Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E90 - BMW Cup #69 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (35357 totalt) |
Min gamle trotjänare sedan 18 år (!) varav de 8 sista som BMW Cup-räser såldes lite hastigt och lustigt till Simon Lagnelöv, bilen var egentligen inte till salu och planen var att de skulle få rulla ett par säsonger till i min ägo. Vi har precis byggt nytt hus, garaget är inte ens klart, och trädgården kan inte på långa vägar kallas trädgård. Stenhög är mer passande och såväl trädgård som garage kräver fortfarande en ganska rejäl ekonomisk insats för att kunna färdigställas och därför var nytt projekt inte tänkt att påbörjas riktigt än.
Saker blir inte riktigt som man tänkt sig och en ekande tom garageplats måste naturligtvis fyllas med något nytt. Slanten jag fick för E30n måste naturligtvis få bli någon form av grundplåt för en ny hobbybil varför vi genast begav oss iväg på en bilhämtarresa till motorsportens förlovade land, England. Affären hade egentligen gjorts upp för någon vecka sedan, faktiskt per telefon bara 15 minuter efter Simon hämtat E30n. Familj och packning för en veckas bilturné stuvades in i familjens BMW 535d touring och njurarna vändes västerut. Färja från Esbjerg i Danmark till Harwich strax norr om Themsens mynning. Väl framme i Hitchin visade sig bilen vara i förväntat skick och pengar fördes över. Medan pengarna befann sig i cyberrymden spenderade familjen några dagar i London. Intressant att köra bil inne i London, vi hittade ett hotell i Paddington precis norr om Hyde Park som även erbjöd parkering. Hemfärden gick sedan med nattfärja från Harwich till Rotterdam, sedan genom Holland, Tyskland och Danmark. I eftermiddags landade vi hemma i Hjuvik i västra Göteborg igen. Vad är det då för något som vi släpat med oss hem? När E30n blev räserbil fullbordades del 1 av racingdrömmarna, dvs att bygga en egen tävlingsbil och tävla med den. Att det blev just BMW E30 var naturligt då det fanns en sådan i min ägo, faktiskt min första bil som inhandlades som 18 åring. I del 2 av racingdrömmrna har bil istället valts med hjärtat, något som ska tilltala såväl mitt öga som öra. Ska bilen användas som verktyg för att på enklaste sätt skörda så stora tävlingsmässiga framgångar som möjligt hade valet säkerligen blivit ett annat. Nej, nu valde jag det jag allra helst ville ha, det som fick mig att gå igång på alla burkar. E36 känns för gammal, E46 med S54 kanske är ett snabbare val, men när jag väl fått upp ögonen för den E90 jag precis hämtat fanns inga reella alternativ. E90 i WTCC-tappning skulle det bli! Mycket motor är ett krav och jag fick köpa med en S65 (M3 V8, 420 hk) som bara körts 1 100 mil för riktigt vettiga pengar. Den ska dessutom väga 15 kg mindre än S54an samt att den är kortare, dvs hamnar längre bak i motorrummet. Bilen var från början en fyrdörrars 318, vet ens ej om det var besin eller diesel, som Custom Cages i England använt när de tog fram sin bur till E90/E92. Buren är alltså en certbur byggd av Custom Cages och enligt uppgift hade de Andy Priaulx WTCC-räser bredvid som mall. Den uppgiften låter vi vara osagd, men buren ska i alla fall vara en kopia av BMW fabriksbilar. Alla pluggade hål har svetsats och karossen har sömsvetsats på väl valda ställen. Rör/hål för airjacks på fyra punkter istället för tre som fabriksbilarna hade. Invändigt är bilen lackerad gråmetallic, prydligt. Exteriört har bilen främre stötfångare i kolfiber från BMW Motorsport. Resterande WTCC-aero (bakre stötfångare, tröskelbreddare, framskärmar samt bakre breddare, allt i kolfiber) kommer från Geoff Steel Racing i England. Bilens förre ägare har lagt stor möda på att montera bakre breddarna snyggt så de är fastplastade istället för skruvade. Ser riktigt bra ut! Utsidan lackad vit. Bakre vinge saknas för att exteriören ska vara komplett. I övrigt behöver jag allt! Hjulupphängningar, bromsar, växellåda, bakaxel, instrumentbräda, dash, motorstyrning, bak- och sidorutor, fälgar, däck. Som sagt, jag har ett tomt skal så det lär ta ett bra tag innan jag har pengar nog att köpa allt jag behöver. E90n ska tydligen vara svår att få ordning på väghållningen så dämparna är inget som jag kan snåla på. Hellre vänta till jag har råd att köpa det bilen förtjänar än att köpa fel och inte få fart på grejerna. Så, äntligen lite bilder. Eftersom jag inte har "riktiga" bilder på den än får ni hålla till godo med mobilbilder... Premiärtvättad och uppallad i garaget som inte är klart... Jäkligt gött att ha den hemma i alla fall! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Forumet funkar inte klockrent när man skriver från Ipad så jag fick ladda upp bilderna efteråt istället.
Johan, jag kommer garanterat konsultera dig i många småsaker framöver. Du har, ovetandes, redan hjälpt mig bilval. Ljudet från din bil tillsammans med en sväng i passagerarstolen runt Knutstorp i en M3 CRT har satt sina spår... 😍 _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Läckert Johan . E90 M3 i någon form står högt på min önskelista. Gärna med precis den breddningen. Detta ska bli en spännande tråd att följa.
Mvh /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Nu är inte jag så bekant med bilmodllen men tror du inte att det går att sänka bilen 10-15 mm. Kanske en synvilla men det ser också ut som om det skulle få plats lite bredare fälgar.
Kul projekt _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Tack för alla positiva kommentarer!
Hehe, jo hjulhusen är löjligt stora. Jag har inte mätt ordentligt men jag gissar att den är 8-10 cm bredare per sida. Hjulen på bilderna är 205/50x17... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag har en låda delar, som ska vara e90 WTCC grejor.
Några spindlar och en styrväxel....och lite annat plock, som jag kan göra bra pris på..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E90 - BMW Cup #69 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (35357 totalt) |