| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Boktips mappning/ECU modifiering
|
2724 besök totalt |
|
Tänkte ta tag i o lära mig mappa lite och Mitsubishin är en bra början. Orka åka iväg till nån o betala en förmögenhet för att ställa tändningen ett par grader Men mjukvaran har jag och kabeln är på gång hem så snart ska jag börja peta lite tänkte jag
Men det jag skulle behöva är lite material o läsa på. 21st Century Performance av Julian Edgar sägs vara bra men den kostar 176USD begagnad på Amazon. Måste väl finnas lite modernare böcker tycker jag, den är trots allt nästan 15 år gammal. Den här tråden kanske skulle vart i Allmänt sektionen? _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||||
|
Re: Boktips mappning/ECU modifiering
om inte annat så kommer det kosta dig en förmögenhet om du "bara" ställer tändningen ett par grader fel
Det finns ju ett engelskt EVO-forum där många lagt upp både tändmappar, bränslemappar & annat. På det forumet finns ganska mycket lärorikt. Mer info om bil, motor? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Jo det är jag medveten om, har läst en del på evolutionm forumet. Mest intresserad av hur saker hänger ihop generellt, inte specifikt styrsystem. Jag har typ bestyckat om förgasare förr
Det är OpenECU i Mitsun. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||||
|
Jag tror att det finns lite vettig imfo i bok form i ämnet. Tror enklaste är att gå vägen via att hitta lokal mappade som är villig att förklara grunderna och sedan testa hur programvaran funkar så kommer frågor dyka upp med tidens gång Som du kan diskutera med din bekanta
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Jag hänger på din tråd då jag precis skulle skriva en i samma ämne.
Har också en mitsubishi med VEMS system. Vill gärna ha lite litteratur i bok form eller kompletta guider på nätet. Har börjat kika lite i programvaran och börjar förstå mig på att mappa bränsle, men sen tar det stop. Saknar helhets bilden. Gärna litteratur specifikt för E85. _________________ Per Lindqvist |
||||
|
För att få helhetsbilden tycker jag Four-Stroke Performance Tuning av Graham Bell är bra.
http://www.adlibris.com/se/bok/four- _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
|
Re:
Ja, Bell's böcker är VÄLDIGT bra! här har du alla tittlar: http://www.amazon.com/A.-Graham-Bell Four-Stroke Performance Tuning: Är om hur man bygger en stadig motor. Forced Induction Performance Tuning: är samma bok men går djupare in på överladdat Modern Engine Tuning: Pratar om styrsystem mer ingående Så med dessa i ryggen fixar man mycket! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Tjena Mika!
Vad glider du runt i för Evo då?
Är det tactrix som gäller för dig med? Har för mig den adaptern inte bara var för subaru. Vad för program har du tänkt använda? Även jag är intresserad av att hitta en bok om mappning om det skulle dyka upp, men det verkar tunt. För subaru finns iofs "Subie newbie tuning guide", men den är inte så djupgående _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Har en svart Evo 8
Är det din Subba som har WRC dekalerna på ?
Tactrixkabel är beställd och den funkar för Mitsubishi och Subaru vad jag förstått Min gammelsubaru från -95 kan nog inte sånt modernt
Evoscan/Ecu flash verkar vara det som gäller för orginalsprut på Mitsubishi. Ecuflash är väl för typ alla bilar som tactrixen funkar till Dock verkar Ecuflash och Evoscan sjukt odokumenterade Det är sånt som gör att man vill köpa ett 'riktigt' sprut istället
Framtida planer är väl och insprutningskonvertera min P1800 med ett Vems/Megasquirt
Ska ta o titta på dom där Bell böckerna. Verkar bra början, har man nått o läsa i vinter
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||||
|
Re:
Den med dekaler är jag oskyldig till, jag är ansvarig för den isblåa (eller en av dom, en polare sa att han såg min bil i köping när jag var med den i stockholmstrakten, i övrigt ganska ovanlig färg) Ecuflash har jag kikat lite på men pillar för det mesta med EcuEdit (epifansoftware) då det programmet kommer förbi Ecutek-låset som sitter på min bil Romraider är ett ganska bra forum för subarister, men tror inte det står mycket om evo, men en del teori lär väl vara samma? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
EvolutionM har riktigt mycket info om o mappa orginalbilar iaf Men ja teorin är väl densamma sålänge det är en bensinare Det jag skulle vilja ha koll på är Dieseltriming. Mer diesel är generellt varianten men hur vet man när det är nog. Det är inte riktigt så man kan lyssna på knackningarna :P
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2724 besök totalt |