| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Temp signals splitt
|
1606 besök totalt |
|
Re: Temp signals splitt
Inte helt enkelt, då det oftast handlar om PTC/NTC-motstånd och enda sättet för sprutet att mäta den är att skicka spänning och mäta spänningsfall över den. Dvs. det funkar inte att parallelkoppla loggern och sprutet om inte de använder exakt samma spänning. Men det är kanske värt att testa? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Ja det funkar. Redan köpt men jag ville helst få splitten att funka. Då får jag Exskt samma värde som ECU-n samt mindre kabel dragning och slippa montera givaren _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
ECU:n "matar" givaren med fast spänning och mäter spänningsfallet över den. Det gör loggern också. Problemet är att man inte vet vilka spänningar de använder. Ifall det är olika finns det risk att de förvirrar varandra. Jag skulle först och främst mätt vilken spänning ECU samt loggern använder för att "mata" givaren. Ifall spänningar är olika, det är inte värt att testa. Ifall de är det, skulle man teoretiskt parallelkoppla kablar.
Men rent spontant känns det lite risky, så separata givare är att föredra. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det brukar vara 5 volt referensspänning till givare på de flesta insprutningssystem, både original och eftermarknad.
Men det är alltid säkrast att mäta först, en vanlig multimeter kommer man ganska långt med. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Två ohmmätare parallellt lär nog aldrig komma överens bra, de lär åtminstone behöva kalibreras tillsammans med trial&error.
Läser inte loggern ECUn (inte alltid självklart trots att det "ska gå")? Det är nog det enda sättet att dela värdet från en sensor. |
||
|
Re:
Jag menade att man mäter motståndet på två likadana givare med en multimeter, visar de samma värde vid samma temperaturer så bör man kunna lita på att både sprutet och loggern får samma invärde. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Det kommer inte att funka bra om man använder en motståndsgivare. Instrumentet (panelinstrument eller insprutningssystem) skickar ut en känd ström och mäter vilken spänning det blir (alt. en känd spänning och mäter vilken ström det går). Om två instrument skickar ström genom samma motstånd får inget av instrumenten korrekt läsning av temperaturen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Exakt Har gett upp detta och kör på en extern givare för stunden. Ni som är proffs på detta. Motec adl daschen vill ha ett 1000ohm pull upp motstånd men när jag kopplar in utan visar den Exskt rätt. V låds givaren visade typ minus -55 tills pull upp va på plats _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Temp signals splitt
|
1606 besök totalt |