Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1910 besök totalt |
Bättre bromsar fram...
..är kanske inte "bara att hänga dit" men... ![]() om man lyckas hitta en skiva och ett ok som matchar ![]() ![]() då stöter man på saker som monteringsoffset, yttre radie, centrumlinje, och sen har man fästescentrum på nya oket och på den gamla oketsfäste. Antar att massor av bromsaholics har gjort detta tidigare, dvs, gjort en adapterplatta själv, hur gick det till (med tanke på alla mått) och vilka material har visat sig fungera (hålla ihop) på t.ex en 1300+kg's auto. I startblocken... _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
Du har glömt det viktigaste, bromsbalansen.
om du monterar feta ok fram och har kvar orginal bak så kommer oftast bromsbalansen att bli galet långt fram och dina nya fina bromsar ger bilen sämre bromsförmåga än orginal. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Är nog visserligen bra om Gleb20V funderar över bromsvågen lite, men lite mer tryck fram skadar sällan: Hårdare belägg fram - lägre friktionskoefficient (jämfört med originalbeläggen bak) Bättre grepp/r-däck - mer tyngd på framhjulen En nyare bil (vilket signaturen Gleb20V antyder?) har ofta elektronisk bromskraftsfördelning dessutom. Chansen är stor att det kan funka riktigt bra. _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||
Som jag ser det så är väl bromsbalansen redan satt ur spel om orginalsetet fram brinner efter ett nn-antal varv. Tuffare delar hjälper såklart på vägen (belägg m.m) med sen kommer den där tanken tillbaka på att "hänga på" lite större diameter och därmed andra OK. Ang. bromsvåg. de bakre skivorna verkar iofs inte jobba ihjäl sig så där finns det potential för att tillverka mer värme, men uppgradera fram först och fundera på b-våg (besiktningsproblematiken tynger dock ner detta "tillval"). Tillbaks till tänkhörnan..... ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
Jag tillverkade egna adapterplattor i vanligt bonnstål, inga problem med hållbarhet eller liknande. Enda bekymmret är att man får jobba lite på att inte använda för mycket material, annars väger snart adaptern mer än oket...
![]() Men som sagt vanligt stål med lite eftertanke och bultar mm i bra kvalitet så är det inga som helst problem. _________________ Karl Brag |
||
Det beror på hur underdimensionerade bromsar man har fram från början... _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||
Gjorde själv en wilwood konvertering i vintras till min GTV.
Använde "vanlig" aluminium både till adapter och okfäste. Monterade en manuell tryckreducereingsventil i kupen, har inte besiktigat men man lär behöva mörka lite antar jag. Ytbehandlade med svarteloxering. vanliga 8.8 skruvar mellan adapter och skiva. 12.8 till okinfästning (fingängat). Har inte räknat på dimensioner men sneglat på org. mått och uppskattat dim. på köpgrejor. Har kört vid tre tillfällen i år och än håller det iallafall ![]() fast min bil är inte speciellt snabb eller tung (i år 128hk, 1040kg) En annan fördel men wilwood är priset på brombelägg är väldigt bra, iallafall från england ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Frambromsarna är inte så grova direkt men jag ville bibehålla 15" fälgarna. Org 269 och nu 298.6 så lite bättre blev det iallafall. bak 250x10 och nu 250x19 Jämfört med brembo org ok etc minskade vikten fram per sida med 0.8kg och bak 0.2kg. mvh _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1910 besök totalt |