Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E82 - Timeattack | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 5 besök senaste veckan (195468 totalt) |
Hej på er alla!
Tänkte jag skulle dela med mig av mitt nya projekt! Fick mitt stora motorsport intresse så sent som 2009 efter att ha testat min dåvarande M3 E46 på bana. Efter det har jag varit helt fast, ett beroende helt klart! Sålde M3:an ganska snabbt därpå och köpte en M5 E34 som jag sedan sommaren 2009 har byggt på och utvecklat. Har varit fantastiskt roligt att fått bygga allt från grunden själv och lära sig allt vad ett bil projekt innebär. Efter att bygget mer och mer spårat ut de senaste åren och mina kunskaper ökat, har jag helt enkelt känt att jag vill börja på något nytt. En bättre grund för en snabb bil! Skall jag vara helt ärlig så har stoppklossen med E34:a bygget varit att bygga gjutformar. Brist på kunskap, tid och utrymme har varit de avgörande faktorerna. Chassi byggnation däremot gör jag mer än gärna. Nu lämnar jag E34:an bakom mig och ser framåt! Dessa saker har varit avgörande för val av nytt utgångsobjekt 1. Tillgången på riktigt "Aero-kitt" 2. Tillgången på begagnade motorsport prylar 3. Bra Chassi grund 4. Låg vikt Jag skall alltså bygga en BMW M1 GTR. En 1-serien E82 kaross som grund stomme med massor utav godis. Tanken är att jag skall tävla Timeattack men skall bygga för att kunna klassas in i andra serier utan allt för mycket modifikationer. Skall köra på slicks, S65, sekv låda och all tänkbar kolfiber från flossmann. Tänkte att det kunde vara roligt att dela med sig av projektet redan från start. Om inget hindrar mig nu skall bilen vara startklar sommaren 2015! En hel del saker är redan hemma och en del saker på väg Fram och bakvagn fick jag tag på från en M3 E92 som bara gått 1000mil. Det ända jag skall använda utav detta är hjulspindlar, subframs, diff och drivaxlar. Allt annat blir gtr spec. Diffen skall så klart byggas om också. Blir detta kitt på min bil men med en hel del ändringar, luftutsläpp mm. Känns kul att äntligen vara igång! Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
|
||||
Vi ska köra ett 8-timmarsrace på Karlskoga den 23 aug......så du kanske ska göra ett studiebesök..
Vår bil är i och försig en e46 GTR, fast grovt modifierad.... Vi kan nog sätta dej i arbete också, om du vill. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tack!
Kul att ni gillar projektet! Har haft det här bygget i huvudet tillräckligt länge nu. Tänker prioritera Kaross och Chassi före motor och kommer troligen köra sugis första året. Sedan skall ju självklart mina Precision agg på! Supramannen: Snabb lär den bli men inte så snabb AL: Tack, E82 är coupé modellen. ButterflyRacing: Tack Håkan, troligen kan jag inte då men det hade helt klart varit kul! _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
Grymt!
Antar att det är samma kit som jag såg på denna bil nere på VLN för några år sedan? Har fler bilder på den bilen om det skulle vara av intresse |
||||
tycker inte din ser så snäll ut! Dignell: Tack! Det är till viss del samma men jag har tänkt att göra om lite. Det blir en blandning mellan Judd 134 och detta. Nu är ju Judd bilen så galet extrem men jag har tänkt att ta mycket utav deras lösningar på kaross kittet. Bland annat att släppa ut luften bakom hjulhusen mm. Vet inte exakt vilka aerodynamiska fördelar detta innebär men många race bilar där reglementet tillåter verkar släppa ut övertrycket som skapas i hjulhuset på detta sättet. mvh _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
Cool
Detta skall följas! Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Men inte med dubbla turbos och v8, e85 Och 4 liter med massa ventiler och sprut Måste va fugge, 10 liter och stötdtänger . Ironi _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Lite sant... Men innan S65:an får turbos så kan man ju köra motorn std och landa på en min vikt på 1060kg (inkl förare) i "Sveriges häftigaste racingserie". Ironi _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Kul att du gillar det Mattias! Tanken som sagt är att jag skall kunna tävla i en serie så som Modsport utan allt för mycket trassel. Mitt förnuft säger sugtrimmad S65:a! Mitt hjärta säker snabbspolade turbo agg _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
Om du går på Turbo så är det Ta som gäller typ Stac,nta,tanu eller gatebil, med sugis får du säkert köra i Modsport men du blir inte i toppen i Ta då _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
JAAAAAAAA!!!
Underbart att du gör så här. Först blev jag ledsen, men nu blev jag glad. Fast det är inte en M1. (Det hade varit mycket coolare) Det heter 1M och det är stooor skillnad. M1 byggdes på 70-talet och hade mittmotor. 1M är den du har kitt till. (Du vet säkert detta, men rätt ska vara rätt ; ) ) _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Hej, Jag tror faktiskt att bilen jag har bilder på har ett annat kit än den bilden du hade på den vita. Det som skiljer verkar vara just luftutsläppen bakom främre och bakre hjulhusen. Postar ett par fler bilder så du får se hur det såg ut. Med vänlig hälsning / Mårten |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E82 - Timeattack | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 5 besök senaste veckan (195468 totalt) |