Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2802 besök totalt |
Hej! ang effektökning på sugmotor med större rör, det kan göra rätt stor skillnad (vet iof inte på mrecan men).
bara som ett exempel: Jag hade cirka 350 hk på hjulen förra sommaren men för att klara bes så skulle jag strypa den och köra rullande landsväg för att få effektpapper, och med enbart bytt avgassystem fick jag ner effekten till 230 hk. Så i vissa fall kan nog ett friare avgassystem göra märkbar skillnad. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Visst kan man försämra ett bra system , men om vi tar en jämnförelse mellan nya E-46 M3 och M-cupen , så har cuppen 325 Hk medans M-3an har 20 till , och kikar man under bilarna så ser man varför , den ena har ett optimalt , den andra vad det finns plats till _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re: Ferrita blås...
På nyare Audi-bilar ställer dubbla lambdor till det litegrann då man måste manipulera andra lambdans signal om man tar bort (2:a) katen. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Att det skulle vara optimalt är en sannning med modifikation. Byte av enbart slutdämpare ger förvisso inte myckt, om ens någon, effektökning men däremot kan man sänka vikten med upp till 20 kg! Byte av kattar ger ca. 10 hk och byte av mellanrör till sk X-pipe ger ytterligare ngn hk. Så optimalt, nja. |
||||
![]() Det är ju nästan så att man undrar om inte BMW valt den där slutdämparen för viktfördelningens skull. Varför skulle man annars montera en dämpare i storlek med ett oljefat? Två mindre dämpare borde ju också kunna göra jobbet. _________________ Anders Dauner |
||||
Säger som dig, finns många olika vis att se på det , men ser man till avgassystemet så kan man nog inte förbättra det mycke , men byte av kat och liknande ger ett viss Hk ökning . Men vikten är en annan femma , där kan man spara många Kg _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2802 besök totalt |