Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
16 besök senaste veckan (305813 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Jo jag vet ju hur det där funkar även om det är i motorn där bakträsket jag har mina erfarenheter.

Ja det finns ju vissa paralleller med GT3 vs vanlig elva vs racemoddad elva o så... thumbs up

Stockholm
Här sen Apr 2004

Ibland är jag så sugen på att byta till en CSL. Den känns lite mer användbar än min vagn.

Men.....sen kör man en runda i Porschen, och då vill man ha två bilar.

Och det blir det inte.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
GT3or har en styrkänsla CSL'en inte når fram till, lite avis faktiskt. Men man är klart mer osynlig på andras radar i CSL'en vilket jag tycker är skönt (så länge man inte gasar lite extra och all lystrar till )

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
GT3or har en styrkänsla CSL'en inte når fram till, lite avis faktiskt. Men man är klart mer osynlig på andras radar i CSL'en vilket jag tycker är skönt (så länge man inte gasar lite extra och all lystrar till )

GT3? Vi pratar inte komfortbilar med servo och sånt. Jens och jag pratar hardcore 964RS utan hjälpmedel.

Sorry för lite off-topic i din tråd Magnus.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tyvärr är loggfilerna från Mantorp lite skumma, de varierar mellan 10Hz och 1Hz fast jag hade blåtands-10Hz-GPS-pucken igång hela dagen. Däremot hade jag blåtands-OBD2-pluppen bara ikopplad en del av dan och jag gissar att det är det som spökar till det.

Men jag har bra loggar på några varv runt 1.30.70 (snarare än dagens bästa på 1.30.08) att jämföra mot den gamla 1.29.02. Hursomhelst, nu kan jag kolla lite iaf! De nya varven är från väldigt tidigt på dagen när jag safear ordentligt ner mot Mjölby, jag bromsade ordentligt tidigt och fick köra fram till kurvan. Hellre safe än sorry som det heter på svengelska. Senare på dagen bromsade jag successivt senare in i Mjölby men å andra sidan vete tusan om jag fick till apex och utgången rätt då...

Röd = 1.29.02
Blå = från samma dag som den röda

Grön + Lila = de nya loggarna från häromdagen

Röd + blå är med Michelin MPSC
Grön + Lila är med Kumho V70A
Fast jag tror nog chaffisen spelar in en hel del här också

Helt klart intressanta saker att se här. Jag ska sitta och titta en stund o sen formulera lite tankar Återkommer.

Stockholm
Här sen Jun 2012

Re:

Magnus Thomé skrev:
De nya varven är från väldigt tidigt på dagen när jag safear ordentligt ner mot Mjölby, jag bromsade ordentligt tidigt och fick köra fram till kurvan. Hellre safe än sorry som det heter på svengelska.

Ingen minns en fegis! Å andra sidan ser man bra dum ut på hjullastaren. Snygg rattat thumbs up

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

CSL är verkligen en pärla.
När sportauto testade nya M4 i supertest så blev tiden 7:52 på ringer och då är man fortfarande inte nere på CSLen 7:50 tid neddamma testchaufför!

Sjysst video och lyxigt att ha banan för sig själv.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En undring. Tips på vad man bör kolla om servoverkan på styrningen minskar när man kommer ner mot 800rpm, dvs tomgång. Direkt redan vid 1000-1100 rpm och uppåt är allt precis som det ska. Men på tomgång så blir styrningen märkbart tyngre. Styrservot är helt nytt och servopumpen nybytt till en lågmilad som ska vara ok.

Tips på vad som bör kollas först? Är det med jättelik sannolikhet pumpen (som ska vara okej) som är huvudmisstänkt eller kan något annat spöka efter byte av pump och styrservo?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det ska inte vara så då (för att lätta lasten), och varför puttar du runt på tomgångsmotorn?

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Har du rätt storlek på remhjulet?

Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Niklas Falk skrev:
Det ska inte vara så då (för att lätta lasten), och varför puttar du runt på tomgångsmotorn?

+1 på den.

Man ska ALDRIG vrida på ratten när man står still... sist jag gjorde det så sköt jag servoslangen på statoil mantorp

Men ska prova å göra det imorgon lite lätt för att se hur min beter sig, återkommer

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

E.Svensson skrev:
Man ska ALDRIG vrida på ratten när man står still... sist jag gjorde det så sköt jag servoslangen på statoil mantorp

Antar att du inte bor i en storstad

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Min pump havererade på E46M3:an, den blev gradvis sämre och morrade och gav sämre servoverkan ju lägre varvtalet var. Till sist så fanns ingen servoverkan alls på tomgång.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Min pump havererade på E46M3:an, den blev gradvis sämre och morrade och gav sämre servoverkan ju lägre varvtalet var. Till sist så fanns ingen servoverkan alls på tomgång.

Det som är lattjo är att det finns inga missljud ÖHT. Och perfekt servoverkan över 1000-1100 rpm ungefär. Och det har inte ändrat sig det allra minsta trots en del mil på ban- och slalomträffar. Hur enkelt eller illa till sitter pumpen att byta? Får bildgoogla lite

sweanders skrev:
Har du rätt storlek på remhjulet?

Ja, det undrade jag också, pumpen är ju beggad och köpt av en räserintresserad kille, så jag undrar om det måhända kan vara bytt. Känns som ett långskott men jag undrar ju ändå. Det ska vara en pump som gått några få tusen gatmil. Undrar hur man tar reda på om det är rätt remhjul... Kommer man åt pumpen ÖHT för att mäta? Jag har inte rotat i var den sitter.

Niklas Falk skrev:

Nä, ska inte vara så. Är nytt beteende efter bytet av pump och servo.

När jag ska ur en trång parkeringsficka typ... Och att det är SMG. Lite knökigt att öka varvet för då drar bilen iväg med dumpad koppling Lägger jag SMG i friläge så går det ju men... ja... när jag parkerar är svaret alltså

Huddinge
Här sen Nov 2002

Pumpen är ganska smidig att komma åt och byta, jag gjorde allt uppifrån men man slabbar en del på bukplasten så man bör tabort och rengöra den efteråt iaf.

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Pumpen är ganska smidig att komma åt och byta, jag gjorde allt uppifrån men man slabbar en del på bukplasten så man bör tabort och rengöra den efteråt iaf.

Tack. Eftersom den inte låter illa det minsta och inget ändrar sig ÖHT så känns det inte som akut vilket är skönt. Men jag ska kolla runt efter en annan lågmilad beggad pump gissar jag.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:

Tack. Eftersom den inte låter illa det minsta och inget ändrar sig ÖHT så känns det inte som akut vilket är skönt. Men jag ska kolla runt efter en annan lågmilad beggad pump gissar jag.

På min kunde man se att servo oljan blivit gråfärgad.

Allt började med att locket lossnade vid första bankörningen pga hårt/torr packning till servolocket.

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Tjenare Magnus!
Tänkte be om din åsikt rörande bromsbelägg!

Kör idag pfc08 och är nöjd med dom (aldrig provat något annat än dessa), men nu börjar dom sjunga på sista versen...
Funderar lite över att prova Pagid...
Hur upplevde du att bettet i dom är jämfört med PFC?
Hur var livslängden?

Vill ha det bästa belägget fast även ett så lågt pris som möjligt per inbromsning

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

E.Svensson skrev:
Tjenare Magnus!
Tänkte be om din åsikt rörande bromsbelägg!

Kör idag pfc08 och är nöjd med dom (aldrig provat något annat än dessa), men nu börjar dom sjunga på sista versen...
Funderar lite över att prova Pagid...
Hur upplevde du att bettet i dom är jämfört med PFC?
Hur var livslängden?

Vill ha det bästa belägget fast även ett så lågt pris som möjligt per inbromsning

Jag har inte koll på priserna på PFC08 vs tex gula Pagid. Så prisvärt per krona får du kolla själv Av de två tycker jag PFC08 är klart tåligare för varma grejer vilket jag brukar kunna ha Jag tycker PFC08 har lite mer bett men när man väl tryckt ner pedalen så är båda okej att dosera. Har inte annars upptäckt någon tydlig skillnad i slitage eller nerskitning och båda kan låta vid gatkörning lite från o till.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Fan, hade inte riktigt disciplin att ta det lugnt, majoriteten av rundorna under dagen försvann i (skoj) överkörande Så när en handfull av dagens repor försvunnit på gladåka så hade jag behövt lite fler varv för att putsa vidare. Ett tag kändes det omöjligt att putsa på tiden, sen rasslade den ner över 1,5 sekund och även på det snabbaste åket kunde jag putsat på både vändning och det snabba partiet i båda riktningar. Så det går att köra fortare. Jag skyller på värmeslag eller nåt

Start o mål i filmen/loggen är lite svåra att sätta exakt rätt. Den officiella tiden för dagen är från Bilsports tidtagningsutrustning som ju är rikslikare här på Emmaboda. Den blev 1:26.3. Jag har i videon höftat till start o mål i så att varvtiden stämde någorlunda med Bilsports grejer

Sen fanns det vissa andra personer som körde både 1:23 och 1:24. Fruktansvärt irriterande Fast jag röstade för att alla som trailade bilen till o från Emmaboda skulle få straff om två - tre sekunder på sina tider och alla som byggt om eller lättat sina bilar från fabriksutförande skulle få ytterligare straffpoäng Det gick inte igenom

Örebro
Här sen Okt 2005

Tack för dessa fantastiska filmer Magnus, det stillar själen lite att få lyssna på lite ljuv CSL-musik ibland

Bra kört också, 1.26 är ju inte dåligt alls..!

Kul att vi kunde hälsa på E20 i Örebro senast, helt otrolig timing

Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
16 besök senaste veckan (305813 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande