Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (3705 totalt) |
Kylaren kyler vattnet som cirkulerar runt i motorn. Finns på alla vattenkylda bilar.
En intercooler (eller laddluftkylare som man också kan kalla den) kyler insugsluften som ska in i cylindrarna. Finns på (nästan) alla turbobilar eftersom turbon som matar luften blir VÄLDIGT varm när motorn belastas. _________________ Mattias Eriksson "Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning |
||
Ja de e inte många bilar som e luftkylda inte ![]() Inte ens min Gammla oprl Manta från 73 ![]() Tack för svaren, tror de börjar klarna. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
Porsche 911 var luftkyld fram till och med 1995/96 (993:an) Gav väl som mest 450 hk från fabrik (Turbon med "originaltrim")
![]() _________________ Mattias Eriksson "Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning |
||
|
||
Hepp hepp, sakta i lingoskogen. Det är kompressionen av luften i turbon som värmer upp den inte värme från avgaserna (okej lite kanske) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Smackar in en lite OT fråga då man har kylarkunnigt folk på tråden...
Vad är det för fördelar med luftkylning mot vattenkylning? Måste väl vara en anledning till att 911 hade luftkylning så pass länge eller var det bara av principsak från Porsche? Att 911 ska vara luftkyld? _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
Bakåtsträvande principsak..... typ som att sätta motorn bakom bakaxeln ![]() |
||
|
||
...vilket var ett av samtalsämnena under finåkat i Östergötland igår. ![]() Sparar man verkligen vikt på det sättet? och uppväger det den minskade (?) kyleffekten, om man jämför luft-kylning m vattenkylning... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
På racemaskiner har porsche haft vattenkylda toppar tidigt. Det går t.ex. inte att ha 4-ventilsteknik utan vattenkylning (det blir för liten kylyta). Sedan är luftkylda maskiner egentligen inte luftkylda utan olje+luftkylda, dvs huvudsakliga kylningen är via oljekylare, och resterande värmeöverskott tas med luftkylning, annars hade det bl.a. varit svårt att reglera motortempen. Fördelar är ett läckert oefterhärmligt ljud (fläkt+resonanslåda+mindre dämpande vattenkanaler) ingen risk för att tappa vatten eller koka motorn (man kan ju fortfarande överhetta) ingen risk för olje till vatten eller tvärtom läckage Nackdelar är låga toleranser p.g.a. stor värmeexpansion tvingad till 2-ventilsteknik mycket olja i systemet(dyrt att byta+tungt), 12 liter finns det i en 911:a hög ljudnivå (jag tycker iofs det är en fördel=) gissa vad som händer om man får hål på oljekylaren(med tryck i systemet) man får torrsump "på köpet" mer risk för oljeläckage p.g.a. mer slangar/komponenter etc. man kan tappa luftkylningen om fläktremmen går av. Sedan kan man undra varför Porsche FORTFARANDE (även i 997) har McPherson fram istället för dubbla a-armar (som de haft på racerbilar sedan 50-talet). _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Skillnaden på en vattenkylare å en luftkylare e la rent konstruktionsmässigt som så att luftkylaren har större kanaler igenom cellpaketen. samt att det saknas påfyllningshål å uttag för termogivare på luftkylen.
![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||
Här finns lite frågot och svar om intercoolers, dock på engelska
http://www.bellintercoolers.com/Page |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (3705 totalt) |