Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 56 besök senaste veckan (285765 totalt) |
Inga PR-licenser erbjuds tyvärr.
Synd att du missade vår licensutbildning i samband med säsongspremiären på Mantorp 3/5. Fast andra motsvarande licensutbildningar brukar erbjudas på månadsbasis under hela året av bla Östergötlands Bilsportförbund (Mantoro alternativt Sviestad). Gissningvis vanligt förekommande med licensutbildningar på Kinnekulle också. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Ok, ja Sviestad verkar ju köra kurserna då och då, får se om jag hinner med någon kurs under sommaren.
Tyvärr blir det inget Mantorp för min del, hade Murphy på besök i garaget idag. Jag drog av en av de bakre camberskruvarna när jag skulle justera cambern. Och den skruven visade sig vara svår att få tag på med kort varsel *crap* . Jaja, bara att bryta ihop och komma igen! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
För att få ytterligare camber bak tänkte jag montera justerbara camberstag. Fick tag på ett par begagnade men ej använda stag från Turner Motorsport.
Högra sidan gick bra, jag lossade på diffen så den gick att flytta på. Däremot den vänstra sidan gick jag faktiskt bet på, diffen gick inte att flytta tillräckligt. När jag lossade de bakre skruvarna på diffen tog jag dem som sitter mellan diff och fästet som sitter i bussningar. Kanske bör jag även ta hela fästet för att få tillräcklig rörelsefrihet bakåt? Då måste ju även krängningshämmaren tas bort, de skruvarna såg dock inte så fräscha ut så den operationen gav jag mig inte på. Ni som bytt till andra camberstag, hur gjorde ni? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Yes! Då var även det andra camberstaget monterat. Det var faktiskt inga större svårigheter när jag vek ner krängningshämmaren och tog loss diffens fäste. Avgassystemet plockades också bort. På denna sidan fick jag sänka diffen så mycket som möjligt för att få plats.
Lossat fäste och nerfäld k-hämmare: Skruv ute _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Då främre dämparna har sett sina bästa dagar så har jag letat efter en uppsättning begagnade coilover. För ett tag sedan köpte jag Ksports banracingvariant med lite hårdare sättning än deras "vanliga" kit. Förra veckan monterades de främre och efter lite kvälls/nattmekande fick jag igår dit de bakre.
Fjädrar fram och bak. Befintlig topplagring utbytt mot Millways. Nu är det lite småjusteringar kvar på chassit sen är bilen redo för Kinnekulle med GTI-klubben, eller Volkswagen Club Sweden som den numera heter. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
|
||||
Det har jag faktiskt inte reflekterat över, vilken ratio är brukligt? EDIT: Märkningarna på fjädern anger tjocklek och längd. Fjäderkonstanterna på dessa fjädrar är 160 N/mm fram och 180 N/mm bak. På det "vanliga" Ksport-kittet (Street modified) ligger fjäderkonstanterna på 87 resp 95 N/mm. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Nu är det färdigmekat inför Kullen på söndag. Idag gjordes en hjulinställning och R-däcken balanserades om. Hjulinställningen gick bra förutom Castervärdet som vi inte lyckades få till så bra som vi ville. Skulle helst se någon grad till. Fjäderbenets mutter ligger längst bak och nästan centrerat i fjäderbenstornet så längre bak kommer det inte.
Några bilder tagna häromdagen: _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Bara bilen överlever lördagen på gelleråsen så kommer jag på söndag |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Samma här Ang caster trodde jag faktiskt m3an hade mer original ? Fick du nåt originalvärde ur hjulinställningsburken ? Fast 3,2an har väl ganska bakflyttad kolvstång i std-topplagringen.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Tack Stocky, nu får vi hoppas att den går bra också
Christian: Jadu, första gången på bana med denna bilen. Och bakhjulsdrift, något jag heller aldrig testat på bana tidigare. Så det finns nog mycket att öva på! Men den går riktigt gott måste jag erkänna hehe. Marcus: De får vi hoppas att du sparar på bilen på lördag då! Ang caster kollade jag inte vad den har original men det stämmer att kolvstången sitter långt bak. Edit: Jag hittade en bild tagen innan bytet till ställbara topplagringar. Här ser man tydligt att dämparen sitter väldigt långt bak. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Äntligen var det dags för första bankörningen med M3:an. Som alltid när man ska ta ut en ny bil på första körningen finns den där lilla osäkerhetskänslan i bakhuvudet; ska det hålla, sitter allt fast, kommer den gå varm osv. Summa summarum; bilen höll, den gick (nästan) som den skulle och den var faktiskt riktigt välbalanserad vilket gjorde att jag ganska snabbt kunde börja öka farten och pressa lite mer. Bästa tiden för dagen blev 1:04.51. "Nästan" kommer sig av att vid halv tank började den hacka vid utgången av högerkurvor, ett ganska känt fenomen som det som tur är finns lösningar till.
VWCS skötte (som vanligt) arrangemanget bra, tack till er! Vad jag kunde se höll sig också alla bilar på banan, mycket körtid utan avbrott med andra ord. Men men, vi börjar från början. Ett förväntansfullt gäng tar en paus för att fylla på med bla vattenflaskor som denna helg var hårdvaluta Framme vid pensionatet Karlslund dit vi kom på lördagskvällen. Jim, Daniel, Niklas och jag bakom kameran. Efter att ha smörjt kråset med lite grillat åkte vi till Kinnekulle Ring där vi träffade lite Volkswagenfolk, några kända och några nya ansikten. Skönt att slippa åka hemifrån vid 5-tiden på morgonen som brukligt. Nu åt vi en go frukost vid sju och kunde åka strax innan åtta. Efter urpackning av bilen och den obligatoriska besiktningen var jag och bilen nu redo för dagens övningar. Nu får vi se om någon har knäppt några bilder från banan _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Kul att träffas på Kullen!
Det blev en riktigt bra dag tycker jag. Foton av kvalitativ art kan jag inte bidra med men iaf ett från lineup. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 56 besök senaste veckan (285765 totalt) |