Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1800 besök totalt |
Lyfter vingen bilen?
Har en kärra som går lite på isen på vintern och på bana på sommaren. Den har en orginalvinge på bakluckan som sitter på alla bilar av denna modellen. Nu blev det som så vid ett tillfälle att bakluckan inte var stängd ordentligt, och under körning så infinner sig ett lite underligt fenomen. Bakluckan öppnar sig. Ju fortare man kör desto mer öppnar den sig, som mest ca 50 cm. Blir det kanske undertryck bakom bakrutan som lyfter luckan (sedan kaross), eller är det vingen i sig tro? Tänkte prova med en riktig vinge nån gång, när jag får tag på en... _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
En bils karossform är som en flygplansvinge och genererar lyftkrafter. Små originalvingar brukar som bäst reducera lyftkrafterna, inte generera någon down force.
Nyare bilar av sportig karaktär som genomgått datorsimuleringar och vindtunneltester är förstås bättre än äldre bilar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Man skulle ju egentligen vilja tittat lite på bilen och vingen för att kunna ge någon form av amatörutlåtande...
Men generellt så finns det ju ett baksug bakom alla bilar (anledningen till att slip stream fungerar) och i någon form lär det finnas bakom bakrutan också. Att dinbil lyfter bakluckan säger egentligen inte så mycket om hur vingen fungerar. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
Har kört likadan bil men utan vinge med lucka utan lås alls bara liggande på gummilisten (pga på väg till lackering) då öppnar sig inte luckan.
Åkedonet i fråga: ![]() _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
Jag är absolut ingen expert på aerodynamik så det finns säkert andra här på forumet som kan mycket mer om detta.
Men om du tittar på vinkeln på bakrutan så är den ganska skarp vilket innebär att den kommer skapa ett stort baksug bakom rutan. Om detta då får fäste i vingen så kanske det innebär att luckan faktiskt dras upp mot bakrutan. Vingen i sig ser väl inte så konstig ut men den sitter nog mest där för att se fräck ut. Vill du få ut mycket downforce av vingen så tror jag det är viktigare med placering än att du byter vinge. För att få ut maximalt av den vill du placera den så högt och så långt bak som möjligt. Om du fick upp vingen i höjd med taket ungefär så kunde det göra lite nytta kanske ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
Lyfta luckan ca 50 cm, kanske 5 kg eller nåt, man tycker ju vingen borde ge mer down force än så. Man tycker ju att dom måste haft lite koll på vad dom skruvar dit.
Nån tipsade om billig japsvinge från KL racing, nån som provat om dom funkar eller bara är i vägen? Jag vet att en vinge som faktiskt ger df ger luftmotstånd. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1800 besök totalt |