Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3853 besök totalt |
Kontakt med försäkringsbolaget inför sk. trafikövning
Skall ju ta licensen på Sviestad om några veckor och har tänkt kontakta mitt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar ) inför denna dag, skulle vilja höra hur ni andra lagt fram era önskemål om intyg på att det är okej att "Trafiköva". Vad skall man liksom säga om de frågar vad det är för "trafikövning", "jooo jag skall ta banlicens", eller vad då ?? ![]() ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Du kontaktar lämpligen försäkringsbolaget och säger "Hej, jag ska gå en förarutbildning som körs på motorbana, visst gäller min försäkring då?" och hoppas på det bästa.
![]() Eric menar nog att det som gäller angående banträffar och försäkringar är en stor gråzon, i princip kan försäkringsbolaget neka ersättning med stöd i en del av trafikförsäkringslagen angående "avlyst tävlingsområde" eller nåt sånt... ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Det var en debatt om detta nyligen på rejsa.nu där mer info står. I princip går det ut på att du är oförsäkrad utan SBF-godkänd klubb och licens. Men det är ju svårt att ta licensen då... En annan poäng är att många "ljuger" eller inte säger hela sanningen när de pratar med FB. också FB har dåligt koll - de svarar JA men menar NEJ för att det är lättare. Men har du muntligt hjälper det inte. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Så, som vanligt gäller: var ärlig, hoppas på det bästa och när det bästa dyker upp - be om skriftligt! Sen ska det nog mycket till om man ska lyckas med konststycket att skrota bilen på en licenskörning ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Verkligen! om inte nån hjälper till ![]() Men det är därför man har försäkring. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Mejlade och frågade, fick till svar:
"Är det en trafikövning så gäller försäkringen som vanligt." Så det är väl bara att köra.... Men hur definierar man egentligen skillnaden på trafikövning och annan inte försäkringstäckt aktivitet, eller rättare sagt, vilka aktiviteter går under benämningen trafikövning, gör tex. bankörning utan tävling och tidtagning det ?? ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Så här funkar det iaf hos IF
Efter att ha varit inblandad i en olycka på Nurburgring där jag var vållande (spillde ut olja som en annan bil åkte av på = avstängd bana, sanering = 20.000:- + andra bilens skador säkert minst 100') kom ett brev från IF. Det stod i korta drag "Det har till If framkommit att bilen med regnr XXX används på ett sådant sätt så att en stor och onödig riskexponering sker och på ett sätt som försäkringen ej täcker osv. Med anledningen härav sägs försäkringen upp from om 14 dagar och trafikförsäkring gäller enbart som kommer höjas i premie 100% osv". Inte nog med det. En annan bil försäkrad på samma plats sas oxå försäkringen upp på eftersom den brukades av samma person. Så att försäkring skulle gälla på antingen Porscheklubbens träffar elr på Nurburgring som är allmän landsväg må stämma och att man får ut ersättning. Men man får söka nytt bolag efter det. Nu vet ni så slipper ni undra. Men jag skulle inte föreslå att man ska fråga om lov först, för det blir garanterat nej. Och hur ofta sker egentligen olyckor man är inblandad i på bana allmän åkning? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Enligt Porscheklubben/Peter Calås har man gjort en rejäl genomgång och diskussion med försäkringsbolagen om banträffar. Slutsatsen av det var som följer:
1) Man tvingades ta en "gruppförsäkring", dvs en motorsportförsäkring som täcker personskador då trafikförsäkringen inte gäller. (Detta kan inte varit allt för dyrt då banmötesavgifterna inte höjts, andra klubbar borde kunna kräva samma premier p.g.a. motorsportförsäkringslagen(eller vad den nu heter) som är tvingande) 2) Trygg-Hansas försäkring gäller men ENBART på Porscheklubbens träffar 3) Bilsport & MC gäller även på banmöten 4) Länsförsäkringar gäller inte, OM man inte har ett skriftligt utlåtande från sitt lokala försäkringsbolag som gäller 5) Folksam, If, kommer jag inte ihåg hur det gäller för men jag tror Folksam har samma deal med porscheklubben somm Trygg. 6) Trafikförsäkringen gäller inte, detta innebär att man bara får ersättning för skador på det EGNA fordonet beroende på vilken typ av försäkring (vagnskada) som man SJÄLV. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Folksam är samma som T&H, men IF tar inget på bana ( detta är i PCS regi). _________________ Patrik Ljunggren |
||||
PCS har tecknat en normal gruppolycksfallsförsäkring. Har inget med motorsportförsäkring att göra ![]() _________________ Erik Woode |
||||
OK? Som jag förstod på Calås så hade man tillsammans med försäkringsbolage kommit fram till att det var krav på en gruppolycksfallsföräkring. Det enda som det finns krav på (lagligt) är ju just motorsportföräkring???? Varför i all värden tecknar man då inte den sorts försäkring som krävs enligt lagen utan en annan försäkring som ger samma effekt(personskadeskydd) men som inte uppfyller lagkravet. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tror vi kan se fram emot att alla försäkringsbolag avsäger sig allt som har på bana/inhägnat tävlinsområde, tävlingsmässigt beteende, hastighetskörning att göra. Vi får räkna med att pröjsa allt ur egen ficka vid skada. (detta har inte med licensen och sbf att göra)
Tills dess att försäkringsbolagen skapar en försäkring åt oss! Förslagsvis med ordentligt högre premie eller självrisk. Jo, jag skrev ordentligt. Oavset om vi själva tycker att vi är betydligt duktigare än gemene man i att köra bil (och det kanske vi är oxå) så innebär aktiviteten en förhöjd risk. Och den risken skall man inte begära att alla försäkringstagare skall vara med och dela på. Jag är iaf berätt att betala mer för att få en försäkring som gäller banträffar och banmöten, är ni? _________________ Stefan Larsson |
||||
Enligt Calås hade det vid diskussioner med försäkringsbolagen framkommit att de höll på att ta fram en sådan produkt!! Tyvärr verkade det som de skulle dra både rejsare och streetracers över en och samma kam, vi får hoppas att lite lobbying från Porscheklubben mm. ger oss lite favörer. När jag pratar "motorsportförsäkring" menar jag alltså bara den lagstadgade försäkringen(ersätter lagstadgad trafikförsäkring) mot personskador och skador på 3:e man som är IDENTISK med den försäkring man får via SBF och Licensen. Dvs en gruppförsäkring som bara gäller på inhägnat tävlingsområde. Se BMWSC's utredning om det samma(sök på forumet) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
OK! PCS är inte medlem i SBF, därav konstruktionen (får man förmoda). ![]() _________________ Erik Woode |
||||
Jag skulle helt klart vara intresserad av en sån lösning, om jag får slå ihop era inlägg. Det jag är orolig över är: - Skada motsvarande trafikförsäkring (3:e person, annan bil och fast monterad banutrustning) - Personskada på förare/ev. medåkande instruktör. I övrigt när det gäller maskinskada/vagnskada så känns det lite som Andreas L menade i nån tidigare tråd att banåka innebär risk för skador på bilen men det är i så fall smällar man får ta. och ja, antagligen så är jag färgad av att det största bilvärdet jag "riskerar" på bana är i storleksordningen 100 kkr. Jag förstår om det är nån/några multiplar mer för en ägare av en värre sportbil och att bilägaren då har andra önskemål över vad som täcks av försäkringen. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Fast ![]() Vet du vilket bolag har Porscheklubben tecknat avtal med Eric? Ville bara klura ut om allt är som det ska eller om Försäkringsbolaget har lyckats med att trampa i klavertet ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Varför skulle det vara problem att även streetracers skulle ingå? _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||
Jag vet inte med vilket/vilka bolag PCS tecknar sina försäkringar.
Men konstruktionen att skaffa en gruppolycksfallsförsäkring känns ju given med tanke på att försäkringsbolagen i allt större utsträckning kommer att neka kaskoskador och eventuellt ifrågasätta deras skyldigheter överhuvudtaget, åtminstone tills det att branschen nått någon form av överenskommelse. Har vi tur kokar bolagen ihop något som ger banåkning en högre självrisk så att hela kollektivet inte blir lidande. Har vi otur kommer all verksamhet inom inhängnat- eller tävlingsområde att nekas försäkring. Det är nog bara att vänta och se. om det är sant - OBS HÖRSÄGEN - hade faktiskt inte bolagen tills ganska nyligen uppmärksammat banåkningen och dom kaskoutbetalningar som gjorts som något problem. Visserligen kände dom till att det förekom förarutbildningar som t.ex. PCS-banmöten men banåkningens bredd var okänd. Det som tillslut ledde dom på spåren var alla förfrågningar dom fick från bilägare som skulle ut och sladda med diverse olika klubbar/föreningar på flygfält och banor om deras försäkring gällde. Givetvis hade omfattningen och risken ändå blivit känd för bolagen till slut, men trasslet många upplever idag hade kanske varit mindre. _________________ Erik Woode |
||||
Därför att det är två helt olika saker med helt olika klientel och risknivåer. Om försäkringen t.ex. baseras på generella olycksnivåer så lär 18åriga streetracers hjälpa till att dra upp olycksstatistiken rätt rejält, jmfrt med väl organiserade träffar med rejält seriösa arrangörer. Det är ju bara att läsa valfri tråd i Zandlådan.....så inser man det. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3853 besök totalt |