Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |
Eftersom målgruppen inte vare sig förväntas uppskatta eller köra Sveriges snabbaste banbilar. känns det lite som falsk marknadsföring med den benämningen. Om man inte vill förväxlas med Time Attack eller gatebil, får man väl kallade det Sveriges snabbaste psedotaxi
![]() Apropå inspirationskällor är inte event som Gatebil, Ballåkra, Monter Jam Truck Meet, etc mera relevant än SportsCar show som jämförelse? 50 tkr i prissumma måste väl vara helt ok? Men vad vet jag i racing har ju mer startavgifter än prispengar :-D Men nä inget som lockar mig, är medelålders, gillar Mantorp bara jag slipper åka låtsasracerbilar med överdrivet mycket kaross. Även en 7:a har skärmar, onödigt! :-) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Det finns säkert möjligheter och intresse för ett sånt här arrangemang. I praktiken är det ett Time Attack-upplägg så det görs nog i fördel tillsammans med en befintlig aktör och befintligt reglemente.
Inbjudningar går väl att kombinera med vad bil/förare presterat tidigare samt individuell bedömning. Det finns redan idag större utbud på TA-körningar i Sverige än efterfrågan. Annars hade alla tävlingar varit överfulla med folk men så är det inte. Så att skapa ytterligare ett arrangemang kommer bli svårt att dra folk. Och sen ska man inte underskatta att om inte konkurrensen är extremt nära så kommer det bli svårt med anmälningar. Vem vill anmäla sig och betala för en tävling med prispengar om man vet på förhand att man kanske som bäst kan komma 5a? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Jag förstår inte målgruppen.
Du vill locka häftiga bilar som Porsche och Ferrari, du vill också få dit barnfamiljer. Men inte medelåldersmän?? Vem tror du äger häftiga Porschar och Ferraris? Vem tror du har barn? Så fort det är tävling är reglemente viktigt. Med en stor prissumma så blir det jätteviktigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Ett jippo där lekledaren delar ut en prispott har inte direkt samma behov, där är det projektionsytan mot publik och sponsorer som spelar roll (prispotten lockar nya fånar nästa år, om årets blir sura och inte dyker upp). Men som sagt, Sverige dräller inte av hårdsatsande TA-ekipage direkt (tex 10+ Unlimited ekipage inom tre-fyra sekunder på event efter event). Att det satsas hårt i garaget görs det ju överallt med alla möjliga syften, och det byggs ju även A-traktorer med "TA-stuk". |
||||||
Re:
På vilket sätt är de fånar? _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Tack för inputs Gustaf. Vem anses vara den mest seriösa och välrenommerade arrangören av TA i Sverige för tillfället? De kostnader som deltagande ekipage måste lägga ut för är kostnader för transport o.s.v. Inga anmälningsavgifter samt att arrangören förmodligen kommer att kunna stå för boende samt viss logi. Vi hoppas också att utvalda ekipage ska se fördelarna med att synas på detta evenemang utifrån exponering o.s.v. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Den enda riktiga renodlade TimeAttackarrangören är Micke på timeattacknu.se ...... Han som driver originalserien för TimeAttack |
||||||
Jag tror det finns anledning att tänka över målgruppsdefinitionen ytterligare.
Signaturen "Safe" har onekligen en poäng där. Det finns många event som inte nått ända fram pga att man haft en luddig bild av vem man vill locka och vad man erbjuder. Tycker vi som ägnar oss åt historisk racing också har en hemläxa att göra på samma område. Pickos Knutstorp Revival visar att det går. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Tack för info. En etablerad arrangör är ett måste för vår del. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Tror att bilden kommer att klarna så fort vi kan släppa mer info om evenemanget. TA delen av evenemanget är en väldigt liten del av ett större evenemang som sträcker sig, för vissa besökare över tre dagar. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Du har helt rätt i att medelålders män är viktiga. Vi kommer att vända och vrida på analysen av hela evenemanget ett par ggr innan lanseringen. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Kul att se att diskussionen om huruvida en bil är en gatbil eller en banbil eller kanske något helt annat i allra högsta grad är levande.
Det verkar också finnas ett behov från vissa att kalla andras byggen, bilar, modifieringar eller intressen för fåniga, fjantiga, eller på låtsas. Olika bilar byggs eller köps av olika personer med olika intressen, olika förutsättningar och olika målsättningar. Den ena är inte sämre, fjantigare, fånigare eller mer på riktigt än någon annan. Själv gillar jag att köra bilar på bana som är så snabba och effektiva som möjligt. Har kört alltifrån TA-bil till standardbil med hygglig banprestanda samt Formel Renault, Radical och F1 vid andra tillfällen och jag blev helt förälskad i att köra varv efter varv i en Formel Renault. Som publik är jag helt ointresserad av radical, sjuor samt all form av formelracing utom F1 och kan inte föreställa mig något tråkigare än ett Formel Renault race. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Jag har ingen som helst kunskap om ert/ditt upplägg, det var mera ett försök att spänna ut paletten över möjliga scenarier. Bilsporten är ju inte annorlunda än alla andra eventbrancher, det finns gott om höga förhoppningar och låga utfall (kanske fler i bilsporten än i övrigt). Sen kan man kasta in lite halvbedrägligt beteende också så blir det sällan rosenrött och lyckligt för alla. |
||||||
Vad gäller för regler kring reglementen förresten?
Är det tillåtet vid ett evenemang att använda någon annans reglemente hursomhelst? eller kan "reglementeshavaren" kräva ersättning eller i efterhand kanske stämma den som brukat det utan lov? Bara en fundering! _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Re:
Samma regler som i övriga livet... - Om reglementet omfattas av upphovsrätt krävs tillstånd av upphovsmannen förutom vid kortare citat. - Har ngn lagt ner en gnutta energi på att tillskapa ett eget reglemente finns det upphovsrätt. (Att många skiter i att beivra är en heeelt annan sak). _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
För mig är skillnaden på gatbil och banbil ganska klar. En gatbil klarar att åka till närmsta bilprovningen utan att göra minsta modifiering på vägen dit. _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
Re:
Om man använder den begränsningen skulle de bli ganska tråkigt att titta på... Min bil klassar jag som gatbil då den är besiktad och har kan slinka igenom med lite tur och lättare mek. Till ett event som man talar om här så borde man ju även tillåta bilar som inte ens är besiktade men är gatbilsliknande om de ska bli intressant att titta på! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Definiera "gatbil" på ett slutgiltigt sätt som alla kan enas om och hålla med om? Alltså, Nobelpris, fred på jorden och att göra det gratis för alla att ha bankörning som hobby. Allt det är lättare än att få total koncensus på vad "gatbil" är.
Tack o lov så måste vi inte heller nå det ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Alla bilar som man kör med till jobbet, till ICA, på semester, till banträffen etc är väl gatbilar?
De bilar som moddats/byggts för att enbart gå på bana är väl banbilar? Föreslår ny definition enligt nedan, så blir det lättare ;-) Bil med skärmar och tak = Taxi Bil med skärmar utan tak = Sportbil Bil utan skärmar, utan tak = Racerbil _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Är precis så vi tänker och just sådana bilar som vi siktar på att få med. _________________ // Jimmy Führ |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |