Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8076 besök totalt |
FÖRSÄKRINGSFRÅGOR! (splitt från Knutan aug BMWCS inställt)
Årets höjdare för BMW-vänner är inställt pga det osäkra försäkrings och allmänt förvirrade läget om vad som gäller för gatbilar på racerbana. http://www.bmwcs.com/events/mother/e Borde väcka en del tankar även hos andra arrangörer. Besvärligt det har. _________________ /Anders C |
||||
Fasen vad tråkigt!!
![]() ![]() ![]() ![]() Jag kan iofs förstå försäkrings-problematiken, men det kommer att kännas ![]() och så ser det ut som om jag kommer att missa SC-träffen på gelleråsen den 11/7 ![]() Nu har man bara kinnekulle i september med SC att se fram emot ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Några funderingar.
![]() Kan man inte hålla träffen på sedvanligt vis men endast låta medlemmar av BMW SC köra på banan? Jag vet att många endast kommer för träffen i sig och i samband med det passar på att köra ett "familjevarv". Om man kan hoppa över denna familjekörning och istället titta på oss med licens köra på banan så skule träffen kanske kunna hållas ändå? Det är kanske genomtänkt men jag ventilerar mig lite. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag kan bringa lite klarhet i frågan. Försäkringsläget är inte osäkert eller oklart.
Det är tvärtom solklart: 1. Svensk lag kräver att den som arrar en körning på en motorbana måste ha motortävlingsförsäkring. 2. Det enda sättet att komma i åtnjutande av en sådan är att vara SBF-ansluten och köra reglementsenligt. 3. Då är alla människor (arrangören, föraren och tredje man(dvs publik)) försäkrade. (Fordonen är eventuellt försäkrade beroende på försäkringsbolag) Det innebär att om man vill anordna bankörning i enlighet med lag och ordning så måste man följa SBFs reglemente. Det säger bl.a. att man måste ha racinglicens. För alla de som kommer till Knutan som inte har racinglicens kan man då istället lösa en sk. "prova-på-bilsport-licens" MEN då får det inte vara fler än 10 bilar på banan samtidigt. Vilket är mycket rimligt om man tänker efter. ![]() BMWCS styrelse har med anledning av begränsningen på max 10 bilar valt att ställa in träffen. De bedömmer att medlemmarna skulle bli besvikna på de minskade möjligheterna till bankörning och väljer därför att ställa in. Vad gäller möjligheterna för BMW Sport Club att ordna en ordniarie träff så jobbar styrelsen med det för högtryck _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
På PCS senaste banträff annonserades det att PCS skaffat en försäkring som gjorde att dom kunde fortsätta köra som vanligt. Det medgavs att man varit oförsäkrad tidigare men att nu var allt i sin ordning. Det framgick dock inte hurvida det var en motortävlingsförsäkring, termen som användes var nog "grupplivförsäkring". PCS är iaf inte SBF anslutna.
Förutom ovan undring, hur kan det vara möjligt att SBF har monopol på att teckna försäkringar som krävs? ![]() |
||||
Har inte SBF något unikt i sig när man kan teckna en sån försäkring som dom har med Trygghansa(?) ? Jag har hört att man från SBF sökt andra bolag men inte funnit någon som varit villig att ställa upp. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Såvitt jag kan bedöma går det att torka det där uttalandet och sprida det över en åker med gott resultat.
![]() Lagen kräver nämligen att man har en motortävlingsförsäkring. Möjligen skulle man vid en granskning kunna finna att PCS försäkring är samma sak men jag är sckepthisck.
Trygg-Hansa är det enda försäkringsbolag i Sverige som har koncession från Finansinspektionen att utfärda en motortävlingsförsäkring. Varför vet jag inte. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
I G 3.8 (Prova bilsport) finns inget sådant krav såvitt jag kan se. Det är upp till respektive klubbs ansvarige person att redogöra för hur övningen skall gå till med distriktsförbundet. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Det jag har fått berättat att antalet ställs i relation till övrig bemannelse på banan..... dvs om man ska åka med fler än 10 bilar så ska man uppfylla banlicensen till fullo såsom en vanlig tävling..... så varje postering ska vara bemannad med rätt antal personer med licens, räddningsbilar, 2 st ambulanser, läkare, narkossjuksyster, brandberedskap.
Så vi kan t.ex göra Prova På bilsport avdelning under våra SLC helger eftersom vi har all den infrastrukturen ändå på plats. Och säkerhetsmässigt är det helt klart befogat enligt min mening, vilket vi såg senast på Kinnekulle, utan all den säkerheten hade det gått illa. |
||||
En fråga som har med ämnet att göra i alla fall... Vad är det för regler som gäller för klubbar som inte är anslutna till SBF?? Tänker då på saabklubben som kör på knutan osv.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Låter som en riktigt Kanon idé! ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Jaaa..... ![]() Eftersom lag kräver m-tävlingsförsäkring och medlemsskap i SBF är enda sättet att få det så borde det gå att räkna ut. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Då var det som jag trodde då ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nja, det är väl inte bara att redogöra för distrikstförbundet hur man vill ha det. Snarare handlar det väl om att beskriva hur man skulle vilja ha det och sedan ansöka om tillstånd? Den här frågan är, för alla som undrar, utredd till 100%. Racingsutskottet hade vid STCC i helgen ett möte ang. detta. Mao är en bgräning av antalet pp:are på banan samtidigt riksregel, eller skall iaf så vara. Kommer någon undna med mer så har det blivit fel. På Knutan gäller tio bilar. På de stora banorna kan det kanske bli fråga om några fler, tex på M-torp eller på A-torp. Det är tom så att om det är så mycket som en enda PP:are på Knutan blir det begränsat till max 10 bilar. Även om alla de andra har "riktig" licens. EDIT: Ett förtydligande om begränsningsregeln _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Det låter inte alls som en dum idé att ha bra koll på säkerheten men det finns fortfarande ingen som skrivit ett specifikt krav om att det måste vara enligt banlicensen om man vill ha 11 eller 12 eller flera bilar samtidigt. När vi redogjorde för vårt distikt om "Prova på"-träffen vi hade på Anderstorp tidigare tyckte de att det verkade väldigt bra upplagt. Vi bemannade flaggvaktsposter med uppsikt över hela banan, hade brandbekämpningsmedel, ständig bemanning vid depåutsläpp, obligatoriskt förarmöte och ständig beredskap på ambulansen mm Det är med andra ord upp till distriktet att gilla eller ogilla. Edit: BTG: om det beslutades så under helgen så kan det förklara varför södra distriktet som vi (OSC) är med i tyckte annorlunda för några veckor sedan och varför det ännu inte står något om det i reglementet. Vi får väl hoppas reglerna utvecklas i en, för oss alla, positiv riktning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Absolut. Ett eget gatbilsåkarelemente vore kanske det bästa. I början undrade SBF föv hur man var funtad när man vill köra bil på bana utan att tävla - i standardbilar dessutom. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Det är väl snarare så att DET ALLTID är krav på att följa banlicensen förrutom om man fått SPECIFIKT tillstånd till att frångå den. Typ om man kör med mindre än 10 bilar på banan samtidigt. Det här med 10 bilar max på banan samtidigt är ju inget specifikt för Prova På utan vi kan ju göra träningar med race-bilar också och frångå banlicens om det är max 10 bilar samtidigt på banan. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8076 besök totalt |