| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lämpliga spindelleder /balljoints
|
1894 besök totalt |
|
fortfarande mitt framtida projekt som planeras, kommer använda volvo 140 främmre spindlar med stötdämparen fäst i nedre a-arm, ips på lämpliga spindellelder??*' vill gärna slippa svrva "ringar" att pressa orginal lederna i. hade gärna haft nått som är gängbart lr hur man nu ska förklara helst både uppe å nere. liknande orginal
nått sånt som jag vill ha, dvs som man slipper pressa, utan skruvar istället eller nått sånt
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
|
|
Kan det va något kanske.
http://www.kontima.se/images/kat/gru _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
|
har ingen aning om vad bilderna "tillhör" länkade bara bilder på ungefärliga utseenden jag tänkte på.
det jag funderar över är det här med vilka som tål "dragande" respektive "tryckande" kraft som uppstår beroende på om man har tex mcperssonben eller stötdämparen sitter i undre länkarm
så det här med konan, är det typ samma vinkel på kona oavsett bil eller finns det många olika?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
jag kom på en mycket enklare lösning
jag kan ju bara vattenskära "öron" som jag bultar sen i lämplig form. det jag tänker på hur tight inpressningsmått behöver jag på örat som jag sedan pressar spindelled i?? dvs jag köper volvons orginala spindelleder, säg att dem har ett yttermåttt på 30mm (taget ur luften) , hur stort ska jag då vattenkära (och slipar sista tioendelarna till exakt rätt) 29.5 ?? eller kaknske 29.9mm räcker?? sitter volvons orginala leder med någon segersäring för at låsa det sista eller är det bara inpressningsmåttet??? kolar >"sprängskiss" på kgtrimingm, men ser inte ut att sitta med segersäkring. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Opel Rekord D/Commodore B har en liknande lösning som Volvo 140, spindellederna sitter pressade i en krage i länkarmarna.
Lite höftskott men jag skulle tro att det är ungefär 2-3 tiondelar undermått på länkarmen. Opels spindelleder har tunna fina splines också. Den nedre spindelleden pressas in underifrån, den övre pressas ovanifrån. Original så håller fjädern lite spänn på grejerna, men om man kör med för korta fjädrar så kan den nedre spindelleden släppa. Detta har hänt mig, inte värre än att jag kunde trycka tillbaka spindelleden och lägga en svetsloppa som extra säkring. Det är nog inte dumt att svarva till en ring och svetsa fast runt plåtkragen, då deformeras den inte så mycket. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Jag har inget bra tips till dig förutom att jag kommer ha 142spindlar i egna svarvade ringar. Har inte riktigt bestämt vilken tollerans jag ska ha men jag meddela vilken och om det funkade
Funderar på att ev lägga 2 svetspunkter för att säkra upp. /R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1894 besök totalt |