| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsberäkning
|
1732 besök totalt |
|
Bromsberäkning
Vill få lite hjlp med att beräkna hur jag ska sätta upp mina bromsar. Jag har i dag bromsvåg med två st cylindrar. står 70 på ena och 73 på andra. Sen har jag en broms reduceringsventil med sju lägen som ska strypa 0 till runt 59% Det jag vill åstadkomma är att få nära 50/50 när reduceringsventilen står mitt mittläget, alltså ca 25-28% reducering. Innan har jag kört med största cylindern fram, men frågan är om man inte ska vända på det nu när jag har ventilen ? Hur påverkas frambromsarna av att gå ner i cylinder ? Hoppas någon fattar vad jag menar och är smart nog att räkna å det
_________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
|
Minskar du cylinderarean får du mer bromsverkan.
Så har du stora fram och lilla bak, och sedan vänder på det får du mer broms fram. Ska man räkna på det är det bra att veta arean på kolvarna i bromsoket också. Hur kommer det sig att du vill uppnå just 50/50? Hur är den upplevda bromsbalansen nu? _________________
|
||
|
Normalt brukar man vilja ha 70-80% fram iom lastförskutningen när man bromsar.
Vill du räkna ut det på rätt sätt behövs följande. 1:kolvdiameter, antal kolvar & ok typ fram & bak 2:Utväxlingsförhållandet i bromspedalen. 3:Diameter på dina huvudbromscylindrar (frågan är om det är 0,7" repekteive 0,73" du har idag) Vad är det för fabrikat på huvudbromscylindrarna Det bästa är väl om du kan optimera ditt bromsystem utan reducerventilen (lite beroende på om du har bromsvåg) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Det är Girling cylindrar som sitter i en våg.
Problemet är ju att det är svårt att hitta rätt lägen snabbt med ratt, och omöjligt att ställa under färd för vissa partier på banorna. Därför köpte jag en sådan här för att snabbt kunna ändra även under varvet.
Och det är 0.70 och 0.73. Hur stor blir skillnader om byter å kör 0.73 fram å 0.7 bak ? [/img] _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
|
Re:
Nu har jag aldrig sett en huvudcylinder med diameter 0,73" hittar ingen hos Girling heller. Vanliga diameter på huvudbroscylindrar är 0,625 0,7 0,75 sen finns även 0,81 0,87 0,94 1,0 För att räkna ut nått vettigt behövs info om oken antal kolvar kolvdiameter & typ av ok (glid ok eller vanligt) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Jag trådkapar lite här. Vad behövs för att räkna ut vad för cylinder jag skall ha fram respektive bak, och hur räknar jag ut utväxlingen på pedalen?
Oken vet jag: Bak (AP Racing Pro 5000) Fyrkolvsok O38.1 x 4 (mm) 45.6cm² Fram: AP Racing Pro 5000) Fyrkolvsok O38.1 x 2 / - O44.5 x 2 (mm) 53.8cm² Tittade lite i AMGs Grp. A katalog. Där använde man fram 17,80 mm (0,70") och bak 19,05 mm (0,75"). Med liknande skivstorlek, osäker på kolvdiameter bara. Skivor om det spelar roll Fram 330x32mm Bak 280x25,4mm _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsberäkning
|
1732 besök totalt |