Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51766 besök totalt
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Jag var lite trög i starten denna vintern och har inte gjort ett dugg, det är först nu det har hänt en del under försäsongen och det har blivit en hel del garagetid med rätt mycket tid till bilen. Lite compact-living som var ett hett uttryck för några år sen.

Jag har slängt ur stolarna (52 kg) och ersatt med en Sparcostol med Fartfabriken underrede (13 kg), får väl slänga i originalstolen på passagerarsidan de tillfällen den behövs.Men tanken är att hitta en matchande stol på sikt.

Den ser lite skabbig ut men det är nog mest fotografen som inte riktigt vet hur man gör.

Ratten är bytt mot en OMP Corsica med djup och snapoff. Jag passade in stol och ratt i vinterbilen jag hade, en e36 320 och flyttade över till räsern. Nu ska jag bara sänka ratten något.
För "vardagskörning" och all körning utom bana har jag en momo läderratt utan djup, det blir ganska bra att komma närmre ratten på banan och mer avslappnat annars.

Sedan har jag börjat snygga till fronten på den och i samband med det tog jag bort strålkastarspolningen. Höger framskärm skall också bytas och det ligger en nylackad i garaget och väntar på att jag skall få tid över. Det får bli lite bilder när jag bytt den med.

Fram sitter det numera excentriska bussningar från Millway.

Innan, framskärmen tog sig igenom besiktningen med mycket silvertejp... Det ska bli kul att få på den nya. Nyansen såg ut att ha blivit väldigt rätt också av fronten att döma. (Fronten är inte bytt än på bilden)

Efter, känns som det syns lite skillnad hur hjulet sitter i hjulhuset

Sedan har jag beställt en uppsättning coilovers som jag verkligen ser fram emot att få hem, de är beställda med fäste för krängningshämmaren så jag kan koppla om den samtidigt. Jag fick en lapp i lådan igår från UPS så de kommer troligen idag!

Däcken blir R888 215-50/15 som jag fick köpt förra säsongen men som aldrig blev monterade. Nu sitter de på 5-seriefälgar med et20 och det ser ut som att jag får valsa skärmarna lite bak, fram sticker däcken ut någon cm utanför skärmkanten men jag får se när jag fått dit de nya topplagringarna och ställt lite camber.

Sedan har jag haft bekymmer med en anliggande bakbroms då och då. Jag har hållit på i omgångar och även haft ute kolven och putsat av den och slangarna är nästan nya stålomspunna historier, men det ger sig inte, ibland när jag varit ute och kört lyser det fint om skivan... Så nu tröttnade jag och handlade nya bakok. Får verkligen hoppas det blir bra nu.

Annars är bilen klar inför första körningen som blir 24/4 då det är vårruset med SVKG på Falkenbergs motorbana. Vätskor är bytta och föraren är laddad!

Bilen är väldigt underhållande på kurviga vägar med de 185:or som sitter på nu även om man inte står på allt för mycket, med mer grepp blir det inte alls kul då gränsen är alldeles för långt bort.

Första inlägget i tråden är uppdaterat med en del vikter med, jag har själv blivit lite tyngre och det blir bilen som får lida för det.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Skönt att inte vara ensam om att inte fått mycket gjort i vinter!

Vad gäller däcken kan jag säga att med 5-seriefälgar och 205/50-15 behövde jag inte valsa, med nuvarande 225/45-16 var det tvunget bak. Fram vet jag inte för jag valsade lite för säkerhets skull innan jag ens provade.

Ett nytt chassie gör verkligen susen, du får en trevlig säsong! thumbs up

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det är skönt när man inte har en enorm att-göra-lista över vintern, det förtar lite av det roliga.
Jag tror jag valsar in kanten bak så är det gjort, det blir förhoppningsvis byte till 225 senare. Har du kvar innerskärmarna fram?

Det ska bli riktigt skoj att få provköra nya chassiet, det nuvarande är ganska mjukt, framförallt framtill.

Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Gött att du är på banan (eller snart iaf)!

Jag har också blivit med BMW, har du vägarna förbi Kungsbacka är du är välkommen till garaget på lite försäsongsnack

Vad blev det för chassi?

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
GTIDave skrev:
Gött att du är på banan (eller snart iaf)!

Jag har också blivit med BMW, har du vägarna förbi Kungsbacka är du är välkommen till garaget på lite försäsongsnack

Vad blev det för chassi?

Låter bra det, jag får svänga förbi om jag åker norröver något, ska bli kul att se den och snacka lite skit. thumbs up

Det blev coilovers från GAZ.

Jag gav mig på att byta framskärmen, och som bonus hittade jag en "liten" hög med blöt sand innanför skärmen och innerskärmen

Den visade sig väga över 4 kg, det var billig lättning...

Det börjar se trevligare ut, jag ångrar lite att jag inte tog frontplåten samtidigt, men det får bli en annan gång

Det var riktigt kul att nyansen stämmer till 100% (i mina ögon), eftersom jag inte var rutinerad nog att skicka med något färgprov från bilen.

Sedan fick jag valsat bakskärmarna, så nu är där gott om plats

Framtill fuskade jag mig till lite camber med brickor mellan fjäderben och spindel för att få in däcken innanför skärmen också, eventuellt dyker topplagringarna fram upp så jag kan få bytt till mina nya coilovers, men det är skönt att vara förberedd utifallatt

Skumt med sista bilden, bilen ser hög, kort och smal ut. Fast det kanske är så en compact ser ut?

Jag var nere och skulle väga bilen idag, men de hade grävt bort vågen jag vägde på sist, så jag åkte vidare på ett tips om en annan våg i Varberg utanför Lantmännen men den hittade jag inte heller. Jag antar att den är inne på området så jag får åka dit en vardag och kika.

Gävle
Här sen Jan 2005

Känner igen jordhögen innanför skärmen, såg lika ut på min också!

BMW Club Schweden.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Niklas Rosell skrev:
Har du kvar innerskärmarna fram?

Nej, jag fimpade dem för vikten och åtkomlighet så man snabbt kan rensa de där förbaskade grusmängderna som smyger sig och lägger sig i framskärmen. Sedan vet jag inte om det är smart p.g.a. luftströmmar och sådant?

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Då var det verkligen inte ett nytt bekymmer med skit i skärmen.

Det påverkar nog inte speciellt mycket om man tar bort innerskärmarna, det känns som att rätt många åker fort utan de. Så jag kommer inte att tveka att kasta dem den dagen jag tröttnar på att skruva dit de igen. Men just nu hjälper de till att hålla fronten på plats, fästet i den var inte helt 100 på ena sidan.

Jag tänkte roat mig med att sänka ner rattstången, men i brist på engagemang och vettiga verktyg gick jag bet på knäckskruvarna, så jag tog tag i lite asfaltsmattor istället. Det är ju hemskt mycket roligare...

Det blev ganska mycket rester kvar, jag värmde plåten intill mattan och lyfte bort den bit för bit

Jag sprutade på lite label-off, väntade några minuter och torkade rent. Efter två omgångar såg det riktigt vettigt ut, utom där det var lite tjockare med klet kvar

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Banåkapremiären avklarad på Falkenberg, det var kul men blött. Extra spännande när den är så nervös baktill, så det var bara att hålla igen på krutet.

Efter det har jag äntligen fått ner bilen på jorden fram, en uppsättning GAZ Gold Coilovers blev det. Samma uppsättning som de kör i BMW Compact Cup i UK (även kallat GAZ Compact Cup). Jag tänkte att de bör vara väl utprovade och en bra utgångspunkt.

Det känns helt rätt att ersätta det gamla skrotet bak med riktiga coilovers. Den upplevs lika hård bak ungefär, de nya fjädrarna är på 375 lbs och 175 lbs "tender".

Framfjädrarna var betydligt hårdare (800 lbs med "tender" 200 lbs) än de gamla och dessutom är krängningshämmaren numera kopplad till fjäderbenen, så nu borde den nervösa baken vara ett minne blott. (Låter som jag haft problem med gasbildning men så är inte fallet... ) Justerbara topplagringar var också välkommet, jag ställde lite på en höft tillsvidare

Så nu börjar den se vettig ut, jag hade den hög fram förut för att lura lite vikt bakåt. Väldigt intressant att få prova allt på bana nu

Lastat och klart för Rudskogen!
Nya dragbilen kändes kanon och den drog 1,14 l/mil i 80-90 med en gnutta eco-driving och 1,22 l/mil i 100 med farthållare, även för att motorbromsa i nedförsbackarna. (Jag provade på en avlyst bana ) Inga tendenser till instabilitet heller, fast min gamla V70 D5 hade lite bättre ork. 330:n drar ca 1,05 i vanliga fall med blandad körning med relativt mycket motorväg så det var en löjligt liten ökning i förbrukning.

Har inga bilder från körningen än, men det kanske dyker upp. Körningen var i varje fall en höjdare, jag ställde dämparna runtom på 5 klick från mjukaste och det kändes i stort sett klockrent direkt! thumbs up
Bilen var helt plötsligt välbalanserad och snäll, tendens till understyrning tills gasuppsläpp eller gaspådrag. Skitkul att kunna ligga och pressa på gränsen och balansera över/understyrning!

Efter ett par pass kom jag ner 1:50.34, vilket jag är nöjd med utan att ha en aning, men körningen kändes skitkul och det är ju ändå det viktigaste.
Spårvalet åt skogen och jag fegade onödigt mycket på flera ställen, så det fanns mer att ge.. Efter att ha ställt upp bakdämparna 2 klick skulle jag ut igen... och då började det regna ordentligt...

Det blev många varv med bra träning tills jag fick en otrevlig vattenplaning innan den värsta inbromsningen nedför i svag högerkurva pga en riktigt kraftig hagelblandad skur. Det gick bra och jag höll mig på banan men jag kände att det fick räcka så.

Helnöjd med dagen och det var skitkul att bilen kändes så bra, det var helt klart värt investeringen!

Nästa bokade körning är licenskurs och bankalas på Kinnekulle med SVKG 28-30/5, det skall bli både kul och intressant!

Lidköping
Här sen Nov 2002

Riktigt lyft med nya skärmen! thumbs up

Fina vinter-mods, börjar osa race-bil nu.

Blir det ingen Superstage i år?

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Kul med någon som testar något nytt, tänker på GAZ-prylarna. thumbs up Hur ligger de i pris jämfört med D2/K-sport/XYZ's trackracing-diton?
Om du inte redan fixat eller tänkt på det blev jag rekommenderad att förstärkningssvetsa bakre fjädertornen om jag skulle kört med fullcoils bak. Nu valde jag att fortsätta med delat såsom original, mest p.g.a. lathet.

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:
Riktigt lyft med nya skärmen! thumbs up

Fina vinter-mods, börjar osa race-bil nu.

Blir det ingen Superstage i år?

Tack, det känns som man är på rätt spår nu.

Jag har inte bokat upp någon körning där, men blir det rätt tillfälle kommer jag ta mig dit.

Davve skrev:
Kul med någon som testar något nytt, tänker på GAZ-prylarna. thumbs up Hur ligger de i pris jämfört med D2/K-sport/XYZ's trackracing-diton?
Om du inte redan fixat eller tänkt på det blev jag rekommenderad att förstärkningssvetsa bakre fjädertornen om jag skulle kört med fullcoils bak. Nu valde jag att fortsätta med delat såsom original, mest p.g.a. lathet.

Så tänkte jag med, att det kunde vara kul att prova något som inte alla har, samtidigt som det kändes som ett säkert kort när så många kör med de i UK. De ligger 1000-2000:- upp, men jag vet inte hur det är med de främre topplagringarna som jag fick med, jag vet inte om de följde med pga att säljaren var otydlig eller om de skulle varit med för det priset...
Jag har FF förstärkningsplattor på plats, de skall bara svetsas innan nästa körning, har inte fått tummen ur där bara riktigt än.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu börjar det bli lite fart på prylarna, mycket tack vare det nya chassiet. Den nya asfalten och att jag fick kört 180 varv på Kinnekulle på två dar gör nog sitt till med.
Jag passade på att ta racinglicens när SVKG anordnade racingskola, det var en riktigt trevlig tillställning med många trevliga människor.

Bättre väder hade inte ens gått att beställa, det var relativt svalt i luften trots strålande sol på torsdagen då kursen gick och på fredagen var det liknande men något varmare.

Gentemot förra året kapade jag 4 sekunder, sjukt mycket, och jag känner att jag med lite mer körning skulle kunna kapa ytterligare relativt enkelt. Bromsarna är inte jätteviktiga på Kullen, men mina Mekonomenbelägg fram hade sina glansdagar förra året när jag körde på Emmaboda, nu var det mest tungtrampat och lite svampigt trots nyluftat tills det började låsa upp bak. Bromsarna var lite oberäkneliga. Så nu är det dags för friska belägg och skivor som inte är slitsade och hålborrade, ihop med kylslangar. Förhoppningsvis får jag ihop det tills nästa vecka då jag skall ge Emmaboda en chans till, sist gång tyckte jag inte det var så roligt, men det kanske blir det nu.

En annan sak är att jag känner att jag tar ner farten för mycket inför vissa kurvor, bland annat kvarnen och vad den nu heter innan man går ut på rakan. Nu går jag på full gas innan apex i de flesta kurvorna. Det kan nog delvis bero på att jag bromsar tidigt för att jag inte litar på bromsarna riktigt.

Film från eländet:

Det landade på många varv på 1:04-1:06 och bästa varv på 1:04.50. Det kan jag inte annat än vara skitnöjd med!

Asfalteringen har gjort underverk och det går att stå på nui på ett helt annat sätt än innan, utan att dämparna bottnar, det finns säkert de som tycker den blivit sämre men jag tycker favoritbanan har blivit väldigt mycket roligare! thumbs up

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det har allt hänt en del sedan sist, framförallt körning!

Ett par saker jag fick gjort innan Kinnekulle:
Först tröttade jag på att ena oket kärvade lite i kolven så att vänster bakbroms gick varm, så jag handlade två nya ok...

Bra tips om att hålla nere bromspedalen ett par cm vid bytet, det kom inte en droppe bromsvätska

Förstärkningsplattor till fjäderbenstornen ditsvetsade eftesom jag bytt till coilovers bak

Sedan var jag och gasade på Kullen två dagar, en tvådagarsvända på Emmaboda SS och en konbana på Volvos testbana i Hällered. Jag kände att det inte hade gjort ont med lite mer gummi, det kändes som chassiet ville ha det.

Lite film från Emmaboda 7/6. GoPro-suget börjar infinna sig, så det är nog bara att passa på att handla någon käck kamera. Ska bara göra lite research först så jag skaffar något som passar fint till Harrys som jag tänkt fortsätta med.

Efter detta så provmonterade jag kompisens helt nya breddade plåtisar, 7x17" som var breddade till 8,5x17" (ca. ET20) fram och 9,5x17" (ca. ET8) bak. Det hade varit snyggt med silvriga fälgar

Det blir rätt brett bak, likadana 8,5" runtom hade varit vettigare. Men så gillade jag hur bilen kändes när jag hade lägre ET bak än fram vid något tidigare körtillfälle, ca 40 fram och 15 bak, så det var bara att köra på och inse att skärmvalsen skulle få ge sitt yttersta.

En stund funderade jag nästan på att behålla den hudfärgade grundfärgen, alltså måla på en täcklack och sedan grundfärg igen

Men jag lackade de lite mer diskret halvblank svart, känns lite mer hårdrock dessutom

Dessa skoddes med däck jag hade liggande från min 200sx, R888 gg 235/40-17 runtom. Det ser onekligen rätt trevligt ut, och är rejält fett baktill

Och igår satte jag mig i bilen på morgonkulan i regnet och åkte och mötte upp Johnny med sin Speedster. Det blev en lång resa till Vårgårda, R888 och speciellt med lite bredd på är inte helt förtjusta i vattensamlingar så det gick i 80-90 och max 100 på vägen upp. Och jag fick bra slalomträning när jag sicksackade mellan pölarna, det gav utdelning senare. thumbs up

Vid bangenomgången började jag känna att det kanske var otur att jag hade fått på de nya bredare däcken, det var rejält blött på banan. Det var också gott om konor och jag fick inte grepp om hur banan gick riktigt, vi gick runt banan men det bet inte heller, första testvarvet körde jag fel. Efter det hittade jag rätt, men när jag gick igenom en port kändes det som jag fick leta efter nästa.

Alla körde två varv var med tidtagning och efter det var det paus, då visade det sig att jag hade dagens hittills snabbaste tid, 51.31 och närmaste var på 54.xx. Det kändes helt osannolikt, när jag stod och kikade på de andra så såg det ut att gå riktigt fort!

Jag trodde nästan (och säkert fler än jag) att jag hade missat någon port, men varvet direkt efter fick jag 51.35. Det torkade upp lite efter hand när regnet avtog och tiderna gick neråt för flera.
Näst sista varvet satte jag 49.97, men träffade en kon för första gången så det blev 1 sekunds strafftillägg. Sista varvet var jag bra laddad men försökte hålla huvudet kallt, då satte jag 49.97 igen, men utan konträff!
Det blev dagens bästa tid, näst snabbast var Claes 50.22 och sedan Torbjörn med sin Porsche 911 på 51.44.

Otroligt kul!

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Det blev ruskigt coolt med de breddade plåtisarna! thumbs up

Grattis till vinsten, det verkar gå fort!

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

Davve skrev:

Håller med Davve! Riktigt fet blev den! Mer gummi är alltså modellen!

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:
Davve skrev:

Håller med Davve! Riktigt fet blev den! Mer gummi är alltså modellen!

Tack ska ni ha!

Det skall bli kul att se hur fort det egentligen går nu i helgen på Kinnekulle, det känns som det är rätt stor skillnad med mer gummi, men man vet aldrig...
Klår jag 1:04.50 eller vad jag hade sist är jag mycket nöjd!

Jönköping
Här sen Mar 2006

Kul att ses igen! Du hade bra fart för att vara första gången på Sviestad thumbs up
Synd att bilen inte riktigt höll ihop men du har ju biltransport och ett gott humör så det är väl lugna puckar

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:
Kul att ses igen! Du hade bra fart för att vara första gången på Sviestad thumbs up
Synd att bilen inte riktigt höll ihop men du har ju biltransport och ett gott humör så det är väl lugna puckar

Alltid trevligt! Det var en lite klurig bana så det var skoj, inte helt lätt att hitta runt och det är ju precis som det skall vara.

Jodå, efter att ha lastat upp bilen med trasig kylare så toppade jag det hela med en punktering på dragbilen ett par mil hemifrån...
Givetvis var det inte mer än 1,1 bar i reservhjulet, men jag fick assistans av garagekompisen David efter en stund, så jag tog mig hem helskinnad. Tack David!
Men på det stora hela var det en bra dag! thumbs up

Jag har haft så otroligt mycket flyt länge med bilen nu så det var dags för Murphy att göra sig påmind känns det som.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu var det längesen! Har både kört, skruvat, handlat roliga saker och flyttat mina saker till ett garage. Innan hade jag två och då låg sakerna på fel ställe för det mesta...

På väg upp till GTI-klubbens träff på Kinnekulle, provade de nya däcken och det gick snudd på exakt lika fort med 235-17 (1:04.51) som de tidigare 215-15 (1:04.50). Kände att det rullade lite tungt, full gas genom kvarnen nästan direkt efter inbromsning och det kändes inte som det accelererade någonting...
Bromsarna var allmänt svampiga och drog lite höger.

Eftersom bilen var lite trött i handlade jag mig en donatorbil 328i -96 manuell, som ska få byta en hel del delar med compacten.
Värmepaketet läckte lite och den fick en dos Bars Leak någonting och vips slutade det läcka och glykolimman var ett minne blott, det var första trolldrycken.

325-insug, grenrör från M3 3,2 och oljefilterhus från s52 ligger på hyllan och mer ska det nog bli...

Mer olja och mer trolldryck! Jag körde CRC Engine flush, och sen Wynn's hydraulik lifter tillsats ihop med Eurol 5-50 olja i compacten. Jag trodde inte på det själv men tyvärr funkade allt detta hokuspokus och lyftarna var tysta och fina på nästa körning på Sviestad. Så nu är jag omvänd.

Tog inga bilder från Sviestad, det blev lite annat att pyssla med... Åkte upp kvällen innan till Johan Abrahamsson (RX8) och möttes av en ljuvlig grillad måltid. På morgonen efter for vi till banan, det var en kul bana med längre raka än förväntat. Topphastigheten blev 5-6 km/h lägre på rakan med de bredare däcken.
Hann aldrig stå på fullt med de breda däcken då jag fick lite bekymmer.
Bromsarna, som fortfarande drog lite höger och kändes allmänt svampiga trots ymnigt luftande, ändrade plötsligt beteende. Vid inbromsningen på rakan drog det plötsligt vänster, jag höll på att kissa på mig men höll mig på banan. När jag inspekterade bromsarna var beläggen på högersidan sopslut och på vänstersidan var det massor kvar!

När bromsarna var bytta tänkte jag ge mig ut och känna lite iallafall, efter ett kort pass med inkörning av beläggen såg jag att vattentempen stuckit iväg till 3/4. Det visade sig att kylaren spruckit i anslutning till gaveln. Så det var färdigkört för dagen. Jag lastade upp bilen, gick runt och snackade skit och glömde ta kort...

Som grädde på moset lyckades jag då få punktering på dragbilen när jag nästan var hemma. Givetvis var inte reservhjulet pumpat så jag fick invänta kompisen som kom med luft.

Men jag hade en bra dag!

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Rosell skrev:
handlade jag mig en donatorbil 328i -96 manuell, som ska få byta en hel del delar med compacten.

Får den donera motor också ?

Intressant med motorsköljen. Får nog provas. Angående beläggen så kanske du ska renovera upp oken ordentligt. Sen kan jag varmt rekommendera pfc 08. Tror faktiskt det är mer prisvärt att köra med än ebc (mina höll 20 bandagar). Sen spelar dom såklart i en helt annan liga prestandamässigt också.

Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande