Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |
Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
Sitter just nu och skissar på ett större motorevenemang där vi tittar på om det finns möjlighet att genom en större summa pengar i prispengar attrahera Sveriges snabbaste banbilar. Tror ni att en prissumma på 50.000 SEK (snabbaste tiden, "winner takes it all") skulle attrahera Sveriges mest kompetenta banbilar? Säg att man väljer ut 15 bilar som tidigare på dagen får "fri" tid på banan i c:a 30 min för att senare få ett uppvärmningsvarv samt tre varv för att sätta sin tid. Väljer teamet att använda ytterligare ett av sina varv för att få upp bra temp i däcken så står det dem naturligtvis fritt att göra så men någonstans måste vi begränsa bilarnas tid på banan för att hinna med alla bilar samt andra aktiviteter. Detta skulle alltså ske som en aktivitet för att fylla en aktivitetsdag på Gelleråsen. Som sagt: Är prissumman tillräckligt hög för att attrahera Sveriges "värsta" banbyggen? Hur skulle urvalet av bilar ske (finns inte tid för hur många bilar som helst)? Vad skulle man tillämpa för reglemente på de deltagande bilarna samt däck? Bilar av typen Super 7 samt radical o.s.v. är tyvärr inte vad vi är ute efter denna gång utan mer karossförsedda bilar. Tacksam för de inputs som ni sitter inne med ![]() _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
Vill du bara ha de värsta så är Rdäck mesigt. Ska tävlingen vara "snabbast med handbromsen dragen två klick"? ![]() |
||||||
Ska de va riktigt fränt så begränsa bara till att de ska vara en "vanlig" bil i grunden å sen fria modifikationer! Typ gatebil extreme
![]() _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
Känns motsägelsefullt, är ni ute efter snabbaste banbil så blir det ju lite märkligt att samtidigt stoppa bevisligen snabba bilar genom någon form av selektiva regler, är resonemanget liknande som STAC:arna, dvs en viss definition av bilar så bör man kanske börja med att byta till ett mer passande namn än just "snabbaste banbil"? ![]() |
||||||
Som ett ex. så måste jag vikta upp min EVO med 260kg för att uppnå STAC minimivikt...
då är inte min bilen rolig längre Sätt ett enkel regelverk. inga minivikter, & att fordonet skall ha "gatutseende" & såklart säkerhetsdetaljerna. Sen räcker det för att vara en "unlimited klass" _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Det kanske är Sveriges snabbaste gatbil man söker? Fast de flesta 7orna är ju gatbilar åxå
![]() ![]() ![]() ![]() (En riktig sportbil har förresten rutig keps upptill och ekerfälgar nertill) _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Tack för alla inputs!
Vissa mer givande än andra. Det är mycket möjligt att det är "löjligt" att utesluta bilar utan "riktig" kaross men vi som arrangörer är inte intresserade av dessa t.ex. sjuorna i just detta fall. Vad som är en gatbil respektive banbil o.s.v. har ju stötts och blötts sedan bilen uppfann och inte minst sedan internet kom in i bilden. Kort och gott så ska det handla om häftiga sportbilar med tanke på målgruppen som i detta fall inte är medelåldersmän vars största intresse är att nöta varv på Mantorp. Kort kan vi väl säga att Pentells Lancia sammanfattar vilken typ av bilar vi är ute efter. Godkänd för gatan eller inte spelar ingen roll. Däremot är det viktigt att vi hittar ett reglemente som känns rättvist men inte inskränker evenemangets natur. Spektakulära bilar med extrema prestanda. Utseendet är lika viktigt för evenemanget som prestandan. Det är ett publikt evenemang som ska locka motorintresserade barn, ungdomar och vuxna och i detta fall så tror vi att ett gäng GT2:or, Supror, diverse Ferraris osv. är mer uppseendeväckande samt mer publikdragande än tio sjuor på startlinjen. Jag hoppas att vi kunna rulla ut denna aktivitet inom kort! Det blir en del av ett evenemang som sträcker sig över 2-3 dagar och som vi hoppas på det hela stora ska locka mycket publik och uppmärksamhet ![]() Namnet på evenemanget är inte klart och det är möjligt att rubriken på denna tråd är något missvisande som evenemangsnamn eftersom vi kommer att begränsa vilka typer av bilar som kan delta. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Hoppas ni får till det, målsättningen som du beskriver det låter det verkligen rätt för att göra det till en del i ett underhållande publikevent ![]()
Jag känner mig träffad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag undrar om inte någon vill vara med och köra med sin (jävligt coola ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
![]()
Nu blev jag intresserad (det kallas ironi), man skall både vara snabbaste kaross-banbil och vara vacker. Sorry, men det är absolut inget som lockar. Men önskar er lycka till, kan vara värt att prova... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Re:
Haha nej det var inte just dig jag hade i åtanke Magnus ![]() Jag har ju själv kört sjua ett tag och det finns inte mycket på fyra hjul som är roligare eller mer motorsport för pengarna men de saknar lite attraktionskraft bland de yngre och ser lite bleka ut bredvid en Ferrari, Porsche eller Supra. Vi kommer att sikta på att köra en "Invitational only" d.v.s. att vi tror att vi kommer att kunna identifiera de bilarna som som vi vill ska ställa upp. Förhoppningsvis så lockar prispengarna samt uppmärksamheten tillräckligt mycket. Evenemanget på Gelleråsen är kopplat till ett annat evenemang som vi tror kommer att väcka uppmärksamhet i hela Sverige på ett eller annat sätt... Så fort allt är på papper så återkommer jag till sig för att titta på vad ni har för bannerpaket t.ex.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Förstår att det inte lockar. Medelålders män är inte den primära målgruppen utifrån hur övriga delar av evenemanget är utformat. Vi siktar på barnfamiljer och entrén kommer att ligga på c:a 100:-/pers för alla dagar. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Du och jag är ju inte målgrupp så det är ju rätt uttänkt i så fall. Mycket ljud, stora vingar, flashiga utseenden, det går nog hem! Ps: Som varande i den änden av skalan där vingar och design inte är prio ett (även om utseende spelar roll fast på ett annat sätt liksom) så brukar jag notera när ovana banbesökare får åka med i riktiga racerbilar i riktig racestol, sexpunktsbälte, härligt tokhög ljudnivå i rensad bil. Det är verkligen en superhäftig upplevelse för medåkaren! Fast beroende på klass så skulle vi köra om racerbilen i en fullutrustad fyrdörrars familjebil med surroundstereo, navigator, AC, läderklädsel osv. Och vi skulle kunna sitta och prata lågmält och ändå höra varandra. Men vilken bil är störst upplevelse att få åka med? Tveklöst den som ser ut att gå snabbast. Och det är inte familjebilen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Det är förhoppningsvis inte enbart startavgifter som utgör ekonomin. Men prestigen tar tid att bygga upp. Ta lite idéer och erfarenheter från Automobil Sportscar Show, det tog minst fem år att bygga upp, och det saknades i minst fem år efter det lagts ner. Sveriges snabbaste Sportbil var endast trappsteg vid DRmålet efter rullande start. TA är betydligt mer avancerat. |
||||||
Re:
De bilarna som bjuds in till denna del av evenemanget kommer naturligtvis inte att behöva betala startavgift. Evenemanget finansieras helt av sponsorer och är som sagt en liten del av ett betydligt större 2-3 dagars evenemang för såväl sponsorer som pubilk. Prestigen är precis som du påpekar inget man bygger upp lätt till denna typ av event men vi tror att vi har helt rätt aktörer med oss för att göra ett försök i alla fall ![]() Tack för tipset om Automobil Sportscar Show! Vi behvöver all inputs vi kan få.
_________________ // Jimmy Führ |
||||||
Jag vet att jag inte är rätt målgrupp, med min erfarenhet är det lätt att läsa mellan raderna.
Ett tips är att inte kalla det "Sveriges snabbaste banbil", det är falsk marknadsföring. Hade rubriken varit "Sveriges snyggaste/extremaste banbil" så hade jag inte ens klickat på tråden. Nu lovar jag att inte för in mer negativa vibbar i denna tråd. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Jag tolkar det som att riktiga banbilar (dvs racebilar) inte är tillåtna utan bara sånt som ser ut som en gatbil men egentligen inte är det utan ett rent trackdaybygge som inte följer nåt tävligsreglemente?
Inte en "okänd" RS eller Modsportbil som kör brallorna av alla byggen som syns i vissa tidningar alltså (typ den där rörramsbyggda Supran som försöker se frän ut genom att kläs ut till en Integrale? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
nu "kanske" jag är partisk just eftersom jag själv har formelbil, men om man definerar "locka de "extremaset banbilar"
vad är en extremare banbil än en modern (eller historisk för den delen) f1 bil ![]() då tycker iallafall jag att en historisk f1 faller under kategorin extrem banbil (med eller utan tak) ![]() tex trackattack.se _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |