Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (36196 totalt) |
Var ett tag sedan jag skrev i tråden. Oranga faran har fått konkurrens av två Engelska leksaker i form av Ginettor som tar lite tid i anspråk också. Mest att sortera ut alla problem. Påminner inte så lite om 944:a tiden....
![]() Lite skruvande med den oranga har det dock blivit samt en renovering av motorn modell light. Blev nya lite vassare kammar samt ett Unichip så nu har vi 250 hk på bakhjulen. Vad det ger i motorn tvistar de lärde men uppgifterna om effektförlust pendlar mellan 7% upp till 22%. Där 22% borde innebära härdsmälta. Jag har själv räknat på cirka 12%, vilket skulle innebära cirka 285 hk i motorn. Det har varit en varm sommar och tydligt är att bakmotorporsche lider av värme och tappar mkt effekt därför är nästa projekt att kika på insugsluftens temperatur även om motorn enligt utsago skall pumpa 4000 m3 i minuten så kan det vara värt att investera lite tid på det. Vidare så har jag bestämt mig för att höja bilen cirka 20-30 mm då både bärarmar och drivaxlar pekar uppåt, vilket jag helst vill hålla till ett minimum. Bilrackaren sliter rejält med bakdäck och nya 295:or har precis monterats. PCSR tävling på Gelleråsen har också avverkats med två 3:e platser som facit. Tyvärr med gamla bakdäck, vilket gjorde det hela mer en lovligt bakhalt. 911:a körs bäst med fräscha däck. Har även kört några träffar med PCS för att träna spårval, vilket är nog så annorlunda med 964:a jämfört med 944:a. Kommer att träna spårval resten av säsongen för att under nästa säsong köra mer med PCSR igen och förhoppningsvis göra bilen mer rättvis. Jag kan vara rätt envis och skulle vara rätt förvånad om farten inte är hittad innan nästa års premiär på Mantorp. Liten regnfilm från Mantorp med PCS. Bra träning i regnet. ![]() https://www.youtube.com/watch?v=UvuT _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Monterar nu lite nya krängare för bättre justerbarhet samt även en ny front som förhoppningsvis skall förbättra toppfarten och aerodynamiken något då den är hopplöst långsam på raksträckorna.
Bilskrället väger cirka 1220 kg idag med drygt 100 kg förare och utrustning. Till nästa säsong blir det G50 istället G64 låda, vilket sparar drygt 15 kg bak och därmed kan jag gå ned lite i bränslemängd och spara 15 kg där fram också. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Du har en intressant tråd John
![]() Sällan man ser att det skrivs om hur det tränas ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag kan lätt tänka mig hur det känns att gå från en 944 till en 964. Har själv en 924S och en 911 och det är verkligen olika uppförande på vägen. Träning för att köra bakmotorporsche snabbt känns väldigt rimligt, 924-944 lär man ju sig efter några varv..
Lycka till ![]() Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Jo, rejäl skillnad på körstil. 944:an hade jag byggt och ställt in löjligt neutralt. Gick att bromsa vid 70m innan Mjölby och gärna under sväng. Har provat liknande manövrar med 911:an och det blir lätt spännande. Slutar oftast med piruett. 911:an kräver att man är klar långt tidigare och straffar hårt om man gör fel. Känslan när man gör rätt och bilen sätter sig är dock obeskrivlig.
Detta kräver dock tillvänjning och det är det jag gör den här säsongen. ![]() Funderar på att köra Kanonloppet men mest för att se på alla andra roliga bilar och insupa atmosfären lite. ![]() Kan nog vara så Eddie att det är lite oortodoxt att träna men är ganska övertygad om att milen innan för västen kommer att göra skillnad. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re:
Nejdå, jag tycker du gör helt rätt ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Såklart ska du köra Kanonloppet, vi ser även tävlingar som träning! se till att anmäla före 25/7, blir ju dessutom billigt enl. pcsr info
![]() _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
En RS hub som gör att du går från två remmar ned till en rem i bak. Uppsidan är att du slipper lite roterande massa och det blir en rem mindre att byta. Baksidan är att bilen inte laddar lika bra på låga varv. I en tävlingsbil så är låga varv ovanligt.
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Har kört Kanonloppet som gick allt annat än kanon för min del. Har skruvat bort mig på inställningar under året, ny 8 mm klenare krängare bak var nog den allra sämsta uppgraderingen för säsongen. Gjorde att bilen bättre hade fungerat som plog. Var hopplöst efter övriga bilar och var rätt less efter helgen.
Ge upp är inte min stil dock så nu har bilen varit i Skåne 2 veckor på makeover. Tillbaks är grundinställningar samt en ny motorstyrning, vilket gör att bilen faktiskt har 300 hk i motorn samt cirka 385 nm som maxvrid. Finalhelg nu på Mantorp och jag känner skönt avslappnad. Har inget med totalseger att göra, vilket inte heller var målet med säsongen. Skall bara dit och köra bilen som den förtjänas. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Mindre smickrande film från Kanonlopps helgen.
Bilen gick på 3 hjul ut på raksträckan och varje försök till gas gjorde att bilen trycktes ut mot läktaren. Blev liksom lite småtråkigt. https://www.youtube.com/watch?v=HgmZ _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Kul att se att du kämpar på John!
![]() Men jag måste bara fråga och det är inget illa ment. Bilen gick väl rätt bra när Pajje hade den, varför behöver den byggas om chassimässigt? Skall du klassa om den, eller köra något annat? Eller kliar det bara i fingrarna att få göra om enligt eget huvud ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Re:
Ha ha ha......din fråga är väldigt relevant! Du är den andra som ställer samma fråga på 3 veckor. Hade ett långt samtal med Forza för några veckor sedan angående chassi till bilen. Saxat från minnet: Forza: "Hur gick bilen med tidigare ägare" Jag: "Klassegrare i 8C och en vinnarbil" Forza: "Så du tog en väl fungerande vinnarbil och ändrade allt?" Jag: "Jo det blev så......." Forza: "och nu är nuvarande plan??" Jag: "att nolla bilen, dvs att återställa till hur den stod från början" Forza: "låter vettigt! Vem var det förövrigt som rådde dig att sätta en tandpetare till kräningshämmare bak? Vet du vad skillnaden i hårdhet mellan 26 mm och 18 mm är?" Jag: "Nej men det understyr ganska mkt just nu" Samtalet pågick i 40 minuter och jag fick veta att jag levde men det var ett bra uppvaknande! Jag gillar tydlighet ![]() Idén bakom mitt justerande var att jag tyckte att bilen var svårkörd då jag kom direkt från 944 (lättkörd) till 964:a (svårkörd) eller åtminstone väldigt annorlunda. Planen var att försöka få bilen som jag ville ha den istället för att anpassa min körstil hur bilen skulle köras. Facit är att jag har misslyckats men att jag har lärt mig rackarns mkt på vägen eller för att vara mer exakt mer än 9 av 10 förare till liknande bilar lärt sig under många år har jag lärt mig på ett år genom att testa alla inställningar och analysera vad de gör. Jag är en galet envis person och kommer säkert fortsätta fatta beslut som av många kommer att anses fullständigt tokiga men för mig är det en läroprocess och om jag inte har provat så vet jag inte. Men som sagt din fråga är väldigt relevant och killen på Forza var väldigt tydlig! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Hej John,
Ja ungefär så ![]() Som sagt "keep up the good work" ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Problemet jag upplevde i början med bilen var väl egentligen att jag aldrig förstod hur sakta man var tvungen att åka in i kurvan med en 964:a och den långa väntan innan det var dags att trycka på igen. Med 944:an var det hög fart in med lite trailbreaking och sedan långsamt ut......två olika skolor.
Nu börjar jag dock sakta kunna köra 964:a och då faller mina egna inställningar då bilen plötsligt behöver mer extrema hjulvinklar igen. Sanningen att säga så var dock mitt största misstag att byta 26 mm krängare bak till 18 mm krängare. Skillnaden är inte 8 mm utan 26 mm är 4 ggr så vridstyv jämfört med 18 mm. Därav Forza killens fråga om tandpetare. Bilen har dessutom mjuka fjädrar bak 160 nm samt 100 nm fram, vilket gör att den behöver kraftig krängare bak. Inlärningskurvan är dock hög ![]() Nu är det final på Mantorp och då tar vi inga fångar.... ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (36196 totalt) |