Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 31, 32, 33 >> 14 besök idag (335570 totalt) |
Nyfiken på lyften. Har du bultat pelarna i den lite större plattan
och sedan bultat den i golvet? Nämligen tänkt göra något liknande då jag har golvvärmeslingor och vill kunna sätta bult på "rätt" ställen https://rejsa.nu/im/user/12384/2014- _________________ Dan End |
||
Om du hade några tvivel kvar borde dessa vara som bortblåsta Mycket imponerade att prestera så bra direkt ur garaget Jag hoppas att få kika närmare på bilen på Knutstorp i sommar om du kommer köra då. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Vi som såg det hela "live" kan inte sluta att imponeras...en helt perfekt balanserad bil med en helt otrolig fart på alla partier av banan...och ni som skrev att ni vill höra den....det finns (tyvärr) inte så mycket att höra...en av dom tystaste bilarna i klassen....(synd, men ett gott betyg åt avgas byggnationen och ett dåligt betyg åt ljudkraven på våra svenska banor!)
Mattias: Trevligt att träffas och väl mött i Kinnekulle! _________________ Andy Mekaniker i Team Corvette Z06 R Nr1 Modsport 1 Egen bil:Camaro 1969 Pro Touring, LS2/T56 |
||
Racerapport Gelleråsen!
Jobbade med att få ihop det sista på bilen + kränga däck och packa på fredagen så klockan blev över ett på natten (igen...) innan jag föll i säng (tack Magnus Bjurman för hjälpen under kvällen!!). Upp klockan fem på lördagsmorgonen och lasta på bilen på släpet, svänga förbi macken och tanka bil och dunkar (vet ju inte hur mycket den kan dra nu, så det blev 4xJeepdunk + bilens tank = ca 110l). Kommer till Gelleråsens fulla depå lite efter sju och hittar en perfekt plats nära läktaren, bredvid Christer Andero och Familjen Pfister. Lastar av bilen, anmäler mej och hinner precis besikta innan förarmötet kl 8. Första (enda) träningen är kl 9, så det är bara att göra sej klar efter förarmötet. Jocke Unnebäck har hunnit komma och hjälper till att hålla koll på däckstryck, både innan och varm-trycket under passet, TACK!! Hjälpredan Jocke och en glad chafför: Träning Kör ut nånstans mitt i bilklungan på mina gamla fjolårs-däck. Börjar försiktigt och försöker få temp i däcken, men det är svårt. Efter ett antal varv är bilen fortfarande väldigt lynnig, greppmässigt, och bromsbalansen är alldeles för dominant bak. Motorn går som "bara den" och jag är nästan lite rädd för beteendet... Det vill gärna släppa och sladda lite överallt och det går inte fort. Går in och justerar däcktryck och bromsvåg. Ut igen och bromsarna blir lite bättre, men det är lätt att låsa upp ett framhjul innan Ejes och Hårnålen där asfalten är guppig. Försöker ta i lite, men det går inte fort (fast den axar som en raket!!). Kör 1:11,44 som snabbast, bara 0,8s snabbare än jag körde i höstas med halva motorn... Åker besviket tillbaks till min plats och när jag ser hur mycket snabbare alla andra kört känns det inte kul. Ska jag komma bland dom sista i år igen?? Kvalet Har fått tag på en uppsättning nya Pirelli DS (soft) slicks genom en annons här på rejsa och provar dessa på kvalet. Har ju kört med 250 breda hjul runtom innan, men dessa var bara 235 fram och 245 bak... Trodde att dessa skulle vara alldeles för smala ihop med nya motoreffekten... men ack så fel!! Åker ut näst först, bakom fjolårssegraren Peter Erikssons 964RSR och framför Frederick Bylund med Camaron. Peter tar det lugnt hela första varvet och värmer däck, jag likaså. Fredrik kör om oss och vi ökar takten. Peter har problem med bromsbalansen och låser upp ett framhjul innan nästan varenda kurva. Jag känner att däcken greppar bra och kör om. När jag väl börjar gasa ordentligt känner jag att det är en helt ny bil med dessa däck!! Inga fler plötsliga släpp utan bara otroligt grepp och mycket snällt beteende när man ligger på gränsen... Sätter 1:08,36 på fjärde varvet och känner att det finns mer att hämta. Men jag vet att ingen annan har åkt snabbare än så här (än så länge) så jag slår av på takten och kör in i depån, bäst att spara på dessa mjuka däck! Kvaltiden räcker till PolePosition så hoppet börjar komma tillbaka... Pole inför race 1: Race 1 Första gången jag nånsin startat i "Pole" (förutom i hyrkart, såklart). Lite nervöst är det allt, men det är rullande start så det är ganska svårt att misslyckas i starten... Har Bengt i Cobran bredvid mej och Alexander Pfister bakom, bredvid honom Kenneth Nilsson. Starten går och Bengt kommer iväg lite bättre än jag (kör visst i varvstoppet på fyran), men jag är uppe bredvid honom igen innan kurvan så han "släpper in" mej. Det var det närmsta "fight" jag kom denna helg... efter ett par kurvor så har jag lyckats dra ifrån dom andra ganska rejält. Bilen går som en dröm och jag ligger på max attack i ca fem varv och då är luckan till 2:an Bengt ca 10s. Slår av lite på farten för att "spara på materialet" och går i mål som segrare ca 7s före 2:an Bengt Efter racet är det många som kommer fram och undrar vad det där var för en konstig bil... Lyckades få snabbaste varvtid i racet, så det innebär Pole i race 2 med!! Började inspektera bilen ganska sent på kvällen och fick se att infästningen till ljuddämparen hade gått av (gummi upphängningen). Får ett par slangklammor av Pfister så den kan hängas upp igen, tack så mycket!! Är supertrött efter senaste veckornas vansinnes-mekande så går och lägger mej relativt tidigt (i mitt flashiga plåtskåp). Vaknar halv sju på söndagsmorgonen och bestämmer mej för att ta en promenad runt banan för att se var man kanske kan hitta några tiondelar till... Det är fortfarande minusgrader i skuggan och vi kör första racet, så det känns skönt att veta att man har mjuka färska däck. Race 2 Börjar lite pinsamt med en piruett efter första kurvan på uppvärmningsvarvet... Jagar tillbaka till min position men när för-bilen svänger av så lyser det en rad av gula lampor vid startljusen, så vi får köra ett varv till och värma däck (välbehövligt för dom flesta). Starten går och den här gången är jag med bättre med växlingar, så jag är först hela vägen till första kurvan. Redan efter Esset är jag flera sekunder före resten, men jag står såklart på i fullt tempo. Redan på varv 3 sätter jag helgens bästa Modsport-tid: 1:07,72 (och Modsport banrekord) Varvet efter också nära med 1:07,82. Kör några varv till i "max-tempo" men man märker att däcken är smala och mjuka och börjar så smått tappa lite i grepp. Slår av lite på takten de fem sista varven men vinner ändå med 14,4s. Svettig och glad i Parc ferme! Så, detta var ju inte direkt vad jag räknat med... Dubbelvinst, dubbel pole och banrekord, så nära efter en så pass stor ombyggnad som gjorts i vinter. Vann även "helgens Modsport-prestation" i form av en luftkompressor från mästerskapssponsorn Fini. Nu kan det bara gå sämre..... Hemma igen... Nån som har några bra foton från körningen? -Ladda gärna upp dom här i tråden! Jag ska försöka hinna redigera "in-car" filmerna och ladda upp inom kort. _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||
|
||
Hur intressant kan en Porsche 968 vara tänkte jag innan jag såg denna tråd och ändrade uppfattning helt å hållet.
Väldigt imponerande bygge. Jag har också tittat på LS3 motorn för eventuellt projekt. Bra motor val å mycket fint byggt å kört. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Kul att du verkar ha väckt Kimmen ur hans dvala...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Han behöver lite motstånd, kan bli kul att följa! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 31, 32, 33 >> 14 besök idag (335570 totalt) |