| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Sparade trådar/FAQ  Plangolv och vikt. Värt det? | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (72664 totalt) | 
| 
							Re:                                                          
 Det där såg ju inte alls dumt ut. Nu måste jag bara klura ut hur jag ska fästa det utefter sidorna. _________________ Claes-Olof Strand | ||||||
| 

Grymt spännande. Jag klurar på att försöka få till min så slät som det bara går under och göra en alu-botten. 
 Men hur leder man smartast in lyft till kyl osv? Finns det någon smart formel för att räkna ut vart intagen ska placeras? _________________ Lars Gustavsson | ||||||
| 

Jag har provat i år med plangolv på min Timeattack bil. snabba banor typ rudskogen osv där gör det en jäkla skilnad. på tex Tierp inget alls.
 Problemen jag har haft är värme. nästan 800hk utvecklar en jävla värme genom avgaset så jag lesna på att sitta i en bastu så jag körde utan resten av året istället. körde alu 2mm _________________ Mikael Engblom | ||||||
| 

Oerhört intressant tråd.    För att delvis kompensera för begränsade möjligheter att konstruera golv och kylningsproblem med bilen överväger jag en halvmesyrslösning, splitter/diffusor. Kan någon dela med sig av sådana erfarenheter? Gör det skillnad? Hur långt in under bilen måste de gå? _________________ Mvh/Micke Regnell   | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Kul att höra. Låter lite jobbigt med bastun bara  Ledde ni in kylluft i kanalen runt avgassystemet för att kyla? Några bilder på lösningen? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. | ||||||
| 

Lyfter denna . Hur pass värt är det att endast köra splitter fram och plant en liten bit under motorn t ex. Eller att bygga plant bak till en bit före och efter slutväxeln? För kylning vill säga. Avgasröret blir nog lindat en bra bit så det oroar jag mig inte för.
 Detta skulle då vara på en äldre bil med bergskedjor undertill. Sedan har jag läst lite snabbt någonstans att golvet inte ska vara plant utan lägre i mitten för att få groundforce , men hur mycket lägre? _________________ erik nyberg | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Det får ju vara nedstickande kanter mellan delarna naturligtvis, vilket minskar markfrigången, men de slipar in sig med tiden. | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Precis   _________________ Jocke Hellqvist. | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Två rännor för luften på vardera sida, men kjolarna behöver ju inte släpa i backen. | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Okej tror du missförstod mig lite  jag menar andra ledden, alltså så den funkar lite som en vinge och det blir en lågtryckzon som suger fast bilen mot marken (groundforce) lr är det jag som från början missförstått grund principerna kanske   _________________ erik nyberg | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Det blir hög fart på luften under bilen om golvet är slätt & fint och högt lufthastighet ger ju lågt lufttryck under det släta golvet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50   | ||||||
| 

Hmm då måste ja försöka hitta igen vars ja kan ha sett detta å klura vad de menade
 Edit: inte hittat rätt sida men kollade massa ving formler å jag blir mer och mer säker att det jag pratade om stämmer. Något som kallas för groundeffect om ja inte är å cyklar _________________ erik nyberg | ||||||
|  | Sparade trådar/FAQ  Plangolv och vikt. Värt det? | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (72664 totalt) |