| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Jag hittade ett nytt ej vattenbaserat kylmedel verkar kanon
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (13857 totalt) |
|
Jaha där ser man, tydligen så kan etylenglykol göras tämligen ofarligt genom inblandning av minst 11 viktprocent propylenglykol.
http://ferrarichat.com/forum/technic
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Re:
Är din luftkyld
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Näää har haft dom stående sen tiden jag åkte 944:a... Då tänkte jag gå över till Evans men det blev aldrig av.. Nuförtiden verkar jag inte ha kylproblem! :-) Kör WaterWetter i Sports Cup för att inte sabba för medtävlare om jag skjuter en slang.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Du skjuter ju en slang pga tryck, hade du haft evans hade inte haft tryck och därmed inte skjutit en slang.
Bara vatten och water wetter ger inte speciellt bra rostskydd, och rost försämrar egenskaperna ännu mer. + att för att water wetter ska ge bäst effekt ska blandningen vara vatten+glykol+water wetter. _________________ anders reineborg |
||||
|
Re:
Är det Evans Power Cool du har? (röd/vinröd till färgen) Hur många 4L dunkar har du? Flanders priser: 5liter kostar 695:- 2liter kostar 395:- _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Finns det test bevis på antal grader som skiljer i kylning under o över 100grader mellan Evans mot vatten? Att vatten kokar alltid vid hundra stämmer inte, Med tryck i vattnet som du har i kylsystemet så ökar ju kokpunkten till 120-130 grader är Evans fortfarande sämre då ända tills vattnet kokar? Hittade detta: "Systemtrycket ligger kring 1,5 bar normalt, något högre i motorn genom kylvätskepumpen är möjligt. Med glykol-vatten så ska detta övertryck ge en kokpunkt på ca 130 grader (Saab uppger 131 grader vid 1,4 bar). På tävlingsbilar är det dock vanligt att köra med högre tryck, exempelvis så ska en F1 motor ligga kring 3,5 bar." Många skriver att Evans kyler sämre o måste därför pumpas fortare igenom systemet för att få samma kylförmåga? stämmer det? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Hallå där ! har kört på evans i 2 år nu o har aldrig haft tendens till kokning vare sej på bana eller strippen o kör med org vattenpump ! Dock så bör man inte välja någon billig packning på tub ! Kan lösas upp ! Kör i så fall silicon 300 gradigt !
_________________ Niklas Rådegård |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Jag hittade ett nytt ej vattenbaserat kylmedel verkar kanon
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (13857 totalt) |