Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1540 besök totalt |
Dumpventil?
Var får jag tag på en såndära rosa dumpventil till min sugis bimmer? Hehe, nej jag skojar bara ![]() Vad ger en dumpventil egentligen? Att den dumpar laddtrycker vet jag med, men vad är det som skulle vara bättre med en dump över wastegate? |
||
dump och wastegate gör olika saker och sitter på olika sidor om turbon
![]() ![]() det dumpen (avlastningsventilen) har som jobb är att den släpper ut överflödigt övertryck som blir när gasspjället släpps, den monteras alltså på trycksidan av turbon. det gör att du slipper komprimerad luft som slår tillbaka genom impellern på turbon och saktar ned / stannar den så att du måste snurra igång den när du släpper på gasen igen. lite bättre respons helt enkelt, eventuellt så skyddar det också turbons axel genom att den slipper tryckstötarna av den komprimerade luften när den slår tillbaka. wastegaten leder förbi avgaser förbi turbinen så att den inte snurrar fortare (än vad man vill) för att begränsa laddtrycket. två helt olika grejer alltså _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Ah.. Jag som trodde båda hade samma funktion (den sistnämnda) bara jobbade på 2radikalt olika sätt ![]() Men varför kan man inte ha dump på alla turbosystem då? |
||
|
||
Avlastningsventil har de flesta "fulltrycksturbos" - men mig veterligen har alla återcirkulerande historier standard.
![]() Att en del bilar krånglar när man monterar en öppen brukar bero på två saker: 1. Många moderna bilar med luftmassemätare (lmm) och returen från avlastningsventilen mellan lmm och insug "vet om" luften som kommer i retur, dumpar man rätt ut i atmosfären går bilen rikt just vid gassläpp. 2. Många dumpar läcker, eller är för mjukt ställda och läcker av den anledningen - bilar med lmm gillar inte vaakumläckor.. Jag kör med en öppen dump idag på Imprezan av den enkla anledningen att det räddar min turbo - jag har kört 1 år utan helt och hållet, och absolut upplevt en rappare respons (den biten i den allmänna dumpreklamen anser jag vara båg)....men det sliter hårt på bitarna (lagerras i turbon och olja i insuget efter Mantorp 1/5 blev lite dyrt). ...och att jag kör med ett sprut som inte använder lmm. ![]() Helst skulle jag nog vilja köra med en recirkulerande avlastningsventil då jag är lite trött på ljudet, men det var enklare, billigare och den fanns inom nära håll när jag behövde den. Så man åker runt och låter som en backande 142:a och pyser och frustar...keps brukar jag bära med. ![]() /J |
||
![]() Man blir klokare var dag ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1540 besök totalt |