Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tankavlufting - funktion hos kolkanistern?
6 besök senaste veckan (3623 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Jag har ett lite obehagligt problem på Alfan, tankavluftningen verkar inte fungera speciellt bra. Vid varmt väder eller bankörning blir det helt enkelt övertryck i bensintanken...

Systemet för avluftning ser ut ungefär så här:

Bensintank -> kondenseringstank -> ventil som kan släppa in luft vid undertryck -> lång ledning -> ventil som bara tillåter flöde mot kolkanistern -> kolkanister vid motorrum -> elektrisk ventil styrd av Boschstyrboxen -> motorns insug

Jag har provat att lossa avluftningen straxt innan ventilen som tillåter flöde mot kolkanistern och där pyser övertrycket ut = ingen blockering innan den ventilen.

Hur vanligt är det att kolkanistern blir igensatt? Går det att plocka vilken kolkanister som helst från skroten?

Finns det någon funktion i kolkanistern som släpper ut filtrerad luft? Backventil på den?

EDIT:
Innan någon frågar: Jag har nån form av miljötänk så att helt sonika ersätta med en slang ut i det fria vill jag inte göra.

Mvh
Magnus

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

På min gamla Omega A blev det nåt fel med kolkanistern så bensintanken sögs ihop. På den tiden hade jag inte så mycket miljötänk så jag satte helt enkelt ett T-kors på slangen från bensintanken till kolkanistern.
Sen drog jag en slang ut i fria luften från T-korset, tror jag ledde ner den i nån balk eller var jag nu gömde den nånstans.
Efter det slutade tanken sugas ihop. SBP kollade aldrig funktionen på kolkanistern så det gick bra där med.

På Omegans kolkanister är det två anslutningar, den ena går till tanken resp. solenoiden på insuget. Den andra har en slang som går ut i fria luften.
Sitter på lite olika ställen i motorrummet, på sexcylindriga modeller sitter den bakom höger fjäderbenstorn.
Har för mig att den sitter där på fyrcylindriga modeller också. Årsmodeller runt -90 till -93.
Måtten är ca 150 mm diameter och 200 mm hög, sitter med en klämring med en fästvinkel.
Risken finns ju att det man hittar på skroten är kass...

PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004

På Zetecen som jag har i min MGB hade jag kolkanistern kopplad enligt något schema jag hittade på nätet.
Lång slang från tanken-> t-stycke->kolkanistern. Andra anslutningen på t-stycket gick via en magnetventil till insuget.
Vid övertryck i tanken trycktes luft/bensinångor via slangen ut till det fria via kolkanistern som då fångade upp kolväten och annat jox som man inte vill ha ut i friska luften. Vid undertryck i tanken sugs luft in via kolkanistern och slangen.
Via motorstyren öppnas sedan magnetventilen och insugets undertryck suger luft från tanken och från det fria via kolkanistern. Innebär att bensinångor från tanken sugs bort och att kanistern regenereras.
Som jag fattar på din beskrivning så får kanistern aldrig möjlighet att regenereras.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

PerS skrev:

Som jag fattar på din beskrivning så får kanistern aldrig möjlighet att regenereras.

Osäker på om det är min beskrivning eller om det är felkopplat. Kolkanistern såg ut att ha tre anslutningar:
- Från bensintank
- Till elektrisk ventil/motorns insug
- Till fri luft?

Den sista borde ge kolkanistern en chans att andas och då borde aldrig övertryck inträffa i systemet? Ser din poäng där annars, tack för varningen.

Mvh
Magnus

Skruva banåkabil
6 besök senaste veckan (3623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande