Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur bygga bra oljefälla?
6 besök senaste veckan (5081 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hur bygga bra oljefälla?

Jag har en motor med hög vevhuskompression som trycker ut olja genom vevhusventilationen. Säsongen är kort i Sverige så jag vill helst inte riva motorn nu eftersom den i övrigt funkar bra.
Tänkte därför försöka göra en "oljefälla" så att jag kan köra i sommar utan att kladda ner hela motorn.

Här nedan kommer två idéer till oljefälla. Synpunkter, för- och nackdelar?
(hoppas att jag inte gjort någon tankevurpa! )

Alternativ 1

Alternativ 2

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur bygga bra oljefälla?

calle_o skrev:
Jag har en motor med hög vevhuskompression som trycker ut olja genom vevhusventilationen. Säsongen är kort i Sverige så jag vill helst inte riva motorn nu eftersom den i övrigt funkar bra.
Tänkte därför försöka göra en "oljefälla" så att jag kan köra i sommar utan att kladda ner hela motorn.

Här nedan kommer två idéer till oljefälla. Synpunkter, för- och nackdelar?
(hoppas att jag inte gjort någon tankevurpa! )

Ta ett rör, gör en anslutning i nederkant som går till motorns ventilationsrör... Inne i röret sätt skivor cirka 45 grader gentemot horisontalplanet så du bildar en 'labyrint' på vägen upp. I överkant sätt anslutning till insug/inloppsrör/vaccum

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Ta ett rör, gör en anslutning i nederkant som går till motorns ventilationsrör... Inne i röret sätt skivor cirka 45 grader gentemot horisontalplanet så du bildar en 'labyrint' på vägen upp. I överkant sätt anslutning till insug/inloppsrör/vaccum

"Labyrint" med 45 graders skivor funkar alltså bättre än rostfri "stålull"?

Menar du så här?

Stockholm
Här sen Nov 2002

calle_o skrev:
Rolle Scirocco skrev:

"Labyrint" med 45 graders skivor funkar alltså bättre än rostfri "stålull"?

Menar du så här?

Oljefälledelen så ja, stålull kan 'sättas' igen men labyrinten kommer alltid vara öppen.

Örebro
Här sen Apr 2006

Min M30-motor slänger ur sig olja när den samlat på sig lite uppe i toppen vid hård kurvtagning och sen dränerar den allt in i insuget med ett härligt vitt moln som följd.

Löste det så här,

Nu drar ju inte motorn olja hela tiden men grundtanken är ju att få oljedimman att kondensera/fästa på nån hyfsat kall yta.
Funkar för mig och billigt blev det också.

TVR Chimaera 500
Citera
Skruva banåkabil
Hur bygga bra oljefälla?
6 besök senaste veckan (5081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande