit stop...
(Fattas bara som sagt att man skulle kunna fjärröppna ventilerna inifrån bilen under körning.)

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag plockar bara upp den o kikar på den när jag precis slutar ett pass och kör av banan in i depån. Så slipper jag hoppa ur bilen direkt o rusa runt ;-) Ett rent komforttillbehör alltså

Ja, det vore seriösare att kolla tempen på inner, mitt o ytter på alla däck men jag tävlar inte så det räcker med lite höftningar och att jag är i "rätt härad". Det som tar lite tid är att få en känsla för vilket tryck som passar varje däckmodell och vilka temperaturer man får ungefär vid olika tryck. Dvs jag får hoppa ut o känna på däcken en del när jag börjar köra med en för mig ny och okänd däcksmodell.

1, 2   >>
10118 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande