Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2587 besök totalt |
Hjälp att välja intergralhjälm.
Det börjar bli aktuellt för mig att skaffa en hjälm för att användas till track-days, men har lite beslutsångest över vilken jag ska välja. Står mellan 5 olika modeller just nu....kanske någon här som har erfarenhet av någon av dem? Priserna på hjälmarna är ungefär likvärdiga förutom Bell GP-2 som kostar mer än dubbelt så mycket som de andra. Alla är förberedda för Hans och Snell SA-2010 godkända. Min tanke just nu är att satsa på en av de billigare hjälmarna, och få pengar över till skyddskläder eller ett hans-skydd. http://www.demon-tweeks.co.uk/motors Har medvetet sorterat ut hjälmar med spoiler vid hakan för att motverka lyft av hjälmen i lite högre farter (har en öppen bil). Dessa står det mellan just nu: Pyrotect Pro Sport http://pyrotectstore.com/product/pro Pyrotect Pro Airflow http://pyrotectstore.com/product/pro Racequip Pro Model http://www.racequip.com/autoracinghe Verkar sakna ventilationshål på framsidan av hjälmen, men kanske går lika bra utan? Zamp RZ-34H http://www.zamp-racing.com/rz34h.htm Bell GP-2 http://www.bellracing.com/helmets/pr Verkar vara exakt samma modell som heter RS3 Pro i europa. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Valet föll till slut på en Pyrotect pro airflow.
Väldigt konstigt att så få tillverkare anger vikten på sina hjälmar. Kunde inte ens hitta uppgifter hur mycket Bells hjälmar vägde. Är inte det en ganska viktig detalj när man ska välja en hjälm som inte har hans-fästen monterade från början? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Re:
Att man inte uppger vikt beror på att vikten varierar med storlek och vilka options man väljer till sin hjälm. (Peek, kapat visir, kommunikation, luftanslutning mm.) Generellt väger en komposithjälm strax under 1500g och en kolfiberhjälm strax under 1300g, det är hjälmar som har mutterstycken för FHR ingjutna. Å som du skriver så skall man om möjligt försöka köpa en så lätt hjälm som möjligt. Om du köpt en hjälm som inte har FHR mutterstycken monterade, hur har du då tänkt montera dessa och vad säger du till besiktningen då din hjälm inte kommer att ha FIA 8858-2010 homologeringen?
|
||||
Hjälmen är bara Snell SA 2010 märkt. Den är alltså inte godkänd att köra med i Sverige?
Jag hade inte tänkt att tävla, utan det kommer mestadels bli gatkörning och trackdays bilen kommer att användas till. Är det samma krav på hjälmarna vid trackday-körning som tävling? Hans-fästena tänkte jag montera själv i de förborrade hålen den dagen jag skaffar ett skydd. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Re:
En SA 2010 hjälm har samma tekniska konstruktion som en SAH 2010 och en FIA 8858-2010 hjälm, så funktions och skyddsmässigt är den på topp. Men sen är det så att FIA och SBF anser att du får bygga bilar själv, men inte montera HANS/Hybrid fästen i din hjälm. Så den dag du börjar åka i en serie eller en tävlingsform som lutar sig mot FIAs regelverk (även SBF) kommer det att bli stopp med den hjälmen.
|
||||
Re:
Ok, så en hjälm som har klassningen Snell SAH-2010, men saknar FIA 8858-2010 är godkänd att åka med? Tanken är att så småningom skaffa ytterligare en hjälm så man har en lånehjälm till eventuella passagerare (saknar vindruta på bilen). Och då kan man se till att den nya hjälmen blir av godkänd modell. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Re:
Tanken med den klassningen var så, men då förbunden inte förstått det behöver inte en SAH hjälm vara godkänd bara för att den är exakt lika dan i sin konstruktion som en FIA 8858-2010 hjälm.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2587 besök totalt |