Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 5 besök senaste veckan (191025 totalt) |
Vi hade riktig tur som klarade oss näst intill oskadda. 2 meter längre fram i krondiket var det en rätt stor och stum betongbrunn.
Ni som INTE har bur i era bilar, bygg det snarast snälla! Kl 05.00 Kort händelseförlopp, bil i princip frädigmappad på gata påvägen hem från dahlbäck racing (gick inte att köra i bänken pga mittdiffen). Efter att känt oss nöjda med dagen skulle vi bara in o tanka på OKQ8 i sala. Gasar ur den på 2an 3an 4an, motorbromsar en bra bit, kollar i backspegeln för att se hur dragbilen hängde med, gluttar ner på mappadatorn i emils knä för att kika loggen. När jag kollar upp igen springer det ut ett rådjur 3 meter framför oss och reptilhjärnan slår på broms. Vi snurrar till höger ner i ett riktigt stumt dike, voltar och frihjular 2 eller 3 varv, landar på taket i dike som innehåller bla vatten o grus, det är nydikat så det är rätt djupt. Tar oss ur bilen o åker till Uppsala Sjukhus ifall nåt e trasigt. Båda får full traumabehandling och sedan röntgen, allt ser ok ut så vid 10.30 på morgonen checkar vi ut! Fredag kväll hämtas bilen av mig Peter och dennis. Lördag får vi hjälp att slakta karossen, den är tyvärr utom räddning. Är riktigt stel i nackmuskulatur och ryggen. Lär bli hemma en stund från jobbet. The aftermath: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det som verkar ha klarat sig. Motor + låda. Avgas. Soppasystem. Elsystem. IC. Bromsar. Stötdämpare bak. Resten är mer eller mindre skrot! Jag vill först o främst börja med att tacka alla inblandade som hjälpt till på vägen med detta projekt, alla som hört av sig o undrat om man levt, alla som hjälpt till efter crashen med allt som måste ordnas, ni vet vilka ni är, Tusen Tack! Sen som avslutning, vi KOMMER att bygga nåt nytt, vad är inte 100% bestämt, men så fort tid och ekonomi tillåter så kör vi. Om man vill vara med och hjälpa till att sponsra på något sätt får man gärna höra av sig till: erikjakan@gmail.com 0707631605 Vill man ge ett direkt ekonomiskt bidrag som oavkortat går till fortsättningen på denna resa kan man sätta in en slant på: Handelsbanken: Clearing: 6184 Kontonr: 578 529 262 Märk eventuellt bidrag med erat namn/nickname. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
||||
Bra att ni har byggt en så stabil bil att ni klarade er utan större skador, plåt går ju som sagt alltid att ersätta, Men oerhört tråkigt.
Satte in en liten slant på kontot, Inte mkt men det är iaf ngt. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
Skönt att allt gick bra med er! Hoppas fler skaffar bur i sina bilar efter att ha sett det här!
Tråkigt på bilen, ska bli kul att se vad ni får till när energi och finanserna kommer i ordning! ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Tyvärr är det inte tiden som stätter käpparna i hjulen nu direkt, men kaross/chassi var jävligt påkostat bara bra grejer rakt igenomoch då blir det väldigt dyrt, vi har snackat och funderat lite det kommer att byggas en ny bil, men när och vad det blir vet vi inte tyvärr
![]() _________________ Joakim Fernis 0721-875780 |
||||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||||
Huvudsaken att ni som satt i bilen klarade er!
![]() Sen kan det väl vara ett tips att radera eller redigera texten om händelseförloppet. Smitning från olycksplats där en oregistrerad bil kraschats efter att man tittat på en dator medan man körde är väl knappast en merit ur polisens synvinkel... Särskilt inte när det gått så fort att bilen flugit över vajerräcket utan att den verkat gjort en skråma på det. Detta i all välmening. _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
Re:
Den tanken har slagit mig också... Har ni funderat på varför bilen uppförde sig som den gjorde när du slog på bromsen? Nått som havererade eller bara olika grepp på hjulen eller nått sånt? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Tur att det gick bra för er, synd på bilen.
Nu ska vi väl inte spekulera i varför bilen snurrade kanske men det belyser en sak... Att prova ut bromsar ÄR svårt, speciellt när det är ett nytt koncept i bilen, och extra svårt är det att veta hur bilen beter sig i olika fart. Högre fart ger mer viktförskjutning och det är stor risk att baken kommer farande. När jag slutbesiktar bilar har jag sällan möjlighet att köra fortare än kanske 120 km/h men det är flera bilar jag kört som varit klippstadiga i 70-80 km/h men låser bakhjulen först om man bromsar från 120 km/h. Mitt råd till alla byggare med lite mer udda prylar (dvs bromssystem som inte är utprovade) är att försöka komma in på racerbana, flygfält eller liknande för att på hyfsat säkert sätt kunna prova att bromsa hårt från riktigt hög fart. Men då behöver man lite yta för att ha en rimlig chans att göra det någorlunda säkert. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Jag spekulerar inte! Jag bara frågar om ägaren/byggaren har någon tanke om vad det var som gjorde att bilen åkte av när han la på broms... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Re:
Ja...precis. Något som måste tas in i beräkningarna är uppförandet på bromsbeläggen. Det är inte bara att välja fram/bak hur som helst. Vi har åkt Sprtint-belägg fram...och Långloppsbelägg bak, på vår e30 långloppsbil. Det är en väldig skillnad på initialbettet på dessa belägg. Fram bromsar det direkt, men bak bromsar det mer och mer ju varmare beläggen blir. Många av våra förare har haft stora problem med detta....och vet man inte om det, så kan det bli en ganska otäck upplevelse. Så....att fråga en leverantör hur man ska bestycka sina bromsar, är en bra idee. Det är inte bara storleken på komponenterna som ska balanseras ! EDIT: Jag skriver inte här för att kritisera ägarna till denna bil. Men jag tycker det är ett bra tillfälle att ge många en tankeställare om vad som kan hända och att belysa ett problem det sällan pratas om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag hoppas på en ny compact med 4wd. 2,2bar och 3.0 måste ju rört på sig något fruktansvärt. Jag vill hemskt gärna se något liknande.
![]() Ang "smitningen" så har dom ju bärgat bilen. Alltså har ordningsmakten redan sagt sitt till grabbarna. (Vad som händer sen har ju inte vi med att göra...) ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Riktigt tråkigt att se...
![]() Jag vet ju att du Erik haft svaga funderingar kring en Opel igen, jag har en kaross i bra skick som hade blivit riktigt hårig med den där drivlinan ifall det kan vara av intresse? Du får ett PM med mer detaljer så får du fundera en stund när du känner att du orkar ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Människan är prio 1, maskin prio 2.
Tur att det gick bra för människan, synd på maskinen som tidigare talare sagt. Måste gått utav helvete, innan det gick åt helvete!!! ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Var den oregistrerad vid tidpunkten för olyckan? Om man gör ändringar på en bil så den inte längre stämmer med registreringsbesiktat utförande har man en månad på sig att göra regbes igen... Det är inte smitning att åka till sjukhus efter en olycka... Det finns inget krav att man ska ha mobiltelefon med sig utan man kan så snabbt som möjligt anmäla olyckan. Och det kan ju bli när man kommer ut från sjukhuset. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Jag menade inte att du eller någon annan spekulerade, ursäkta om det uppfattades så. Det var mer en brasklapp om att min kommentar om bromsar inte skulle ses som spekulation i att det var felet här - mer som Butterfly är inne på, det är ett tillfälle att lyfta fram en sak som KAN påverka liknande händelseförlopp. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det ENDA som höll som det skulle på bilen, det var VÄXELSPAKEN.
Resten e skrot ![]() Ang bromsbelägg så är det helt som ni säger, det satt yellowstuff bak (riktiga gatbelägg) och pfc 01 fram på csl skivor. Desstutom verkar båda yttre drivaxeldamaskerna haft konstruktionsfel och läckt fett ut på framskivorna. MEN det var 4 hjulspår på plats... det har låst upp runtom samt gått sidledes. Bilen har INTE flugit över nåt vajerräcke, "bara" sladdat ner i ett dike. Bilen var påställd och försäkrad men obesiktigad vid tillfället. Polisen blev informerade 1 timme efter olyckan samt att vi har bärgat bilen själva. Utan inblandning från myndigheter. Nytt projekt är inhandlat och påbörjat. Info om det kommer upp vid tillfälle. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
![]() ![]() Trist att det slutade så här men kul och imponerande att ni orkar ta tag i fortsättningen så snabbt efter. Själv hade jag nog låst och släckt i garaget en längre tid... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 5 besök senaste veckan (191025 totalt) |