Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 Compact 4WD
<<   1, 2, 3 ... , 30, 31, 32   >>
5 besök senaste veckan (191025 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Vi hade riktig tur som klarade oss näst intill oskadda. 2 meter längre fram i krondiket var det en rätt stor och stum betongbrunn.

Ni som INTE har bur i era bilar, bygg det snarast snälla!

Kl 05.00

Kort händelseförlopp, bil i princip frädigmappad på gata påvägen hem från dahlbäck racing (gick inte att köra i bänken pga mittdiffen). Efter att känt oss nöjda med dagen skulle vi bara in o tanka på OKQ8 i sala.

Gasar ur den på 2an 3an 4an, motorbromsar en bra bit, kollar i backspegeln för att se hur dragbilen hängde med, gluttar ner på mappadatorn i emils knä för att kika loggen.

När jag kollar upp igen springer det ut ett rådjur 3 meter framför oss och reptilhjärnan slår på broms. Vi snurrar till höger ner i ett riktigt stumt dike, voltar och frihjular 2 eller 3 varv, landar på taket i dike som innehåller bla vatten o grus, det är nydikat så det är rätt djupt. Tar oss ur bilen o åker till Uppsala Sjukhus ifall nåt e trasigt.

Båda får full traumabehandling och sedan röntgen, allt ser ok ut så vid 10.30 på morgonen checkar vi ut!

Fredag kväll hämtas bilen av mig Peter och dennis.

Lördag får vi hjälp att slakta karossen, den är tyvärr utom räddning.

Är riktigt stel i nackmuskulatur och ryggen. Lär bli hemma en stund från jobbet.

The aftermath:

Det som verkar ha klarat sig.

Motor + låda.
Avgas.
Soppasystem.
Elsystem.
IC.
Bromsar.
Stötdämpare bak.

Resten är mer eller mindre skrot!

Jag vill först o främst börja med att tacka alla inblandade som hjälpt till på vägen med detta projekt, alla som hört av sig o undrat om man levt, alla som hjälpt till efter crashen med allt som måste ordnas, ni vet vilka ni är, Tusen Tack!

Sen som avslutning, vi KOMMER att bygga nåt nytt, vad är inte 100% bestämt, men så fort tid och ekonomi tillåter så kör vi.

Om man vill vara med och hjälpa till att sponsra på något sätt får man gärna höra av sig till:

erikjakan@gmail.com
0707631605

Vill man ge ett direkt ekonomiskt bidrag som oavkortat går till fortsättningen på denna resa kan man sätta in en slant på:
Handelsbanken: Clearing: 6184 Kontonr: 578 529 262

Märk eventuellt bidrag med erat namn/nickname.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006

Skönt att ni klara er så bra och har modet uppe ännu.

Mönsterås
Här sen Okt 2004

Bra att ni har byggt en så stabil bil att ni klarade er utan större skador, plåt går ju som sagt alltid att ersätta, Men oerhört tråkigt.
Satte in en liten slant på kontot, Inte mkt men det är iaf ngt.

Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008

Skönt att allt gick bra med er! Hoppas fler skaffar bur i sina bilar efter att ha sett det här!

Tråkigt på bilen, ska bli kul att se vad ni får till när energi och finanserna kommer i ordning!

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
fernis
Märsta
Här sen Sep 2011

Tyvärr är det inte tiden som stätter käpparna i hjulen nu direkt, men kaross/chassi var jävligt påkostat bara bra grejer rakt igenomoch då blir det väldigt dyrt, vi har snackat och funderat lite det kommer att byggas en ny bil, men när och vad det blir vet vi inte tyvärr bara plasten var ca 30.000

Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011

Så jävla tråkigt att höra och se detta! Lider verkligen med er!

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007

Huvudsaken att ni som satt i bilen klarade er! thumbs up

Sen kan det väl vara ett tips att radera eller redigera texten om händelseförloppet. Smitning från olycksplats där en oregistrerad bil kraschats efter att man tittat på en dator medan man körde är väl knappast en merit ur polisens synvinkel... Särskilt inte när det gått så fort att bilen flugit över vajerräcket utan att den verkat gjort en skråma på det. Detta i all välmening.

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004

Re:

02Mattias skrev:

Sen kan det väl vara ett tips att radera eller redigera texten om händelseförloppet. Smitning från olycksplats där en oregistrerad bil kraschats efter att man tittat på en dator medan man körde är väl knappast en merit ur polisens synvinkel... Särskilt inte när det gått så fort att bilen flugit över vajerräcket utan att den verkat gjort en skråma på det. Detta i all välmening.

Den tanken har slagit mig också...

Har ni funderat på varför bilen uppförde sig som den gjorde när du slog på bromsen? Nått som havererade eller bara olika grepp på hjulen eller nått sånt?

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tur att det gick bra för er, synd på bilen.

Nu ska vi väl inte spekulera i varför bilen snurrade kanske men det belyser en sak...

Att prova ut bromsar ÄR svårt, speciellt när det är ett nytt koncept i bilen, och extra svårt är det att veta hur bilen beter sig i olika fart. Högre fart ger mer viktförskjutning och det är stor risk att baken kommer farande.

När jag slutbesiktar bilar har jag sällan möjlighet att köra fortare än kanske 120 km/h men det är flera bilar jag kört som varit klippstadiga i 70-80 km/h men låser bakhjulen först om man bromsar från 120 km/h.

Mitt råd till alla byggare med lite mer udda prylar (dvs bromssystem som inte är utprovade) är att försöka komma in på racerbana, flygfält eller liknande för att på hyfsat säkert sätt kunna prova att bromsa hårt från riktigt hög fart. Men då behöver man lite yta för att ha en rimlig chans att göra det någorlunda säkert.

Gustaf

Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004

Re:

therealpinto skrev:

Nu ska vi väl inte spekulera i varför bilen snurrade kanske men det belyser en sak...

Gustaf

Jag spekulerar inte!
Jag bara frågar om ägaren/byggaren har någon tanke om vad det var som gjorde att bilen åkte av när han la på broms...

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

therealpinto skrev:

Att prova ut bromsar ÄR svårt, speciellt när det är ett nytt koncept i bilen, och extra svårt är det att veta hur bilen beter sig i olika fart. Högre fart ger mer viktförskjutning och det är stor risk att baken kommer farande.

När jag slutbesiktar bilar har jag sällan möjlighet att köra fortare än kanske 120 km/h men det är flera bilar jag kört som varit klippstadiga i 70-80 km/h men låser bakhjulen först om man bromsar från 120 km/h.

Mitt råd till alla byggare med lite mer udda prylar (dvs bromssystem som inte är utprovade) är att försöka komma in på racerbana, flygfält eller liknande för att på hyfsat säkert sätt kunna prova att bromsa hårt från riktigt hög fart. Men då behöver man lite yta för att ha en rimlig chans att göra det någorlunda säkert.

Gustaf

Ja...precis.

Något som måste tas in i beräkningarna är uppförandet på bromsbeläggen.
Det är inte bara att välja fram/bak hur som helst.

Vi har åkt Sprtint-belägg fram...och Långloppsbelägg bak, på vår e30 långloppsbil.
Det är en väldig skillnad på initialbettet på dessa belägg. Fram bromsar det direkt, men bak bromsar det mer och mer ju varmare beläggen blir.
Många av våra förare har haft stora problem med detta....och vet man inte om det, så kan det bli en ganska otäck upplevelse.

Så....att fråga en leverantör hur man ska bestycka sina bromsar, är en bra idee.
Det är inte bara storleken på komponenterna som ska balanseras !

EDIT: Jag skriver inte här för att kritisera ägarna till denna bil.
Men jag tycker det är ett bra tillfälle att ge många en tankeställare om vad som kan hända och att belysa ett problem det sällan pratas om.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Jag hoppas på en ny compact med 4wd. 2,2bar och 3.0 måste ju rört på sig något fruktansvärt. Jag vill hemskt gärna se något liknande. thumbs up väntar med spänning på nästa projekt.

Ang "smitningen" så har dom ju bärgat bilen. Alltså har ordningsmakten redan sagt sitt till grabbarna. (Vad som händer sen har ju inte vi med att göra...)

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Riktigt tråkigt att se... Men som sagt tur att ni alla klarade er mer eller mindre oskadda!

Jag vet ju att du Erik haft svaga funderingar kring en Opel igen, jag har en kaross i bra skick som hade blivit riktigt hårig med den där drivlinan ifall det kan vara av intresse? Du får ett PM med mer detaljer så får du fundera en stund när du känner att du orkar

Regards, Johan Eriksson.
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

frågan alla ställer, hur gick det med växelspaken?
det var ju ett hett debattämne tidigare i tråden.
hoppas ni får kraft att återställa bygget.

MVH Tommy

Göteborg
Här sen Aug 2005

Människan är prio 1, maskin prio 2.
Tur att det gick bra för människan, synd på maskinen som tidigare talare sagt.

Måste gått utav helvete, innan det gick åt helvete!!! thumbs up

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

02Mattias skrev:

Var den oregistrerad vid tidpunkten för olyckan? Om man gör ändringar på en bil så den inte längre stämmer med registreringsbesiktat utförande har man en månad på sig att göra regbes igen...

Det är inte smitning att åka till sjukhus efter en olycka... Det finns inget krav att man ska ha mobiltelefon med sig utan man kan så snabbt som möjligt anmäla olyckan. Och det kan ju bli när man kommer ut från sjukhuset.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

bmw_ixen skrev:
therealpinto skrev:

Gustaf

Jag spekulerar inte!
Jag bara frågar om ägaren/byggaren har någon tanke om vad det var som gjorde att bilen åkte av när han la på broms...

Jag menade inte att du eller någon annan spekulerade, ursäkta om det uppfattades så. Det var mer en brasklapp om att min kommentar om bromsar inte skulle ses som spekulation i att det var felet här - mer som Butterfly är inne på, det är ett tillfälle att lyfta fram en sak som KAN påverka liknande händelseförlopp.

Gustaf

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Det ENDA som höll som det skulle på bilen, det var VÄXELSPAKEN.

Resten e skrot

Ang bromsbelägg så är det helt som ni säger, det satt yellowstuff bak (riktiga gatbelägg) och pfc 01 fram på csl skivor.

Desstutom verkar båda yttre drivaxeldamaskerna haft konstruktionsfel och läckt fett ut på framskivorna.

MEN det var 4 hjulspår på plats... det har låst upp runtom samt gått sidledes.

Bilen har INTE flugit över nåt vajerräcke, "bara" sladdat ner i ett dike.

Bilen var påställd och försäkrad men obesiktigad vid tillfället.

Polisen blev informerade 1 timme efter olyckan samt att vi har bärgat bilen själva. Utan inblandning från myndigheter.

Nytt projekt är inhandlat och påbörjat.

Info om det kommer upp vid tillfälle.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
MVH Erik

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
erikjakan skrev:
MVH Erik

Trist att det slutade så här men kul och imponerande att ni orkar ta tag i fortsättningen så snabbt efter. Själv hade jag nog låst och släckt i garaget en längre tid...

MGB GT 1967
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Cred till er som ändå väljer att vara så öppna med vad som hände, skönt att ni klarade er.

Hoppas på nåt nytt minst lika hårigt bygge nu...

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 Compact 4WD
<<   1, 2, 3 ... , 30, 31, 32   >>
5 besök senaste veckan (191025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande