Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (9315 totalt) |
Leak down test?
Kelleners Sport gjorde ett leak down test på M3-motorn och en cylinder hade 25% leak down. Kan ngn vänlig själ förklara vad det innebär? Jag förstår att det inte är tillräckligt tätt i den cylindern och att kolvringar och ev. mer behöver bytas men varför uppstår det och vad är konsekvenserna av det? |
||
Det betyder att den läker på antingen kolvringarna eller på ventilerna. Är det kolvringarna bör man kunna känna om den vevhusventilerar mer än vanligt. Är det ventilerna brukar det det gå lättare på starten just när den cylindern komprimerar (brukar även höras).
Att kolvringarna läker kan bero på att den har sugit i sig sand el. dyl. När ventilerna läker är det värre för oftast har dom krockat lite med kolvarna vid tex övervarv och blivit lite krokiga. Är väl inte direkt farligt (beror på varför den läker) men man tappar en del effekt. När vi körde Is-SM och vann första tävlingarna med rallycrossbilen så gick den ojämt när man drog den på startmotorn samt att den var svårstartad när det var kallt. När vi sedan skruvade av toppen så visade det sig att den läkte på ventilerna på tre cylindrar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag har för mig att ett gammalt trick, som jag aldrig har använt mig av, är att spruta in lite olja i cylindern och om läckaget minskar så är det kolvringarna som är slitna. Vet dock inte om det verkligen funkar då jag aldrig testat själv, men helt otroligt låter det inte. Läker tror jag förresten att man nånstans ifrån gävletrakten och söderöver brukar säga läcker om, eller har jag fel? ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Vi har ett sådant eminent instrument här på jobbet, inte svårt alls att utföra själv. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Fungerar alldeles lysande. 1. Ta komp-prov på samtliga cylindrar. 2. Om någon cylinder visar lägre komp än övriga så skvätt i lite vanlig olja i tändstiftshålet. 3. Stiger kompressionen på den aktuella cylindern till i princip samma värde som övriga cylindrar så har du med troligen bekymmer med ringarna. Ökar inte kompressionen nämnvärt så är läckaget troligen i toppackning, ventiler eller ett megahål i kolv/kolvringar (brukar märkas utan mätning ![]() _________________ Karl Brag |
||
Jag har förstått att en leakdown mätare bygger på att man har tryckluft med ett visst tryck p1 (som man håller konstant med en tryckregulator) före ett litet munstycke (1 mm?) som luften får gå igenom på väg till cylindern. Det kommer alltid att läcka lite luft förbi kolvringarna i cylindern. Om munstycket är tillräckligt litet så går det inte tillräckligt med luft genom det för att hålla upp trycket i cylindern. Genom att mäta trycket efter munstycket p2 så kan man få ett förhållande p2/p1 som brukar uttryckas i procent. Man mäter alltså inte volymen luft som läcker ut.
När man mäter leakdown ska kolven vara i TDC för att alla ventiler ska vara stängda och eftersom förbränningstrycket är som högts däromkring. Man bör också rotera motorn i dess rotationsrikting för att kolvringarna ska täta mot kolvringsspåren så bra som möjligt. Det är också bäst att låsa vevaxeln för det kan vara svårt att få den exakt i TDC. Genom att lyssna var luften läcker så kan man också få en uppfattning om var problemet finns (kolvar eller ventiler). Om man tar bort kylarlocket och det bubblar i kylaren så har packningen gått eller toppen spruckit. Mer info på: http://www.50tech.com/articles/displ http://www.50tech.com/articles/pictu http://www.type2.com/library/engineg Jag tror inte man kan avgöra om kolvringarna läcker genom att spruta in olja i cylindern. Åtminstone måste man dra runt motorn nåt varv på startmotorn innan man testar i så fall. Olja funkar vid kompressionsprov. Det är omöjligt att säga hur mycket effekt man förlorar med en viss % i leakdown. En leakdown test kan visa på att man har problem på en cylinder och kanske inte kommer i mål i nästa tävling. mvh, Sten _________________ Sten Isaksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (9315 totalt) |