Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Airbag och besiktning 2012
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (28699 totalt)
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Kort och gott så räcker det med att få lampan släckt?
Verkar inte ens behöva skruva dit en orginalratt med airbag för synens skull?

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

I RStuner boxen jag har för att mappa Clion finns lite smarta moduler att köpa till. Bland annat kan jag gå in i Airbag-styrenheten och manuellt inaktivera airbags, bältessträckare mm. Verkligen en smidig funktion och det går såklart inte att se ett dugg ens via OBD.

C

Här sen Feb 2003

...

E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Har besiktad bilar detta året 2012 med lysande Airbaglamp, likväl som besiktad bilar som från fabrik hade ratt-airbag men efterhand blivit utan.

Båda versioner har gått igenom Bilprovningen helt utan ens en frågeställningen eller kommentar från deras sida.

Tror som vanligt det beror på det underliga system med besiktning där bes.man bedömning står högre än reglerna i sig, och även personens förmåga att grundligt kontrollera "allt" på en bil under 10-15min....knappast troligt eller möjligt att genomföra med säkerhet sen till 100% säga att bilen är felfri säkerhets/miljömässigt ......detta gör en besiktning värd långt under vad många tror i fråga om bilens skick, säkerhet och utförande.

AB Svensk Bilprovning: Ett lotteri.....

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Borde det inte funka att tex paralellkoppla den med oljetryckslampan för att tida över detta aber.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Borde det inte funka att tex paralellkoppla den med oljetryckslampan för att tida över detta aber.
Laddlampan har du också, men ska det bli vackert och individuellt så krävs det en egen liten timerkrets för varje lampa som skall simuleras.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

E21 Racing skrev:

AB Svensk Bilprovning: Ett lotteri.....

Japp verkligen, förra gången jag besiktade hade jag en massa tjafs om mina rejält överdimensionerad frambromsar, och avsaknad av baksätet (fortfarande reggad med) i år var det helt lungt,hade inte ens Emärkta bakljus i år och Snappoff navet har dom inte sett dom 3 åren jag besiktat.

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Uppar denna tråd efter morgonens besök hos Opus.

"(2.2.1) Ratt, krockkudde, ändrad, reg.besiktning alt. återställande ska utföras av bes.företag"

Misstaget jag gjorde var att styrboxen för airbagen sitter kvar (och är synlig då det inte finns någon inredning) och att ratten med all önskvärd tydlighet signalerar att den inte innehåller en airbag. Så trots att lampan beter sig som den ska så blev det underkänt!

Nu löser det sig förhoppningsvis lätt genom att jag skruvar tillbaka orginalratten som ligger på hyllan och åker in på efterkontroll, men det var ju en onödig miss.

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Allmänt banåkaforum
Airbag och besiktning 2012
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (28699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande