Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bättre bromsar fram...
1910 besök totalt
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Bättre bromsar fram...

..är kanske inte "bara att hänga dit" men...
om man lyckas hitta en skiva och ett ok som matchar thumbs up , t.ex en 312*25 skiva och ett köpeWilwood-ok thumbs up ,
då stöter man på saker som monteringsoffset, yttre radie, centrumlinje, och sen har man fästescentrum på nya oket och på den gamla oketsfäste.
Antar att massor av bromsaholics har gjort detta tidigare, dvs, gjort en adapterplatta själv, hur gick det till (med tanke på alla mått) och vilka material har visat sig fungera (hålla ihop) på t.ex en 1300+kg's auto.

I startblocken...

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Du har glömt det viktigaste, bromsbalansen.

om du monterar feta ok fram och har kvar orginal bak så kommer oftast bromsbalansen att bli galet långt fram och dina nya fina bromsar ger bilen sämre bromsförmåga än orginal.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



Daniel Nihlén skrev:
Du har glömt det viktigaste, bromsbalansen.

om du monterar feta ok fram och har kvar orginal bak så kommer oftast bromsbalansen att bli galet långt fram och dina nya fina bromsar ger bilen sämre bromsförmåga än orginal.


Är nog visserligen bra om Gleb20V funderar över bromsvågen lite, men lite mer tryck fram skadar sällan:

Hårdare belägg fram - lägre friktionskoefficient (jämfört med originalbeläggen bak)
Bättre grepp/r-däck - mer tyngd på framhjulen

En nyare bil (vilket signaturen Gleb20V antyder?) har ofta elektronisk bromskraftsfördelning dessutom.

Chansen är stor att det kan funka riktigt bra.

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891


Trådstartare
Daniel Nihlén skrev:
Du har glömt det viktigaste, bromsbalansen.

om du monterar feta ok fram och har kvar orginal bak så kommer oftast bromsbalansen att bli galet långt fram och dina nya fina bromsar ger bilen sämre bromsförmåga än orginal.


Som jag ser det så är väl bromsbalansen redan satt ur spel om orginalsetet fram brinner efter ett nn-antal varv. Tuffare delar hjälper såklart på vägen (belägg m.m) med sen kommer den där tanken tillbaka på att "hänga på" lite större diameter och därmed andra OK.

Ang. bromsvåg.
de bakre skivorna verkar iofs inte jobba ihjäl sig så där finns det potential för att tillverka mer värme,
men uppgradera fram först och fundera på b-våg (besiktningsproblematiken tynger dock ner detta "tillval").

Tillbaks till tänkhörnan.....

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Jag tillverkade egna adapterplattor i vanligt bonnstål, inga problem med hållbarhet eller liknande. Enda bekymmret är att man får jobba lite på att inte använda för mycket material, annars väger snart adaptern mer än oket...
Men som sagt vanligt stål med lite eftertanke och bultar mm i bra kvalitet så är det inga som helst problem.

_________________
Karl Brag
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Daniel Nihlén skrev:
Du har glömt det viktigaste, bromsbalansen.

om du monterar feta ok fram och har kvar orginal bak så kommer oftast bromsbalansen att bli galet långt fram och dina nya fina bromsar ger bilen sämre bromsförmåga än orginal.


Det beror på hur underdimensionerade bromsar man har fram från början...

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Gjorde själv en wilwood konvertering i vintras till min GTV.
Använde "vanlig" aluminium både till adapter och okfäste.
Monterade en manuell tryckreducereingsventil i kupen, har
inte besiktigat men man lär behöva mörka lite antar jag.
Ytbehandlade med svarteloxering. vanliga 8.8 skruvar mellan
adapter och skiva. 12.8 till okinfästning (fingängat).
Har inte räknat på dimensioner men sneglat på org. mått
och uppskattat dim. på köpgrejor.

Har kört vid tre tillfällen i år och än håller det iallafall
fast min bil är inte speciellt snabb eller tung (i år 128hk, 1040kg)

En annan fördel men wilwood är priset på brombelägg är
väldigt bra, iallafall från england thumbs up








Frambromsarna är inte så grova direkt men jag ville bibehålla 15" fälgarna. Org 269
och nu 298.6 så lite bättre blev det iallafall. bak 250x10 och nu 250x19
Jämfört med brembo org ok etc minskade vikten fram per sida med 0.8kg och bak 0.2kg.
mvh

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Skruva banåkabil
Bättre bromsar fram...
1910 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande