Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (93507 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Det blev en liten kort sväng i fredags på GRoch jag provade därför ett litet trick. Eftersom jag även klättrar en del när jag får tid har jag köpt klätterskor och jag funderade på hur mycket det skiljer sig från rejsingskor. Inte mycket tänkte jag, så jag provade att köra med klätterskorna och det var en mycket trevlig upplevelse. Dom sitter tight åt runt foten så man vet vart man har fötterna (och skorna) samt att sulan är tunnare för bättre känsla. Hälen är även förstärk så man får extra stöd mot golvet vilket kan vara trevligt.

Bara ett litet tips för er som inte har rejsskor men klätterskor.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått upp filmerna från BugRun. VW-åkare här på rejsa kanske känner igen sig själva om ni fastnat på filmerna. Kom gärna med förslag på förbättringar om ni ser några, här eller på tuben. Filmerna är i 720p.

Pass 1, uppvärmning

Pass 2, många fria varv

Pass 3, sätter bästa tid

Pass 4, stundtals en del trafik

Pass 5, knappt värd att se

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Planeringen inför säsongen har kommit igång, om än sent.

Framvagnsbussningar av lite finare kvallisort har beställts och kommer förhoppningsvis hinnas monteras v14 då jag har påsklov. Då skall jag även försöka hinna med att byta växellådslänkaget också.

Även planer på att ta racinglicens finns också, men vi får se hur det blir med det. Verkare vara lite av en djungel med vilken som är aktuell för mig och hur det fungerar med allt runt omkring. Kankse blir det nästa års projekt.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Debutant är det du ska ha om du ska åka bana lite bara.
Ska du tävla så tar du en debutantlicens och sedan efter tre genomförda tävlingar blir det Nationell.

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Powerflexbussningarna har kommit! Nu skall bara påsklovet börja och vädret hålla sig borta från skitdåligt sen är det bara att börja. Ett nytt växelådslänkage kommer också att monteras i påsk. Kanske om det finns tid kommer motorhuven få sig en omgång matt svart färg också.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Efter ett par dagar ute i garaget är nu bussningarna i bärarmarna bytta. Det tog lite tid men efter fyra stycken har jag och pappa fått in snittsen. Vi började på hans bil för att få in tekniken sen var det bara att köra. Vi var lite konfunderade i början hur en sån stor bussning skulle få plats i en så liten bärarm. Men efter lite youtubande såg vi att det bara är att pressa :-)

Nu skall vi förbereda/börja med att byta ut bussningarna som är runt styrväxeln. Hoppas det flytar på lika bra som arbetet har gjort med bärarmarna.

En ledsen bussning.

Båda på plats i bärarmen

"Nya" bärarmen på plats i bilen.

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Trevligt! Kan nog göra endel för känslan. thumbs up

Här sen Jul 2003

Bussningen på första bilden vad hade hänt där?

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Den är på väg in i bärarmen, dem blev väldigt deformerade innan de väl tog plats. Det krävdens en hel del kraft för att få ihop skruvstädet och som kemiteknolog kan man ju inte annat äv förundras över vilken fantastisk plats polyeretan är

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Ahh , det går lätt lätt och snabbare med press

Bromma
Här sen Nov 2002

Blir det någon bankörning med GTI-klubben i sommar?
Jag är ju med där, så jag lär väl köra på Kullen och Gelleråsen.

Här sen Nov 2007

Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:
Blir det någon bankörning med GTI-klubben i sommar?
Jag är ju med där, så jag lär väl köra på Kullen och Gelleråsen.

Tyvärr är det inget inplanerat i år förutom BugRun. Kanske att det blir något i slutet av sesongen (Augusti/september) eftersom det kommer vara väldigt lungt för mig i skolan då.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Styrväxelbussningsbytet läggs på is tyvärr. De fyra bultarna som såg så lätta att ta bort visade sig sitta väldigt dåligt till och sitta väldigt hårt. Planen var att ta ner hela framvagnen för att komma lättare åt, men eftersom krängningshämmaren planeras att tas bort inom en snar framtid och framvagnen tas bort då kan man ta styrväxeln samtidigt.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Bilen besiktad och godkänd ett helt år till. Nu kan sesongen börja!

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Tyvärr blir det inge BugRun för mig detta år, synd med tanke på 30 års jubileet och den extra bandagen, men jobb och annat ställer till det med planeringen.

Däremot har jag bestämt att det blir en sväng till Kinnekulle med GTi-klubben i början av augusti. Det ser jag fram emot eftersom det blir en ny bana för mig. thumbs up

Fram tills dess blir det till att köra slut på det sista som finns kvar på R-däcken och köra in rejs-beläggen på GR så länge.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Nyss inkommen från panikmek med bilen. Skulle åka och tanka och när jag började närma mig fullt så hörde jag hur något började rinna. Skit också han jag tänka innan jag hade satt tillbaka bensinpumpen och slängt mig under bilen. Det typ forsade bensin från tanken någonstans.

Väl hemma började jag riva lite. Började med inspektionsluckan till bränslematningen, nivåmätningen och returen till tanken. Det visade sig att där var det inte helt tätt eftersom det skruvlocket inte satt fast ordentligt. Efter mycket om och men och fram och tillbaka sitter jag nu och funderar på någon form av ersättare till orginaltanken, men samtidigt går funderingarna om det är värt det och om det kommer bli problem vid nästa SBP.

Hur har ni gjort som har icke-orginalsystem på era bilar? Vad bör man tänka på och vilka fallgropar finns?

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Årets upplaga av BugRun är nu avklarad och jag har kommit hem och landat ordentligt.

Det började som vanligt två veckor innan med lite servicearbeten, stressmeck och finjusteringar. Pga inträngande fukt i bilen under en längre tid hade taket börja hänga lite vilket skymde sikten bakåt. Efterhand som saker och ting lossades för att kunna byta tak fick jag lite feeling och började istället skruva bort så mycket som möjligt för att förbereda ett burbygge. Det slutade med att all plast och inredning bakom köraren nu är borta.

Väl på BugRun bjöds det på mycket åka redan på fredag eftermiddag. Lördagen var regnig men söndagen bjöd återigen på fint väder. Jag märkte också att det gick lite fortare nu än för två år sedan när jag var där sist och det kan jag nog tacka erfarenheten och NiklasFalk för då han gav mig många tips när jag var på Kinnekulle senast. Många tips var det väl kanske inte, utan mest "Gasa mer!".

Har inte hunnit göra några djupare analyser av loggarna jag tog men ca 4 sekunder snabbare blev det nog allt.

Det blir fler uppdateringar i sommar då burbygget påbörjas men även när Supersprint-grenröret skall monteras.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Efter en närmare analys av alla loggar från BugRun blev den snabbaste tiden 1:47,69 vilket är en skarp förbättring mot förra personliga bästa på 1:53,25.

Än ännu djupare analys visar att om jag samlar ihop alla de bästa sekorerna kan jag komma ner till 1:46,56 och då kommer tidskapningen mellan innan chikanen och krönet.

En intressant observation och motivation till att banta lite är att pappa hade en högre sluthastighet på rakan innan Mjölby. Han är ju 30 kg lättare än vad jag är. Jag har dock snabbare sektortid än vad han har, men det kan ju bero på hur modig man är in i Mjölby

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Kul kul thumbs up
'
Vad är det för spec på Golfen numer?
Coilovers , R-däck.......??

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Inte mycket har ändrats sen på väldigt länge. G60-bromsar, noname-sänkningssats 40mm, Falken Azenis. Har ett supersprint extraktorgrenrör liggendes som kommer monteras inom kort samt att nya R-däck skall inhandlas under säsongen.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Så gatdäck , sänkfjädrar och 280mm bromsar! thumbs up
Då är det väl en helt ok tid väl.

Jag åkte 1,42,9 sist.
Men R-däck , snikcoilovers och 280mm broms.
Men min bil har ingen inredning och bur.

Sedan åker Johan/Sixps 1,39.
Han har 2,0 16V , sellholmben och lättad bil.

Bara att fortsätta nöta på thumbs up

VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (93507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande