Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (18115 totalt) |
Självklart är det bara ut igen med ett leende på läpparna Den som surar för att man tappar ett halvt varv p.g.a. ett misstag är definitivt på fel banträff och borde förmodligen inte köra banträffar alls. Det vi håller på med är så pass allvarligt i all sin rolighet att man måste ha lite perspektiv på saker.
Jag minns precis hur det var när jag körde min första banträff med BMW SC, de andra bilarna flög förbi överallt och jag hade fullt upp att försöka hålla koll på dem... Välja rätt spår? -Nej hålla sig på banan utan att köra ihop med någon! Men det blir lättare rätt snabbt Ett tips är att du försöker lära dig att läsa trafiken även bakåt, på det viset kan du planera när det är lämpligt för dig att släppa förbi bilen bakom. Sen kan man ju släppa förbi på många olika sätt beroende på var bakomliggande är snabb. Om du släpper förbi i början av rakorna så påverkar det din egen körning minst. Om du kliver på gasen några meter senare ut på rakan spelar inte så stor roll för din kurvtagning i nästa kurva (dock ganska mycket roll för varvtid men det skiter vi ju i nu). Släpper du en bil lagom innan nästa kurva så kan du sedan lägga dig tryggt bakom och försöka följa det spåret som den bilen kör. på så vis kan du lära dig mer. Om du märker att någon vill förbi men du inte hade planerat det så behöver du ju inte lämna ditt spår, bara tänk att du skall hålla dig åt en sida av banan en bit framåt och slå på blinkersen åt det hållet du håller dig så tar bakomvarande hand om sin manöver. Den bakomvarande brukar vara glad att bli förbisläppt oavsett vilken sida eller spår det är. Om man som omkörande inte gillar platsen/situationen så är det bara att ligga kvar bakom. Kanske blev lite upprepning här men mycket av detta handlar ju om kommunikation mellan förarna. Angående blygsamheten så tror jag att många underskattar sin egen snabbhet, när man är en av de snabba i den snabba gruppen så börjar man ju trivas att då ta steget till den snabbare gruppen tar nog emot lite. För egen del så var det nog en slump första gången jag hamnade i den snabbare gruppen personen som höll i incheckningen tyckte väl att jag såg snabb ut och satte mig i den gruppen. En modell skulle ju kunna vara att arangören tittar lite på bilarna i den snabba gruppen och "uppgraderar" de snabbaste till den snabbare under dagens gång. Hursomhelst totalt sett funkar det kanonbra, detta är bara detaljer! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Kul att vi respekterar varandra inom klubben
Men åker ni omkring och tittar i backspegeln hela tiden så förstår jag inte hur ni kan fokusera och utveckla körningen. De snabbare som vill om hittar alltid sätt. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Om man inte tittar i backspegeln kanske man inte har koll på de snabbare som vill om, och det finns ju bara ETT sett att ta sig om under våra körningar, det är om den framför blinkar, så där har du fel Patrik, snabba förare får inte hitta andra sätt att ta sig om .
Nu har jag inte kört på väldigt länge men jag har kört taktiken att kolla backspegel inför varje kurva så jag alltid har koll på hur många som är bakom och hur fort de kommer, tog ju ett tag att få till det och det är inte ofta jag har missat något heller sen jag började komma in i det. Sen det här med att släppa om överallt, det funkar inte, jag har alltid gjort så att jag släpper om när jag anser det vara säkert, knutan är ett bar exempel, att släppa om över krönet är big nono, ta det på lilla rakan efter istället. _________________ Viktor Starkman |
||||||
+1 Om det tjockar till sig på banan kan ett tips vara att slå av ett par och skapa lucka till "flaskhalsen" Finns ingen anledning att på alla vis alltid försöka ta sig om... _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
Är det inte så att!?
Om man kör på gatbilskörningen och man kör om alla, varvar alla. Plus att man blir frustrerad över att man missade idealspåret i en kurva för att det låg en långsammare gatbil där att man borde....... Anmäla sig till BMW Cup? _________________ Janne Ström |
||||||
Ja men jag tror på ett time attack utan slumpmässiga koner och kanske road sport reglemente? Vi är nog många som vill nöta men är lite för rädda att meka och köra race och kanske behöva lätta sönder bilarna totalt? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Bara för att man tävlar finns inget => med att tok meka. Tävling sliter mindre än gatbilsåkning. Lätta sönder bilarna inget krav det heller. Finns MASSOR av överviktiga ekipage i BMW Cup, alla klasser. Prova, du kommer vara fast för livet _________________ Patrik Skoog |
||||||
Klockrent beskrivet i allt Jag kör gärna fort men jag har absolut inte bråttom (om). _________________ Magnus Thomé |
||||||
Eftersnack 2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (18115 totalt) |