Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kontakt med försäkringsbolaget inför sk. trafikövning
<<   1, 2
3853 besök totalt
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
volvo360 skrev:
porschedriver skrev:

Enligt Calås hade det vid diskussioner med försäkringsbolagen framkommit att de höll på att ta fram en sådan produkt!! Tyvärr verkade det som de skulle dra både rejsare och streetracers över en och samma kam, vi får hoppas att lite lobbying från Porscheklubben mm. ger oss lite favörer.

Varför skulle det vara problem att även streetracers skulle ingå?

Därför att det är två helt olika saker med helt olika klientel och risknivåer. Om försäkringen t.ex. baseras på generella olycksnivåer så lär 18åriga streetracers hjälpa till att dra upp olycksstatistiken rätt rejält, jmfrt med väl organiserade träffar med rejält seriösa arrangörer. Det är ju bara att läsa valfri tråd i Zandlådan.....så inser man det.

Efter att varit involverad i BlackRace (streetracing) i GBG hela förra året kan jag med fog påstå att organiserad streetrace är minst lika säkert som banåka och att medelåldern är förvånansvärt hög.

om man tittar på olaglig svartrace på nätterna så har vi nog en obefintlig säkerhet som t ex förra året i GBG-området orsakade ett antal olyckor och minst 1 dödsfall.

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

volvo360 skrev:
porschedriver skrev:
volvo360 skrev:
porschedriver skrev:

Enligt Calås hade det vid diskussioner med försäkringsbolagen framkommit att de höll på att ta fram en sådan produkt!! Tyvärr verkade det som de skulle dra både rejsare och streetracers över en och samma kam, vi får hoppas att lite lobbying från Porscheklubben mm. ger oss lite favörer.

Varför skulle det vara problem att även streetracers skulle ingå?

Därför att det är två helt olika saker med helt olika klientel och risknivåer. Om försäkringen t.ex. baseras på generella olycksnivåer så lär 18åriga streetracers hjälpa till att dra upp olycksstatistiken rätt rejält, jmfrt med väl organiserade träffar med rejält seriösa arrangörer. Det är ju bara att läsa valfri tråd i Zandlådan.....så inser man det.

Efter att varit involverad i BlackRace (streetracing) i GBG hela förra året kan jag med fog påstå att organiserad streetrace är minst lika säkert som banåka och att medelåldern är förvånansvärt hög.

om man tittar på olaglig svartrace på nätterna så har vi nog en obefintlig säkerhet som t ex förra året i GBG-området orsakade ett antal olyckor och minst 1 dödsfall.

Förtydligande, problemet är streetracers(kids) som får för sig att köra på svängabana. Jag har i denna kategori sett otaliga skräckexempel. Dåliga organisatörer (bristande utbildning) ger dessutom lagom riskmaximering. Detta att jämföra med välorganiserade förarutbildningar/banmöten ala BMWSC, Porscheklubben, PSC.

Sedan är ju frågan hur man t.ex. skiljer mellan drifting och vanlig banåka där man t.ex. har en högre risknivå för plåtskador vid drifting.

och...jag tycker även att man inte kan bunta ihop banåka med rattlåsracing då det är två helt olika fenomen med olika risknivåer och olyckstyper.

Den stora RISKEN är att "åka fort och fel på gata" kopplas ihop med bankörning. T.ex. Om försäkringsbolagen skriver in att "Vid olyckor vid tävlingslikande körning såsom kappkörning eller bankörning på gata eller inhägnat område utgår en självrisk på 25.000:- och endast 50% av skadebeloppet ersätts..:"eller nått, då har man problem när man blivit förknippad med testosteronstinna 18åringar med 500hk Supror i försäkringsbolagens kalkyler.....

PS. Nu pratar jag om vagnskadeförsäkring, inte om personföräkring. DS

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Jag satte nog likhetstecken mellan streetracers och raktframåka, sorry.

Håller med om att ommogna bilförare i värstingbilar inte är någon bra kombination i något läge.
Den typen av förare har gjort mycket skada även när det gäller förtroendet för BlackRace. >

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re: Så här funkar det iaf hos IF

Qvarnis skrev:
Efter att ha varit inblandad i en olycka på Nurburgring där jag var vållande (spillde ut olja som en annan bil åkte av på = avstängd bana, sanering = 20.000:- + andra bilens skador säkert minst 100') kom ett brev från IF. Det stod i korta drag "Det har till If framkommit att bilen med regnr XXX används på ett sådant sätt så att en stor och onödig riskexponering sker och på ett sätt som försäkringen ej täcker osv. Med anledningen härav sägs försäkringen upp from om 14 dagar och trafikförsäkring gäller enbart som kommer höjas i premie 100% osv".

Inte nog med det. En annan bil försäkrad på samma plats sas oxå försäkringen upp på eftersom den brukades av samma person. Så att försäkring skulle gälla på antingen Porscheklubbens träffar elr på Nurburgring som är allmän landsväg må stämma och att man får ut ersättning. Men man får söka nytt bolag efter det. Nu vet ni så slipper ni undra. Men jag skulle inte föreslå att man ska fråga om lov först, för det blir garanterat nej. Och hur ofta sker egentligen olyckor man är inblandad i på bana allmän åkning?

Jag antar att du fick ut på försäkringen, då de måste ha svårt att neka när det räknas som allmän väg. Men på bana kan de troligen neka helt och hållet om man inte i förväg har fått ett skriftligt intyg på att försäkringen gäller. Så om man inte vill åka om man inte säkert vet att försäkringen gäller så kan det vara bra att fråga och hoppas på tur med svaret, men om man ändå kommer att åka så är det nog kanske dumt att fråga då chansen är stor att få nej och då är det förstås helt kört om nåt händer.

Men att köra på bana utan skriftligt intyg om att försäkringen gäller är nog inte så jättemycket bättre än att köra helt utan försäkring, då det kan kosta åtskilligt. Ställer man till så att man skrotar nån annans nya Ferrari och gör föraren lam lär nog försäkringsbolaget lusläsa bestämmelserna för att se om de kan komma undan ersättningen...

Nej, då föredrar jag riktigt tävlande i SBF:s regi så man vet vad som gäller och det kan max kosta den egna bilens värde.

#24, #64, #88
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare

AndersY skrev:
Qvarnis skrev:
Efter att ha varit inblandad i en olycka på Nurburgring där jag var vållande (spillde ut olja som en annan bil åkte av på = avstängd bana, sanering = 20.000:- + andra bilens skador säkert minst 100') kom ett brev från IF. Det stod i korta drag "Det har till If framkommit att bilen med regnr XXX används på ett sådant sätt så att en stor och onödig riskexponering sker och på ett sätt som försäkringen ej täcker osv. Med anledningen härav sägs försäkringen upp from om 14 dagar och trafikförsäkring gäller enbart som kommer höjas i premie 100% osv".

Inte nog med det. En annan bil försäkrad på samma plats sas oxå försäkringen upp på eftersom den brukades av samma person. Så att försäkring skulle gälla på antingen Porscheklubbens träffar elr på Nurburgring som är allmän landsväg må stämma och att man får ut ersättning. Men man får söka nytt bolag efter det. Nu vet ni så slipper ni undra. Men jag skulle inte föreslå att man ska fråga om lov först, för det blir garanterat nej. Och hur ofta sker egentligen olyckor man är inblandad i på bana allmän åkning?

Jag antar att du fick ut på försäkringen, då de måste ha svårt att neka när det räknas som allmän väg. Men på bana kan de troligen neka helt och hållet om man inte i förväg har fått ett skriftligt intyg på att försäkringen gäller. Så om man inte vill åka om man inte säkert vet att försäkringen gäller så kan det vara bra att fråga och hoppas på tur med svaret, men om man ändå kommer att åka så är det nog kanske dumt att fråga då chansen är stor att få nej och då är det förstås helt kört om nåt händer.

Men att köra på bana utan skriftligt intyg om att försäkringen gäller är nog inte så jättemycket bättre än att köra helt utan försäkring, då det kan kosta åtskilligt. Ställer man till så att man skrotar nån annans nya Ferrari och gör föraren lam lär nog försäkringsbolaget lusläsa bestämmelserna för att se om de kan komma undan ersättningen...

Nej, då föredrar jag riktigt tävlande i SBF:s regi så man vet vad som gäller och det kan max kosta den egna bilens värde.

Som om inte det vore tillräckligt.........

Borde sannerligen finnas en försäkring för banköra, självklart med hög premie, sen är det ju upp till vara och en om man tycker att det är värt premien.....!!

Jag tycker att det är märkligt att inte försäkringsbolagen vill vara med och uppmuntra bilsport under ordnade former istället för att folk ska behöva busköra om nätter och kvällar under livsfarliga former !!

Racern:
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:

Förtydligande, problemet är streetracers(kids) som får för sig att köra på svängabana. Jag har i denna kategori sett otaliga skräckexempel. Dåliga organisatörer (bristande utbildning) ger dessutom lagom riskmaximering. Detta att jämföra med välorganiserade förarutbildningar/banmöten ala BMWSC, Porscheklubben, PSC..

detta har man ju vatt med om tyvärr.. skulle kunna ge ett flertal exempel.

porschedriver skrev:

Sedan är ju frågan hur man t.ex. skiljer mellan drifting och vanlig banåka där man t.ex. har en högre risknivå för plåtskador vid drifting.

jag anser att skillnaden är så stor att drifting inte borde innefattas av försäkringen - MIN ÅSIKT !

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

AndersY skrev:
Qvarnis skrev:

Jodå pengarna betalades ut. Men helförsäkringen sas upp omgående och trafikförsäkringen höjdes 100%. Och dessutom sa de upp försäkringen på samma sätt som ovan på en annan bil som de utan belägg trodde skulle kunna vara i samma riskzon. Inte mycket att gnälla om tycker jag faktiskt om man ska vara ärlig, tro det elr ej

Slåtte
Här sen Nov 2002

Bistec skrev:
Borde sannerligen finnas en försäkring för banköra, självklart med hög premie, sen är det ju upp till vara och en om man tycker att det är värt premien.....!!

Det finns väl redan, jag tror SLC-Fredrik berättade om en sådan för inte allt för länge sedan. Men billig var den inte...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Sörpan skrev:
Bistec skrev:

Det finns väl redan, jag tror SLC-Fredrik berättade om en sådan för inte allt för länge sedan. Men billig var den inte...

Var inte det johann som hade kollat upp rejs-försäkring på deras BMW inför tävlingar?

/Magnus, läser intresserat

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

På Motorcykelsidan händer det en del. SMC har ett projekt ihop med försäkringsbranschen där man siktar på en bra lösning på försäkringsfrågan. Jag hoppas att forumet "Bilklubbar i samarbete" här på Rejsa ska kunna jobba på de här frågorna och tex ta till vara på och försöka bil-anpassa det som SMC jobbar med. Bra kontaktpersoner på SMC och försäkringsbranschens paraplyorganisation har jag redan hittat.

Dessutom så skrivs det just nu en proposition på att skriva om trafikskadelagen. Jag nästlade in mig (tack till Christian Lange!!!) på den större hearing som var för några veckor sedan. Om den proppen röstas igenom så småningom så kommer det bli betydligt tydligare och enklare om vad som gäller och inte gäller. Man får hålla tummarna.

Allt detta ovanstående berör alltså gatbilar (eller bågar) när de körs på bana eller flygfält.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:

Dessutom så skrivs det just nu en proposition på att skriva om trafikskadelagen. Jag nästlade in mig (tack till Christian Lange!!!) på den större hearing som var för några veckor sedan. Om den proppen röstas igenom så småningom så kommer det bli betydligt tydligare och enklare om vad som gäller och inte gäller. Man får hålla tummarna.

Allt detta ovanstående berör alltså gatbilar (eller bågar) när de körs på bana eller flygfält.

när kan det tänkas komma mera info ang detta ?

MVH/
........

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

KristianAE86 skrev:
Magnus Thomé skrev:

när kan det tänkas komma mera info ang detta ?

MVH/
........

Misstänker att justitiedepartementets kvarnar mal i lugn takt...

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Var idag i kontakt med Länsförsäkringar inför Gelleråsen, och kan ni tänka er att jag fick ok !!

Så länge ingen tävling eller gemensam start förekom gäller försäkringen tills vidare som vanligt, men ämnet är uppe för diskution, så förändringar kan komma !!

Racern:
Citera
Allmänt banåkaforum
Kontakt med försäkringsbolaget inför sk. trafikövning
<<   1, 2
3853 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande